Continental zaprezentował nowe możliwości zastosowań kamer Surround View w prototypowym pojeździe, który parkuje w sposób całkowicie automatyczny jedynie w oparciu o obraz pochodzący z kamer.
Technologia Surround View umożliwia także zdalne parkowanie pojazdem, co może oznacza, że w przyszłości kierowcy nie będą musieli w ogóle siedzieć za kierownicą podczas wykonywania tego manewru.
Continental zaprezentował prototypowy pojazd, który jest w stanie parkować automatycznie wyłącznie z wykorzystaniem kamer Surround View.
– „Tego rodzaju kamery będą w przyszłości coraz częściej oferowane jako opcjonalne wyposażenie samochodów, dlatego już dziś warto rozważać ich zastosowanie w maksymalnie wielu rozwiązaniach poprawiających komfort i bezpieczeństwo jazdy.” – powiedział Wolfgang Fey, dyrektor segmentu Surround View w jednostce organizacyjnej ds. zaawansowanych układów wsparcia kierowcy, w dziale podwozi i bezpieczeństwa koncernu Continental.
Podczas imprezy zorganizowanej w maju przez Allianz Center for Technology (AZT) w Ismaning (Niemcy) Continental zaprezentował asystenta cofania, który używa tylnej kamery systemu Surround View do zapobiegania kolizjom w trakcie wykonywania tego manewru.
– „Wykorzystane w technologii Surround View kamery z obiektywem typu „rybie oko” sprawdza się idealnie przy automatycznym parkowaniu, ponieważ w polu widzenia znajduje się całe otoczenie pojazdu. Dzięki zastosowaniu szerokokątnych obiektywów „widzą” one nawet skośne miejsca parkingowe. Dodatkowo kamery wykrywają też białe linie rozgraniczające poszczególne stanowiska, czego nie potrafią robić tradycyjne czujniki ultradźwiękowe” – dodał Alfred Eckert, dyrektor jednostki ds. zaawansowanych rozwiązań inżynieryjnych, dział podwozi i bezpieczeństwa Continental.
Dzięki prototypowemu układowi automatycznego parkowania zainstalowanemu w pojeździe demonstracyjnym możliwe okazało się poszerzenie zakresu zastosowań technologii wizyjnej stanowiącej podstawę systemu Surround View.
W pojeździe demonstracyjnym zainstalowano cztery kamery z obiektywami typu „rybie oko” – jedną z przodu (w atrapie chłodnicy), jedną z tyłu oraz po jednej w podstawie każdego lusterka bocznego. Każda z nich charakteryzuje się kątem widzenia większym niż 180°, dlatego razem mogą one rejestrować widok panoramiczny 360° wokół samochodu.
Widok jest wyświetlany na umieszczonym wewnątrz pojazdu monitorze dotykowym, na którym prezentowane są także wolne miejsca parkingowe zidentyfikowane jako mające wystarczającą szerokość do wykonania manewru. Kierowca najpierw wybiera na ekranie jedno z dostępnych miejsc parkingowych, co powoduje rozpoczęcie operacji automatycznego parkowania. Nie ma przy tym znaczenia, czy miejsca te znajdują się równolegle, prostopadle czy pod kątem ostrym do jezdni. Samochód wykonuje cały manewr parkowania w oparciu o mapę z siatką współrzędnych przygotowaną na podstawie obrazu przetworzonego przez układ wspomagania kierowcy. Pojazd samodzielnie reguluje przy tym prędkość, steruje kierownicą, zmienia biegi i zatrzymuje się oraz zaciąga hamulec postojowy po zakończeniu manewru.
Kierowca może także zmienić zaproponowane mu przez system ustawienie pojazdu. W tym celu musi jedynie przeciągnąć wyświetlone na monitorze dotykowym kontury samochodu w pożądaną stronę. Umożliwia mu to przejęcie kontroli w sytuacjach, w których z interpretacją danych będzie miał problemy nawet najlepszy system rozpoznawania przedmiotów, na przykład wówczas, gdy przed lub za pojazdem znajdować się będzie samochód dostawczy potrzebujący więcej miejsca do manewrowania niż zwykły samochód osobowy. W przyszłości automatyczny system parkowania wykorzystujący technologię Surround View umożliwi kierowcy przebywanie poza pojazdem w czasie wykonywania manewru parkowania. Cała operacja może zostać przeprowadzona także zdalnie.
– „Zdalne parkowanie polega na wybraniu miejsca parkingowego na monitorze dotykowym i aktywowaniu trybu zdalnego sterowania. Następnie kierowca może wysiąść z pojazdu i, przy użyciu aplikacji zainstalowanej na smartfonie, rozpocząć operację automatycznego parkowania oraz obserwować jej przebieg. Jedyne, co musi przy tym robić, to naciskać odpowiedni przycisk w przygotowanej przez Continental aplikacji, aby samochód automatycznie zajął zaprogramowane miejsce parkingowe. W obecnej wersji pod koniec całej operacji ma miejsce zaciągnięcie hamulca postojowego. Nie następuje natomiast wyłączenie silnika, a drzwi pozostają otwarte. Inaczej będzie w układach produkowanych seryjnie, w których drzwi będą blokowane, a silnik samoczynnie wyłączany.” – wyjaśnia Eckert.
Osiągane w toku dalszych prac postępy będą krok po kroku uwzględniane w ramach skalowalnego i gotowego do produkcji układu umożliwiającego korzystanie z większej liczby funkcji wsparcia kierowcy. Będą one wykorzystywać technologię Surround View oraz integrować asystenta skrzyżowań i asystenta parkowania z funkcją automatycznego hamowania przy cofaniu.
Komentarze