FIGIEFA z radością przyjęła propozycję Komisji Europejskiej (KE) dotyczącą wdrożenia systemu eCall. Wyposażanie pojazdów w technologię telematyczną będzie obowiązkowe od 2015 r.
Zdaniem organizacji FIGIEFA system eCall przyczyni się do zmniejszenia śmiertelności na drogach oraz złagodzenia skutków wypadków. Obowiązkowe od 2015 r. wyposażanie pojazdów w technologię telematyczną, na której opiera się system eCall, przyniesie użytkownikom samochodów wiele korzyści w zakresie bezpieczeństwa oraz usług dodatkowych.
eCall – technologia telematyczna
System eCall to elektroniczna funkcja bezpieczeństwa w pojeździe uruchamiana automatycznie w momencie poważnego wypadku drogowego. System wysyła sygnał informując ratowników o lokalizacji uszkodzonego pojazdu umożliwiając jak najszybsze dotarcie ekipy ratunkowej na miejsce zdarzenia. Komisja Europejska szacuje, że wprowadzenie tego systemu pozwoli ocalić nawet 2500 żyć rocznie poprzez zmniejszenie skutków obrażeń dzięki szybkiej interwencji.
FIGIEFA za eCall
FIGIEFA z radością przyjmuje propozycję Komisji Europejskiej (KE) „dotyczącą wymogów homologacyjnych dla wdrożenia systemu eCall”. Technologia telematyczna, która będzie po wprowadzeniu systemu eCall obowiązkowym elementem wyposażenia pojazdu daje więcej możliwości niż tylko działanie w zakresie systemu „emergency call”. Jej infrastruktura może służyć do świadczenia dodatkowych usług, jak np. nawigacja samochodowa, zdalna rezerwacja pokoi hotelowych, informacja o natężeniu ruchu, pomoc drogowa, zdalna diagnostyka pojazdu oraz planowanie kalendarza wizyt w warsztacie. Obecnie pełny dostęp do danych pokładowych pojazdu mają wyłącznie producenci samochodów (poprzez zdalną komunikację z pojazdem), co stawia niezależnych operatorów rynku na przegranej pozycji (o ile nie zmienią tego przepisy prawa).
Hartmut Röhl, Prezes FIGIEFA, uważa że wprowadzenie eCall jest szansą dla niezależnego rynku motoryzacyjnego, pod warunkiem wprowadzenia ogólnego dostępu do platformy:
-„Jedynie zapewnienie firmom zajmującym się produkcją i sprzedażą hurtową części motoryzacyjnych oraz warsztatom samochodowym sprawiedliwego dostępu do takich samych funkcji oraz informacji pozwoli zapobiec monopolowi na rynku i sprawi, że zarówno kierowcy, jak i przedstawiciele niezależnego rynku będą mogli na równi czerpać z korzyści jakie daje telematyka”
Propozycja Komisji Europejskiej uwzględnia w kontekście przyszłych aplikacji i usług pokładowych szerokie możliwości telematycznego sytemu pokładowego, którego eCall jest częścią. Jednakże pomimo wezwania do równego i sprawiedliwego dostępu do interoperacyjnej, otwartej platformy dla wszystkich uczestników rynku, KE nie określiła, w jaki dokładnie sposób kwestia ta zostanie rozwiązana.
Należy zagwarantować producentom i dystrybutorom części motoryzacyjnych oraz warsztatom samochodowym możliwość oferowania alternatywnych i konkurencyjnych usług oraz umożliwić właścicielom pojazdów zamawianie za pomocą systemu telematycznego usług wybranego dostawcy. FIGIEFA wzywa zatem europejskich oraz krajowych prawodawców do rozszerzenia propozycji KE w celu utworzenia regulacji, która zagwarantuje prawdziwie równe szanse dla wszystkich uczestników niezależnego rynku motoryzacyjnego.
Komentarze