Co drugi wypadek motocyklowy w Niemczech ze skutkiem śmiertelnym ma miejsce na zakręcie. Gdy motocykl jest pochylony i nagle pojawi się przeszkoda, nawet doświadczeni motocykliści znajdą się w poważnych tarapatach. Koło może wpaść w poślizg, a kierujący straci kontrolę nad pojazdem. Układ stabilizacji toru jazdy dla motocykli (MSC) wspomaga kierowcę przy silnym hamowaniu na zakrętach.
Gdy kierowca zbyt mocno przyspieszy lub zahamuje, układ MSC zredukuje ciśnienie hamowania lub moc silnika, aby można było bezpieczniej kierować motocyklem. Układ zadebiutował na rynku pod koniec 2013 roku, w modelach motocykli KTM 1190 Adventure i 1190 Adventure R.
Specjaliści ośrodka badawczo-rozwojowego rozszerzyli aktualny układ ABS o moduł z czujnikami, który z częstotliwością ponad 100 razy na sekundę mierzy lub oblicza położenie kątowe i nachylenie motocykla. Umożliwia to szybkie dostosowanie ciśnienia hamowania, rozdziału sił hamowania oraz momentu obrotowego silnika.
– „Chcemy uratować tysiące istnień ludzkich” – mówi Fevzi Yildirim, kierujący pracami nad układem. Jeden z jego szkolnych kolegów zmarł w wieku 16 lat w wypadku motorowerowym. Dla Yildirima to tragiczne wydarzenie do dziś pozostaje głównym motorem prac nad układami bezpieczeństwa.
Bazując na konstrukcji modułowej, Bosch oferuje kilka wariantów konfiguracji przeznaczonych dla różnych zastosowań: od bazowego układu dla standardowych motocykli do układu ABS z wieloma funkcjami dodatkowymi. Z myślą o niedrogich motocyklach i skuterach, zwłaszcza w Azji, Bosch przygotował także układ ABS dla przedniego koła, tzw. Front-ABS. Ten jednokanałowy układ ABS reguluje wyłącznie pracę hamulca przedniego koła, ponieważ wiele jednośladów w Azji posiada hamulec hydrauliczny jedynie na przednim kole. Ta odmiana systemu również przyczyni się do ratowania życia. W samych tylko Indiach co roku w wypadkach motocyklowych ginie 40 000 osób.
Komentarze