Menu
Informacje Części Technika Po godzinach
18.04 Jak popularność alternatywnych napędów wpływa na warsztaty samochodowe? 18.04 Zagraniczna sprzedaż polskich firm motoryzacyjnych – wywiad z Lorną Dunne z eBay 17.04 Kalendarz szkoleń VLS Schaeffler Poland na 2025 rok 17.04 Co się najczęściej psuje w skrzyniach CVT? Pytamy eksperta! 17.04 Bez młodych ludzi branżę motoryzacyjną czeka poważny kryzys. FORVIA angażuje się w edukację młodzieży.

CLEPA

Europa potrzebuje wsparcia, neutralności technologicznej i dostępu do danych

26 marca br. w Parlamencie Europejskim w Brukseli odbyło się wydarzenie „Securing the Competitiveness of the EU Automotive Industry – Technological Neutrality and Data Access in the Driver’s Seat”, współorganizowane przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), Związek Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP), SME Europe oraz SME Connect. Wydarzenie odbyło się pod patronatem polskiej prezydencji […]

Nowe bariery dla innowacji na aftermarkecie – wnioski z konferencji CLEPA 2025

Europejski rynek wtórny w branży motoryzacyjnej przechodzi szybką transformację napędzaną inicjatywami zrównoważonego rozwoju oraz innowacjami technologicznymi, dostosowując się jednocześnie do zmieniających się ram regulacyjnych. W odpowiedzi na dynamiczne zmiany w 2025 roku i plany nowej administracji UE, 16. edycja CLEPA Aftermarket Conference poświęcona została ukierunkowaniu sektora na innowacje w zakresie danych i oprogramowania.

Dostęp do części to za mało, by naprawiać samochody

Czy dostęp do danych z samochodów będą miały wyłącznie autoryzowane serwisy i wielkie koncerny? Nadciągające zmiany w europejskim prawie mogą na nowo rozdać karty w motoryzacyjnym świecie – i to niekoniecznie z korzyścią dla małych warsztatów czy polskich start-upów.

CLEPA Aftermarket Conference 2025 już w tym tygodniu

16. edycja konferencji CLEPA Aftermarket Conference 2025 odbędzie się w dniach 2–3 kwietnia 2025 roku w Brukseli. Jest to kluczowe wydarzenie dla przedstawicieli łańcucha dostaw w branży motoryzacyjnej. Konferencja zgromadzi liderów rynku, ekspertów oraz przedstawicieli firm z całego świata, oferując platformę do wymiany wiedzy, prezentacji najnowszych trendów oraz nawiązywania kontaktów biznesowych.

Europejska branża motoryzacyjna na krawędzi kryzysu?

Europejski sektor producentów części motoryzacyjnych stoi przed poważnym kryzysem. Jak wynika z najnowszego badania CLEPA – Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych i McKinsey, aż 42% z nich spodziewa się braku rentowności w 2025 roku. Branża zmaga się z coraz silniejszą konkurencją z Chin, problemami z marżami i niepewnością geopolityczną.

Zmiany w ekosystemie rynku części zamiennych – wkrótce konferencja CLEPA Aftermarket 2025

Podczas gdy trendy takie jak elektromobilność, łączność i rozwój zaawansowanych systemów wspomagających stają się powszechnie znane, nowym obszarem zainteresowania rynku motoryzacyjnego staje się cyberbezpieczeństwo. Od lipca 2024 r. wszystkie pojazdy sprzedawane w UE muszą być wyposażone w zatwierdzony system zarządzania cyberbezpieczeństwem. Oznacza to zmiany w ekosystemie rynku części zamiennych. Związane z nimi zagadnienia będą komentowane […]

Jak patenty SEP mogą blokować rozwój motoryzacji w przyszłości?

Budowa współczesnych samochodów to przede wszystkim technologia. Każdy pojazd, niezależnie od segmentu, obecnie wykorzystuje cały wachlarz nowinek, takich jak łączność 5G, systemy nawigacyjne, zaawansowany komputer pokładowy, system czujników i radarów i wiele więcej. Jest jednak problem: dostęp do kluczowej technologii nie jest darmowy, a firmy muszą w tym obszarze uzyskać licencję SEP. O co chodzi?

Czy Unia Europejska zdoła naprawić rynek części?

Niejasne przepisy prawne oraz brak jednoznacznego statusu prawnego dla części używanych utrudniają działalność firm regenerujących, dystrybutorów oraz warsztatów motoryzacyjnych. Jednak pojawia się szansa na zmiany – nowe regulacje dotyczące między innymi pojazdów wycofanych z eksploatacji (ELVR) mogą w końcu uporządkować ten rynek i otworzyć nowe możliwości.

Dyskusja o przyszłości motoryzacji w Europie. Jak wyjść z kryzysu obronną nogą?

Kryzys w przemyśle motoryzacyjnym trwa. Tylko w 2024 roku zlikwidowano aż 54 tysiące miejsc pracy w sektorze produkcji części. To nie jest jedyny problem: Europa traci konkurencyjność na rzecz rozbijających się rynków azjatyckich.

Jubileuszowy Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego 2025 – znamy datę

Wiemy już kiedy oraz gdzie, odbędzie się XX Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego. Organizatorzy zapowiadają, że jubileuszowa edycja będzie wyjątkowa, jednak póki co nie zdradzają szczegółów dotyczących programu wydarzenia.

CLEPA to Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Samochodowych (ang. European Association of Automotive Suppliers). Misją organizacji jest integracja środowiska motoryzacyjnego, związanego z rynkiem części i napraw oraz dbanie o jego wspólne cele. CLEPA reprezentuje ponad 120 dostawców części, systemów i innych rozwiązań technologicznych z branży motoryzacyjnej. W jej kręgach swoje reprezentacje ma 20 stowarzyszeń krajowych, a także inne organizacje europejskie. CLEPA reprezentuje interesy swojego środowiska na arenie międzynarodowej, głównie przed organami unijnymi, decydującymi o zmianach prawnych. Więcej informacji na temat stowarzyszenia CLEPA oraz jego działalności, znajdziesz w tej kategorii artykułów.

Pixel