24-godzinny Le Mans to jeden z najstarszych i najpopularniejszych wyścigów długodystansowych. Startujące w nim trzyosobowe załogi kierowców są wspierane przez dziesiątki osób z zaplecza technicznego, a najlepsi kierowcy w ciągu 24 godzin pokonują ponad 5000 km.
Wyścigi kierowców i inżynierów
Zdecydowane zwycięstwo wojsk republikańskich w bitwie pod Le Mans w 1793 roku to za mało żeby znaleźć się na ustach całego świata. Na szczęście Francuzi doczekali się budowy toru i 24-godzinnego wyścigu, który dał miejscowości największy rozgłos. Francuski tor de la Sarthe aktualnie liczy 13,629 km i częściowo przebiega po drogach publicznych. To jeden z najdłuższych na świecie torów wyścigowych. Pierwszy wyścig Le Mans 24h odbył się w maju 1923 roku, a najlepsza para kierowców przejechała w ciągu doby 2209 km. W latach osiemdziesiątych prędkości na sześciokilometrowej prostej Mulsanne dochodziły do 400 km/h. W 1990 roku prostą przecięły dwie szykany, które miały poprawić bezpieczeństwo wyścigu.
Rekordowe 16 zwycięstw w 24h Le Mans należy do zespołu Porsche, który w tym roku wraca do startów w najwyższej klasie (LMP1). . Do Porsche należy także inny rekord. W 1971 roku, Jackie Oliver startujący Porsche 917 Langheck Coupe pokonał okrążenie o długości 13,469 km w 3:13.9 min. Oznacza to, że średnia prędkość pojazdu przekroczyła 250 km/h.
Jednak w wyścigach wytrzymałościowych to nie prędkość jest wyznacznikiem sukcesu, o czym przekonuje Alexander Hitzinger, dyrektor techniczny zespołu Porsche LMP1:
– „Łatwo przygotować piekielnie szybki samochód, który przejedzie zaledwie dwa okrążenia. Można też przygotować wytrzymałe auto, które nie jest szybkie. Jednak wtedy też nie wygrasz. Dlatego prawdziwym wyzwaniem w Le Mans jest połączenie dobrej prędkości i niezawodności”
24h Le Mans to nie tylko wyścig pomiędzy kierowcami. To także rywalizacja pomiędzy inżynierami zespołów. Specjaliści ds. technicznych z Porsche i Mobil 1 traktują francuski tor jako poligon doświadczalny dla nowych technologii.
– „Wprowadzenie zmian w regulaminie, ograniczających o 30% dopuszczalne zużycie paliwa, to dla Le Mans początek nowej ery. Jednym z naszych głównych celów jest maksymalne zwiększenie mocy wyjściowej. Wzrost mocy jest oczywiście równoważony odpowiednim standardem ochrony silnika, umożliwiającym ukończenie wyścigu, który można porównać do pełnego sezonu Formuły 1” – mówi Bruce Crawley, jeden z głównych ekspertów technicznych ExxonMobil.
Bruce nadzoruje rozwój pakietów smarnych Mobil 1 dla wielu zespołów wyścigowych startujących między innymi w serii NASCAR, WTTC, Formuły 1 i oczywiście WEC z wyścigiem 24h Le Mans na czele.
Hybrydowy Le Mans
Tegoroczny 24h Le Mans wystartuje 14 czerwca o godz. 15.00. Dobry wynik na torze ma zapewnić hybrydowe Porsche 919. Po raz pierwszy w historii wyścigu, wszystkie zespoły startujące w najwyższej klasie (LMP1) muszą używać maszyny z napędem hybrydowym.
– „Zmiany w regulaminie WEC na 2014 wyraźnie koncentrują się na wydajności i wymagają użycia nowych technologii napędu hybrydowego. Od połowy 2011 roku, kiedy zapadła decyzja o powrocie Porsche do LMP1, Centrum Sportów Motorowych w Weissach przeszło szybki rozwój. W pracach projektowych, budowie i rozwoju Porsche 919 Hybrid uczestniczyło około 200 pracowników” – powiedział Fritz Enzinger, szef projektu LMP1 w Porsche.
Sześciu kierowców Porsche jest dobrze przygotowanych do walki o zwycięstwo w tym ważnym dla zespołu wyścigu. Najbardziej znaną twarzą ekipy jest Mark Webber. Australijczyk ma na swoim koncie 215 startów i 9 zwycięstw w wyścigach Formuły 1. Trzykrotnie kończył sezon F1 na wysokiej, trzeciej pozycji w klasyfikacji generalnej. Fani serii WEC liczą również na dobry start Timo Bernharda i Romaina Dumasa, którzy w 2010 roku wygrali 24h Le Mans w barwach Audi Sport NorthAmerica.
Wygraj wyjazd na 24h Le Mans
Biorąc udział w trwającej kampanii Get Personal, do 28 maja 2014 r. można wygrać wyjazd na 24h Le Mans. Zwycięzca otrzyma bilety lotnicze i zakwaterowanie dla dwóch osób, status gościa specjalnego Porsche oraz możliwość spotkania się z kierowcami Porsche LMP1. Aby mieć szansę na wyjazd należy odpowiedzieć na proste pytanie na stronie: www.mobil1.pl/sportach-motorowych/get-personal.aspx
Na stronie konkursowej można także obejrzeć zabawny viral, w którym przypadkowa osoba zostaje na kilka minut mistrzem sportów motorowych. Na oficjalnym koncie Mobil 1 na portalu Youtube można z kolei znaleźć krótki wywiad z Markiem Webberem oraz film z Aleksandrem Hitzingerem, Dyrektorem Technicznym Porsche LMP1.
Komentarze