Wymiana filtra paliwa jest standardową procedurą we współczesnych pojazdach. Czy wszyscy zdają sobie sprawę z tego, jaką funkcję ów filtr pełni, przed czym zabezpiecza silnik samochodu i dlaczego należy pamiętać o nim przy standardowych przeglądach? Na najczęstsze pytania dotyczące filtrów paliwa odpowiedziała Ewa Dukat, Sales Assistent Product marek UFI i SOFIMA w firmie StepGroup, zarządzającą tymi markami w Europie Centralnej i Wschodniej.
Jakie zanieczyszczenia dostają się razem z paliwem do zbiornika pojazdu?
Wraz z paliwem dostaje się do baku wiele zanieczyszczeń jak np. drobinki rdzy, woda, owady, kurz. Filtr paliwa dba o to, aby te zanieczyszczenia oraz woda nie dostawały się do silnika. Jest to szczególnie ważne w silnikach diesla. Co może dziwić, w baku możemy mieć bardzo dużo wody. Dotyczy to głównie samochodów, których właściciele mają zły zwyczaj częstej jazdy na rezerwie. Kiedy w baku mamy głównie powietrze to na wychłodzonych ściankach zbiornika skrapla się zawarta w powietrzu para.
Jak zanieczyszczenia te mogą wpływać na podzespoły silnika?
Jak już wspomniałam, skraplanie się w zbiorniku wody jest bardzo niebezpieczne dla silnika – w szczególności dla silników diesla. Przy niskiej wydajności filtra możemy odczuć słabsze przyspieszenie, wzrastające zużycie paliwa, mniejsze osiągi lub, co gorsza, sytuacja może się zakończyć awarią silnika. Jakościowo dobre filtry mają z reguły znacznie więcej materiału filtracyjnego i jest on dużo lepszej jakości niż w przypadku tanich filtrów, co oznacza, że dłużej filtr będzie drożny. Zanieczyszczenia wpływają na wiele podzespołów takich jak gładź cylindra, pierścienie tłokowe, turbinę oraz np. układ wydechowy czy zasilania. Filtr paliwa chroni je przed korozją oraz uszkodzeniami. Głównie, jeśli mówimy o autach poniżej 10 lat, jakość filtra jest bardzo ważna. Zapchane lub słabe jakościowo filtry mogą również przyczynić się do problemów z rozruchem.
Jakich zanieczyszczeń nie jest w stanie usunąć filtr paliwa?
Filtry gorszych producentów mogą zatrzymywać nawet tylko 16% zanieczyszczeń, natomiast filtry z fabryk OE zatrzymują ok. 99% zanieczyszczeń. Warto przy tym pamiętać, że składnikiem oleju napędowego jest parafina, która przy 0°C przemienia się w mikroskopijne kryształki, które mogą zapchać filtr, uniemożliwiając swobodny przepływ paliwa. Na szczęście dobre filtry do diesli najnowszej generacji posiadają podgrzewacze paliwa, które chronią filtr przed taką sytuacją.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 15 czerwca 2015, 16:55 0 0
Czy ta Pani puszcza do nas oko..
Odpowiedz
Rob, 15 czerwca 2015, 17:01 0 0
Nawet Fajna ;-)
Odpowiedz
lewar, 18 czerwca 2015, 8:18 0 0
Widać, że ta pani zna się na flirtowaniu, znaczy filtrowaniu!
Poza tym, krótko i na temat.
Odpowiedz