Usterka pierścienia stykowego kierownicy w Chryslerach

, 24 lipca 2013, 12:30

Niesprawności pierścienia stykowego w kole kierownicy (potocznie taśma do poduszki powietrznej pod kierownicę) w Chryslerach Voyager i Grand Voyager są nadal częstą usterką. Problem był na tyle poważny, że Daimler Chrysler ogłosił w USA akcję serwisową dotyczącą tej części. Do naprawy wezwano właścicieli aut, które były wyprodukowane w latach 1996-2000, na świecie było ich ponad 1,2 mln.

Jeśli pierścień działa poprawnie, lampka sygnalizacyjna poduszki powietrznej na tablicy rozdzielczej świeci się jedynie przez kilka sekund po uruchomieniu pojazdu i samoistnie gaśnie. Jeśli lampka nie działa poprawnie usterka najprawdopodobniej związana jest z pierścieniem a nie poduszką powietrzną.

Poprawnie działający pierścień stykowy umożliwia nieprzerwane działanie gniazda w kolumnie kierowniczej z obrotowymi elementami w centrum koła kierownicy. Impulsy przekazywane są dzięki wiązce kabli wewnątrz pierścienia, która po kilku latach pracy lub przy wzmożonej eksploatacji ulega zużyciu, co objawia się niedziałającymi przyciskami na kole kierownicy.

Objawy:

  • lampka sygnalizacyjna poduszki powietrznej na tablicy rozdzielczej zapala się i gaśnie w trakcie jazdy, może się też ciągle świecić lub migać gdy silnik pracuje podczas postoju
  • sygnał dźwiękowy nie działa
  • nie działają przyciski tempomatu
     

Błąd pojawiający się po sprawdzeniu przez urządzenie diagnostyczne to najczęściej „otwarty obwód”.

Wskazówki montażowe

Przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi i urządzeń, wymiana uszkodzonego elementu powinna zająć około 45 minut.

Demontaż:

  • odłącz akumulator i odczekaj minimum 2 minuty zanim przystąpisz do kolejnych prac;
  • ustaw koło kierownicy w pozycji jazdy na wprost, upewnij się, że koła są też tak są ustawione;
  • zdejmij moduł poduszki powietrznej (śruby znajdują się po stronie deski rozdzielczej);
  • odłącz kostki od tyłu poduszki powietrznej po zdjęciu blokady i zabierz poduszkę z pojazdu;
  • ułóż poduszkę w bezpiecznym miejscu stroną od kierowcy w górę;
  • odkręć śruby, które trzymają przyciski tempomatu. Odłącz przewody i wymontuj te elementy;
  • odkręć śrubę centralna koła kierownicy i wymontuj kierownicę z pojazdu (wskazówka: zaznacz w jednym miejscu połączenie koła kierownicy i wałka kolumny aby ułatwić sobie pracę przy montażu);
  • odkręć śruby obejmy znajdujące się pod spodem kolumny kierowniczej;
  • odłącz wszystkie kostki pomiędzy pierścieniem stykowym i wiązką przy kolumnie kierowniczej;
  • wymontuj pierścień naciskając w 2 miejscach zaczepy ulokowane na godzinie 5. i 11.
     

Czynności montażowe należy wykonać w odwrotnej kolejności do demontażu.


Wskazówki:

  • Nowy pierścień ma zabezpieczenie w formie nalepki przyklejonej przez oś w celu zabezpieczenia przed niepotrzebnym przekręceniem przed montażem. Urządzenie to ma możliwość wykonania określonej liczby obrotów w lewo i prawo. Niepotrzebny ruch w którąkolwiek ze stron przed montażem spowoduje po założeniu wszystkich elementów i przekręceniu kierownicy połamanie pierścienia.
  • Po założeniu pierścienia usuń blokady zabezpieczające aby uwolnić mechanizm.
  • Zamontuj koło kierownicy w ustalonej pozycji dzięki wcześniej zaznaczonemu punktowi.
  • Wprowadź przewody z pierścienia do koła kierownicy przez odpowiednie kanały.
  • Nakrętkę koła kierownicy należy dokręcić kluczem dynamometrycznym ustawionym na moment 61Nm.
  • Podłącz i przykręcić zestaw przycisków i poduszkę powietrzną na kole kierownicy.
  • Podłącz akumulator.
  • Wykasuj błędy za pomocą urządzenia diagnostycznego i przeprowadź test kontrolny.

 

Zaleca się użycie smaru dielektrycznego na wszystkich połączeniach elektrycznych na nowo zamontowanych elementach aby zachować odpowiednią oporność.

Modele, których dotyczy artykuł:

  • Chrysler Voyager 2.0i 1996>2001
  • Chrysler Voyager 2.4i 1996>2000
  • Chrysler Voyager 2.5DT 1997>2001
  • Chrysler Voyager 3.3i 1996>2001
  • Chrysler Voyager 3.8i 1996>2001
  • Chrysler Grand Voyager 2.5DT 1997>2000
  • Chrysler Grand Voyager 3.3i 1996>2000
  • Chrysler Grand Voyager 3.8i 1996>2001
     

Pobierz wskazówkę w formie pliku PDF.

Dowiedz się więcej

Awaria kontrolki poziomu płynu chłodniczego w Maździe RX8
Awaria kontrolki poziomu płynu chłodniczego w Maździe RX8

W Mazdzie RX8 często można spotkać się z przypadkiem aktywnej kontrolki poziomu płynu w układzie chłodzenia. Mimo prawidłowego poziomu płynu w zbiorniku wyrównawczym, kontrolka zapala się i gaśnie lub świeci nieustannie. Przyczyną tej sytuacji jest uszkadzający się czujnik poziomu płynu chłodzącego. Spowodowane jest to przez degradację powierzchni oryginalnie montowanych pływaków czujnika, które ekstremalnych przypadkach absorbują […]

Uszkodzony rezystor obrotów wentylatora Mini – naprawa
Uszkodzony rezystor obrotów wentylatora Mini – naprawa

W MINI Cooperze z silnikiem 1.6 z lat 2001-06 niejednokrotnie dochodzi do uszkodzenia rezystora obrotów wentylatora. W najgorszym przypadku awaria może doprowadzić do przegrzania silnika. Firma Blue Print przygotowała instrukcję wymiany rezystora na zmodyfikowaną część ADB111402. Uszkodzenie rezystora obrotów wentylatora objawia się brakiem dostosowania obrotów wentylatora lub w ogóle brakiem jego włączenia. Rezystor jest elementem […]

Innowacyjna koncepcja pasów bezpieczeństwa TRW
Innowacyjna koncepcja pasów bezpieczeństwa TRW

TRW Automotive przedstawiła nowe rozwiązanie dotyczące pasów bezpieczeństwa, opracowane we współpracy z firmą Rinspeed. Prezentacja odbyła się podczas targów motoryzacyjnych Geneva Motor Show 2013. TRW proponuje zmiany w konstrukcji pasów Zamiast klamry pasa i sprzączki wpinającej, technologia posiada specjalny ,,łapacz pasa”, który umożliwia jego półautomatyczne zapinanie i odpinanie. System jest wprowadzany w podmiejskich pojazdach Micromax, […]

Układ Bosch dla motocykli może uratować tysiące motocyklistów
Układ Bosch dla motocykli może uratować tysiące motocyklistów

Co drugi wypadek motocyklowy w Niemczech ze skutkiem śmiertelnym ma miejsce na zakręcie. Gdy motocykl jest pochylony i nagle pojawi się przeszkoda, nawet doświadczeni motocykliści znajdą się w poważnych tarapatach. Koło może wpaść w poślizg, a kierujący straci kontrolę nad pojazdem. Układ stabilizacji toru jazdy dla motocykli (MSC) wspomaga kierowcę przy silnym hamowaniu na zakrętach. […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Jossef, 11 marca 2016, 11:35 0 0

ktoś wie ile obrotów można wykonaćkierownicą łącznie? chcę ustawić taśmę bo mam przestawioną.

Odpowiedz