Nowy koncepcyjny model samochodu firmy BMW wyposażony został w najnowocześniejsze oświetlenie firmy OSRAM zarówno z przodu, jak i z tyłu pojazdu. W nowym BMW M4 Concept Iconic Lights zastosowano m.in. organiczne diody elektroluminescencyjne.
W BMW M4 Concept Iconic Lights zastosowano światła laserowe w reflektorach głównych, ale także – po raz pierwszy – OLEDy (organiczne diody elektroluminescencyjne) w lampach tylnych. Te powierzchniowe źródła światła umożliwiają zaprojektowanie lamp o dowolnym kształcie, a więc otwierają całkowicie nowe możliwości we wzornictwie.
– „Ten samochód jest kamieniem milowym w naszej strategii rozwoju OLED. Będąc czołowym dostawcą, firma OSRAM pragnie być obecna na drogach, dzięki seryjnej produkcji źródeł światła wyposażonych w technologię OLED już w 2016 roku." – powiedział Marc Lünnemann, odpowiedzialny za OLED w firmie OSRAM.
OLEDy w samochodzie koncepcyjnym BMW spełniają wymagania dla oświetlenia określone w obowiązujących normach ECE i SAE.
OLED – nowe możliwości projektowania
W przeciwieństwie do LED, które świecą punktowo, OLEDy są powierzchniowymi źródłami światła. Lampy wyposażone w tę technologię mogą mieć dowolny kształt, co zapewnia projektantom ogromną swobodę w tworzeniu świecących paneli, które mogą mieć istotny wpływ na wygląd samochodu. Dzięki półkolistemu ułożeniu poszczególnych diod intensywność świecenia jest większa. Na przykład efekty 3D można uzyskać dzięki tzw. segmentacji, innymi słowy dzięki ułożeniu przełączalnych powierzchni świecących bardzo blisko, jedna obok drugiej. Opcja sterowania poszczególnymi modułami pojedynczo otwiera jeszcze więcej możliwości w zakresie wzornictwa m.in. funkcjonalności dynamicznej. Ważną rolę odgrywa również niewielka wysokość montażowa. W lampach BMW M4 Concept Iconic Lights system powierzchni emitujących światło, który zajmuje mało miejsca, stwarza efekt rzeźby. Segmenty OLED w pojeździe koncepcyjnym BMW M4 wytwarzają światło w różnych barwach w zależności od wybranego trybu jazdy, tj. poruszania się po prostej drodze, hamowania lub skręcania. Co więcej, zużycie energii jest bardzo małe, ponieważ OLEDy nie są pod tym względem zbyt wymagające.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Adam, 12 marca 2015, 11:38 0 0
Na takie światła i samochód to jeszcze chyba poczekam, ale chwalę sobie Ultra Life. Sama koncepcja takiego oświetlenia jest ciekawa, ale cena pewnie na jakiś czas postawi zaporę przed popularnością.
Odpowiedz