Nowoczesne oleje silnikowe, takie jak Castrol EDGE Titanium FST 10W-60, znakomicie spisują się wszędzie tam gdzie panują wysokie temperatury, duże obciążenie i najwyższe prędkości obrotowe.
Wiele silników stosowanych w samochodach wyścigowych i rajdowych bazuje na olejach bardzo wysokiej lepkości jak np. 10W-60 lub nawet wyższe. Tego typu oleje nie mają właściwości energooszczędnych, ale umożliwiają kompensację różnic w pasowaniu silników. Podczas dużych obciążeń np. tłok rozgrzewając się zwiększa swoje wymiary i pasowanie w tulei cylindrowej staje się coraz ciaśniejsze. Wysoka lepkość oleju umożliwia doszczelnienie pasowań silnika takich elementów które są mniej obciążone termicznie i luźniej pasowane oraz takich gdzie obciążenie to jest bardzo silne i jednocześnie zmiana w pasowaniu istotna.
Co istotne, wysoka lepkość nie musi oznaczać problemów z uruchomieniem silnika przy silnych mrozach. Nowoczesne oleje wyczynowe o lepkości 10W-60, takie jak Castrol EDGE Titanium FST™, umożliwiają rozruch silnika nawet przy temperaturach niższych niż -30oC, a wysoka lepkość nie pozwala na zrywanie ochronnej warstwy filmu olejowego podczas smarowania elementów szczególnie obciążonych termicznie jak np. tłoki czy elementy turbosprężarki. Stabilność termiczna umożliwia tutaj wysoką ochronę przez długi czas eksploatacji, jaka jest wymagana w pewnych sportach gdzie z założenia konstrukcja silnika powinna wytrzymać np. cały sezon startów.
Właściwości ochronne olejów nie są związane wyłącznie z lepkością oleju. Istotnym parametrem jest jakość oleju, a ona jest ściśle związana z bazami olejowymi i pakietem dodatków. Najczęściej stosowanymi olejami w sporcie są oleje zawierające dodatki oparte o syntetyczne estry. Są one zaliczane do baz syntetycznych, natomiast posiadają niektóre parametry lepsze niż konwencjonalne oleje syntetyczne (oparte na bazach PAO). Dzięki tym bazom właściwości oleju są na bardzo wysokim poziomie, a pakiet dodatków umożliwia osiągnięcie odpowiednich parametrów ochronnych, czystościowych oraz stabilności podczas niekonwencjonalnych warunków pracy. Taką niecodzienną stabilnością jest np. niskie parowanie oleju, dzięki czemu – nawet podczas najwyższych temperatur pracy – olej nie zmienia swojej charakterystyki fizykochemicznej, wysoka odporność na ścinanie podwyższa zabezpieczenie przed zużyciem, a szybkie i skuteczne niwelowanie związków pochodzących ze spalania i niedopalonego paliwa utrzymuje czystość jednostki napędowej.
Komentarze