Pierwotnym zadaniem czujników ABS, jak można się domyślić, była praca z systemami ABS. Z biegiem lat systemy bezpieczeństwa były ulepszane, a czujniki ABS spełniały coraz więcej funkcji. Obecnie, przekazywane przez czujniki ABS informacje dotyczące prędkości mogą służyć do obsługi skrzyni biegów, systemów kontroli podwozia i nawigacji, układów kontroli zjeżdżania ze wzniesienia i innych.
Rodzaje czujników
Dostępne są różne modele czujników, w zależności od wymaganej wytrzymałości, precyzji pracy, czy rozmiarów.
Pasywne czujniki ABS – Dla pierścieni zębatych
Pasywne czujniki ABS mają zazwyczaj większe rozmiary, są mniej precyzyjne i załączają się dopiero wówczas kiedy koło osiągnie pewną minimalną prędkość obrotową. Ich zastosowanie w nowoczesnych samochodach jest więc coraz rzadsze. Jednak są one wytrzymałe i łatwo jest sprawdzić, czy działają poprawnie.
Indukcyjny czujnik ABS
To cewka owinięta wokół rdzenia magnetycznego. Magnes trwały wytwarza pole magnetyczne, które przechodzi przez cewkę i pierścień zębaty tam i z powrotem. Obracanie się pierścienia zębatego powoduje zmianę pola, które za sprawą indukcji wytwarza prąd elektryczny – tzw. sinusoidę, w zależności od tego czy trafia na ząb, czy nie.
1. Magnes trwały 2. Obudowa 3. Żelazny rdzeń 4. Cewka 5. Szczelina powietrza 6. Pierścień zębaty ze szczeliną odniesienia = brak zęba |
Aktywne czujniki ABS – Dla kół zębatych / kół z pierścieniem magnetycznym
,,Aktywne” czujniki ABS noszą taką nazwę gdyż do rozpoczęcia pracy wymagają zewnętrznego źródła zasilania. Działanie aktywnych czujników ABS opiera się na różnych zasadach. Rozróżnia się aktywne czujniki Halla i czujniki magnetorezystancyjne. Czujniki Halla są bardzo precyzyjne, wymagają niezwykle dokładnego umiejscowienia i są stosunkowo podatne na zanieczyszczenie. Miejsce instalacji czujników magnetorezystancyjnych jest praktycznie dowolne. Mogą być instalowane stosunkowo daleko od pierścienia magnetycznego i nadal przekazywać silny sygnał.
Czujnik Halla
W tego typu czujnikach zasadę pomiaru określa się mianem ,,efektu Halla’’. Działanie to polega na bezkontaktowej reakcji na zmianę pola magnetycznego. Delikatny element czujnika nosi nazwę układu scalonego Halla i jest z nim zintegrowany. Magnes trwały umieszczony za układem scalonym Halla wytwarza za nim pole magnetyczne, które przenika przez obracające się koło zębate. Pole magnetyczne ulega zmianie wraz z obrotem koła zębatego. Układ scalony reaguje na zmiany pola, przekazując do jednostki sterującej sygnał w postaci fali prostokątnej. Sygnał nie jest zależny od czasu obrotu koła, dzięki czemu jego wykrywanie jest niezawodne nawet przy prędkości 0 km/h.
1. Koło zębate 2. Złącze 3. Sygnał wyjściowy 4. Magnes trwał 5. Pole magnetyczne 6. Układ scalony Halla |
Czujnik Halla z pierścieniem magnetycznym
Działa na podobnej zasadzie jak koło zębate, jednak pole magnetyczne jest tu łatwiejsze do wykrycia z powodu jego naprzemiennego rozłożonenia na pierścieniu magnetycznym. W rozwiązaniu tym nie występuje magnes trwały umieszczony za układem scalonym Halla, dzięki czemu czujnik może mieć bardzo małe wymiary. Możliwe jest dodatkowe zaoszczędzenie miejsca poprzez integrację pierścienia magnetycznego z łożyskiem koła.
1. Pierścień mgnetyczny (magnesy czerwony / zielony) 2. Układ scalony Halla 3. Obudowa |
Magnetorezystancyjny czujnik AMR
Czujnik jest tu instalowany nad pierścieniem magnetycznym i dokonuje poprzecznego pomiaru pola magnetycznego (na rysunku w górę lub w dół w zależności od kierunku obrotu). Na podstawie tej zmiany ustala się prędkość obrotową i kierunek obrotów koła. Zasada działania opiera się tu na efekcie kwantowo-mechanicznym wytwarzanym przez warstwy ferro-i nie-ferromagnetycznego materiału. W skrócie, opór znacząco wzrasta lub maleje, w skutek czego sygnał może zostać precyzyjnie wykryty.
1. Czujnik 2. Zmienna rezystancja 3. Pierścień magnetyczny 4. Pole magnetyczne |
Czujniki działają niezawodnie w temperaturach od -40°C do +150°C. Firma TRW testuje je na etapie produkcyjnym, torze testowym i na drodze. Urządzenia testujące dokonują pomiaru czasu reakcji i dokładności przekazu danych czujników z dokładnością do mikrosekund.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 13 sierpnia 2012, 13:39 0 0
i znowu dowiedziałam się czegoś nowego
Odpowiedz
Anonim, 3 września 2012, 22:28 0 0
A ja nie zrozumiałem, czym się różni Halla od magnetorezystancyjnego.
Pozdrawiam, Dociekliwy
Odpowiedz
Popek, 13 marca 2018, 9:56 2 -2
Ginie mi ciagle długopis
Odpowiedz
antoniak, 13 marca 2018, 10:21 3 -3
Kto będzie miom przyjacielem
Odpowiedz