,,Akumulator w pojazdach z systemem Start-Stop to wyzwanie dla warsztatów” – wywiad z Adamem Potępą z Johnson Controls

, 26 czerwca 2013, 9:08

Producenci akumulatorów w ostatnich latach muszą mierzyć się z wieloma wyzwaniami, jakie stawiają nowe przepisy dotyczące ekologii. Na temat technologii Start-Stop oraz ofercie produktowej Johnson Controls, rozmawialiśmy z Adamem Potępą – Key Account Coordinator’em firmy.

W minionym roku finansowym firma Johnson Controls  sprzedała ponad milion akumulatorów – co się przyczyniło do tego sukcesu, i jak zamierzacie podtrzymać tę dobrą tendencję?

Adam Potępa Johnson ControlsWysoka jakość produktów, nowatorska technologia, sprawna obsługa, właściwie dobrana i skutecznie wprowadzana strategia, wychodząca naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom klientów to elementy, które w sposób zasadniczy przyczyniły się do osiągnięcia tego sukcesu. Ale sukces to przede wszystkim ludzie,  czyli kompetentny team, który realizuje plany rozwoju na rynku polskim. Następny etap to dalszy rozwój i zwiększenie udziału w rynku polskim, wprowadzenie nowych produktów dostosowanych do struktury naszego rynku samochodowego oraz kilka innowacyjnych projektów, które dostarczą dodatkowych korzyści naszym klientom.

Wiele mówi się ostatnio o technologii Start/Stop. Czym propozycje Pana firmy w tym kontekście wyróżniają się na tle konkurencji?

Johnson Controls dostarcza do samochodów Start-Stop perfekcyjne akumulatory VARTA Start-Stop oraz VARTA Start-Stop Plus, których technologia bazuje na wieloletniej współpracy ze wszystkimi producentami OEM, zapewniając poprawność funkcjonowania pojazdów. Obie technologie stosowane w akumulatorach VARTA Start-Stop łączy to, że w 100% odpowiadają zaleceniom producenta. A tylko w ten sposób można zagwarantować, że wszystkie elementy samochodu, jak na przykład urządzenia podnoszące komfort jego użytkowania, a także przepisowa redukcja emisji CO2 będą działać niezawodnie. Akumulator VARTA Start-Stop w technologii EFB, w którego budowie zastosowano grubsze płyty wzmocnione specjalną powłoką z poliestru jest perfekcyjnie dostosowany do standardowej funkcji Start-Stop. Przy wyłączonym silniku zaopatruje w prąd elektryczne odbiorniki i gwarantuje ponowne uruchomienie silnika w przeciągu ułamków sekundy. Poza tym posiada dwa razy wyższą wytrzymałość cykliczną w porównaniu do akumulatorów konwencjonalnych i może być rozładowywany bez utraty funkcjonalności.

Akumulator VARTA Start-Stop Plus w technologii AGM, w którego budowie zastosowano separatory z włókna szklanego całkowicie absorbujące elektrolit stanowi perfekcyjne rozwiązanie dla samochodów stosujących nowoczesną technologię Start-Stop z dodatkowymi funkcjami, które pozwalają na oszczędność paliwa, jak na przykład odzyskiwanie energii hamowania w procesie rekuperacji lub ograniczanie ładowania akumulatora w procesie przyspieszania pojazdu. Takim obciążeniom sprosta jedynie specjalnie skonstruowany akumulator VARTA Start-Stop Plus w technologii AGM, który w porównaniu do VARTA Start Stop w technologii EFB jest jeszcze bardziej wydajny, wszechstronny oraz potrafi zaopatrywać w prąd większą ilość odbiorników. Akumulator VARTA Start-Stop Plus funkcjonuje również przy bardzo niskim poziomie naładowania.

Start/Stop ma przyczyniać się do redukcji zanieczyszczenia środowiska. Czy jednak zwiększenie zapotrzebowania na baterie nie przyniesie odwrotnego skutku – gdzie trafią niebezpieczne dla środowiska zużyte akumulatory?

Ochrona środowiska naturalnego to obecnie…czytaj dalej


Start/Stop ma przyczyniać się do redukcji zanieczyszczenia środowiska. Czy jednak zwiększenie zapotrzebowania na baterie nie przyniesie odwrotnego skutku – gdzie trafią niebezpieczne dla środowiska zużyte akumulatory?

Fabryka Johnson Controls w ZwickauOchrona środowiska naturalnego to obecnie jeden z ważniejszych tematów w przemyśle motoryzacyjnym. Restrykcyjne przepisy dotyczą nie tylko producentów samochodów i części zamiennych, ale również hurtowni i sklepów motoryzacyjnych, warsztatów samochodowych oraz końcowych użytkowników, czyli każdego z nas. W ostatnim okresie pojawiło się kilka nowych ustaw i rozporządzeń w kwestii gospodarowania odpadami związanymi z przemysłem motoryzacyjnym, które mają na celu dostosowanie przepisów krajowych do wymagań Unii Europejskiej. Najbardziej rygorystyczne rozporządzenia regulują opday powstające w branży oponiarskiej, olejarskiej oraz akumulatorowej.

Johnson Controls zależy, aby jak największa liczba akumulatorów wprowadzonych na rynek w odpowiednim czasie trafiła do naszych zakładów przerobu złomu akumulatorowego i została poddana recyklingowi. W tym celu we współpracy z naszym partnerem – CCR, firmie specjalizującej się w zarządzaniu systemami zbiórki m.in. zużytych akumulatorów odbieramy z punktów sprzedaży detalicznej, hurtowni, dystrybutorów wszelkiego rodzaju akumulatory kwasowo-ołowiowe w postaci złomu akumulatorowego. Możliwy jest zwrot dowolnej liczby akumulatorów, gdyż pragniemy aby możliwie jak największa ilość została poddana recyclingowi. Poszczególne punkty zbiórki złomu akumulatorowego zostają wyposażone w specjalistyczne pojemniki typu palox, gdzie składowane są zużyte akumulatory. Za pomocą platformy internetowej, faksu lub e-maila, zgłaszają zlecenie odbioru akumulatorów w dogodnym dla nich terminie. Przy odbiorze zużyte akumulatory są ważone i zabierane celem ich przetworzenia. Takie podejście do tematu zbiórki złomu akumulatorowego gwarantuje właściwe wywiązanie się z obowiązków nałożonych przez ustawę o akumulatorach i bateriach.

Należy pamiętać, że aktywne uczestnictwo w projekcie zbiórki złomu akumulatorowego poprzez oddawanie zużytych akumulatorów do recyclingu to nie tylko dbałość o środowisko i przyszłość kolejnych pokoleń, lecz także realny wpływ na ograniczenie kosztów związanych z zakupem akumulatora.

Obsługa akumulatorów Start/Stop jest o wiele trudniejsza niż standardowych produktów. Gdzie mechanicy mogą nauczyć się wykonywania podstawowych czynności?

Akumulator w pojazdach z systemem Start-Stop stanowi wyzwanie dla niezależnych warsztatów samochodowych i serwisów akumulatorowych ponieważ jego wymiana to często bardzo skomplikowany proces. Akumulator może być zamontowany w różnych, czasem trudno dostępnych miejscach, co w połączeniu z dodatkową i nadmierną ilością połączeń elektrycznych zdecydowanie utrudnia proces jego wymiany. Ponadto w większości pojazdów wyposażonych w system Start-Stop do wymiany akumulatora niezbędne jest urządzenie diagnostyczne wspomagające proces wymiany i rejestracji akumulatora. 

Program serwisowy VSSP jest idealnym rozwiązaniem na powyższe wyzwania. W ramach tego programu Johnson Controls oferuje niezależnym warsztatom samochodowym i serwisom akumulatorowym solidną markę VARTA, najwyższej jakości akumulatory Varta Start-Stop wykonane w technologii EFB oraz AGM, narzędzie diagnostyczne VSSP 2.0, techniczne know-how i praktyczne szkolenia oraz pełne wsparcie marketingowe.

Program serwisowy Varta to przede wszystkim techniczne know-how oraz szkolenia, które obejmują teoretyczny program szkoleniowy online w dziale dostępnym tylko dla partnerów pod adresem: www.varta-startstop.com, praktyczne i teoretyczne szkolenia z zakresu technologii Start-Stop. Szkolenia organizowane są przy wsparciu naszego partnera szkoleniowego eXponentia, który organizuje szkolenia techniczne niezbędne do obsługi serwisowej pojazdów Start-Stop, aby zapewnić niezależnym warsztatom samochodowym i serwisom akumulatorowym silną pozycję rynkową i możliwość zarobkowania w przyszłości. eXponentia koncentruje się na przekazaniu wiedzy, a nie na jej przedstawieniu. Johnson Controls już dziś zadbał o to, aby niezależne warsztaty samochodowe i serwisy akumulatorowe były odpowiednio przygotowane do nowych wymagań i w przyszłości były w stanie obsługiwać pojazdy z systemem Start-Stop przekazując niezbędną wiedzę organizując praktyczne szkolenia dla szerszego grona zainteresowanych podczas licznych imprez motoryzacyjnych oraz szkolenia dla poszczególnych warsztatów i serwisów organizowane w porozumieniu z naszymi Przedstawicielami Handlowymi.

Na forach internetowych pojawiają się komentarze, że wiele firm produkuje coraz mniej trwałe akumulatory, aby notować większe zyski w corocznej sprzedaży. Co Pan sądzi o takiej strategii i czy rzeczywiście dostrzega Pan, żeby firmy obecne na rynku tak postępowały?

Wraz z rozwojem technologii produkcji pojazdów…czytaj dalej


Na forach internetowych pojawiają się komentarze, że wiele firm produkuje coraz mniej trwałe akumulatory, aby notować większe zyski w corocznej sprzedaży. Co Pan sądzi o takiej strategii i czy rzeczywiście dostrzega Pan, żeby firmy obecne na rynku tak postępowały?

Wraz z rozwojem technologii produkcji pojazdów oraz stosowania coraz to nowszych rozwiązań nastąpił również zdecydowany wzrost wymagań stawianych akumulatorom. W latach ubiegłych podstawowym kryterium doboru akumulatora były jego podstawowe parametry techniczne takie jak prąd rozruchu [A] czy pojemność [Ah]. Obecnie przed wyborem akumulatora wymagana jest weryfikacja dodatkowych czynników takich jest wiek pojazdu, ilość odbiorników energii elektrycznej (w tym ewentualne zmiany w gospodarce elektrycznej pojazdu) oraz sposób jego użytkowania.  Dysponując pełną wiedzą na temat powyższych czynników można dokonać wyboru właściwego akumulatora mając na uwadze odpowiednią technologię jego produkcji, co z pewnością przełoży się na wydłużony okres jego użytkowania. Ponadto należy pamiętać, że nowo kupowany akumulator w większości przypadków montowany jest w pojazdach używanych,  gdzie stan instalacji elektrycznej odpowiada wiekowi danego pojazdu dlatego też zaleca się dokładne sprawdzenie elementów instalacji elektrycznej pojazdu (alternatora, rozrusznika, klem i itp.) przed zamontowaniem akumulatora, co w połączeniu z odpowiednimi okresami przeglądowymi instalacji elektrycznej pozwoli cieszyć się wydłużonym okresem żywotności akumulatora.

Z oczywistych względów najwięcej akumulatorów sprzedaje się zimą. Czy jednak zauważył Pan w ostatnich latach pewną korektę tej tendencji – może większe grono kierowców postanawia zadbać o baterię profilaktycznie, zanim przyjdą mrozy?

Akumulator to elektrochemiczne źródło prądu, które wymaga odpowiedniego zainteresowania ze strony użytkownika pojazdu. Zaleca się, aby przynajmniej raz na pół roku, czyli zarówno w okresie wiosenno-letnim, jak również w okresie jesienno-zimowym dokonać przeglądu instalacji elektrycznej pojazdu sprawdzając ładowanie ze strony alternatora oraz stan techniczny rozrusznika. Te elementy mają największy wpływ na gospodarkę elektryczną pojazdu oraz kondycję akumulatora.  Podstawowe badania można wykonać w niezależnych warsztatach samochodowych, serwisach akumulatorowych lub w innych miejscach, gdzie został zakupiony akumulator. Takie działania pozwalają na szybką reakcję w przypadku ewentualnych nieprawidłowości w instalacji elektrycznej. Optymistyczny jest fakt, że w ostatnim okresie nastąpił wzrost świadomości użytkowników pojazdów dotyczący ilości odbiorników elektrycznych znajdujących się w pojazdach, sposobie ich użytkowania w stosunku do zamontowanego akumulatora, co wpływa na  wzrost częstotliwości wizyt przeglądowych akumulatora w szczególności w okresach urlopów, długich wyjazdów weekendowych czy wyjazdów zagranicznych.

W ostatnim czasie coraz bardziej popularna staje się sprzedaż części motoryzacyjnych przez Internet. Czy sądzi Pan, że w przypadku akumulatorów ten kanał sprzedaży również ma szansę się rozwinąć?

W ostatnim okresie obserwuje się, że do sprzedaży części motoryzacyjnych wykorzystuje się również kanał internetowy w postaci sklepów internetowych oraz aukcji na popularnych portalach aukcyjnych. Niemniej jednak należy zwrócić uwagę, że sprzedaż pewnego zakresu części zamiennych, w tym przede wszystkim akumulatorów jest utrudniona. Zaznaczam, że akumulator w myśl przepisów transportowych jest towarem niebezpiecznym i w związku z tym nie powinien być transportowany pojedynczymi przesyłkami kurierskimi wraz z innymi przesyłkami zawierającymi produkty neutralne czy spożywcze. Dodatkowo wykorzystując do transportu akumulatora przesyłki kurierskie nie uzyskujemy gwarancji pozycji w jakiej jest transportowany akumulator, co skutkuje często uszkodzeniem mechanicznym obudowy i/lub wyciekiem elektrolitu, czyli kwasu siarkowego powodując, że dostarczony produkt nie nadaje się do użytku. W przypadku zakupu akumulatora użytkownik końcowy jest zobowiązany zapłacić kaucję w wysokości 30 zł lub zwrócić akumulator złomowy. Mając na uwadze rozpiętość terytorialną w przypadku kanału internetowego pozostaje jedynie uiścić kaucję (którą sprzedawca powinien przekazać na rachunek bankowy Urzędu Marszałkowskiego) i na „własną rękę” poszukać punktu, w którym możemy zezłomować stary akumulator, co jest czasochłonne i kłopotliwe (takiego akumulatora tym bardziej nie powinno się transportować zwrotnie kurierem). Kolejną kłopotliwą kwestią są ewentualne reklamacje i brak możliwości bezpośredniej reakcji ze strony sprzedającego. Należy pamiętać, że gwarantem dla użytkownika końcowego jest punkt sprzedaży, w którym dokonano zakupu akumulatora. W takiej sytuacji użytkownik końcowy ze względu na brak możliwości transportu akumulatora do sprzedawcy nie może skorzystać ze swojego podstawowego prawa konsumenta. Mając na uwadze powyższe problemy i utrudnienia warto skorzystać z oferty wyspecjalizowanego serwisu akumulatorowego, niezależnego warsztatu samochodowego, sklepu motoryzacyjnego lub innego punktu sprzedaży, który znajduje się w pobliżu miejsca zamieszkania, aby mieć gwarancję właściwego wyboru, dobrego zakupu i pełnej obsługi gwarancyjnej.

 

Dowiedz się więcej

,,Z Ferrari współpracujemy od początku lat 90.” – wywiad z Piotrem Podrażką z firmy Delphi
,,Z Ferrari współpracujemy od początku lat 90.” – wywiad z Piotrem Podrażką z firmy Delphi

Firma Delphi sukcesywnie wprowadza na rynek innowacyjne rozwiązania dla przemysłu motoryzacyjnego. Na kilka naszych pytań odpowiedział Piotr Podrażka – Manager ds. Marketingu w Europie Środkowo-Wschodniej, Delphi Product & Service Solutions Spotykamy się w czasie zwiedzania stoiska Delphi na targach ProfiAuto Show 2013. Jakie są najważniejsze punkty dzisiejszej ekspozycji? Prezentujemy pełną ofertę produktową części zamiennych  Delphi […]

Nowa linia w ofercie Nissens – sprężarki klimatyzacji – wywiad z przedstawicielem firmy Nissens
Nowa linia w ofercie Nissens – sprężarki klimatyzacji – wywiad z przedstawicielem firmy Nissens

Oferta firmy Nissens – producenta chłodnic i elementów układów termicznych, niedawno poszerzyła się o linię sprężarek klimatyzacji. O nowych, jak i dobrze znanych produktach Nissens, rozmawialiśmy z Arturem Gołembniakiem, managerem sprzedaży Nissens na rynek polski. Spotykamy się na targach ProfiAuto. Które produkty Nissens są szczególnie promowane na stoisku? Mamy bardzo szeroką i ciekawą ofertę części […]

Exide dla małych warsztatów
Exide dla małych warsztatów

Exide Technologies S.A. wprowadza elastyczny system do wymiany , zaawansowanych technologicznie akumulatorów przyjazny dla mniejszych przedsiębiorstw. System dopasowany do potrzeb Duże warsztaty korzystają z zaawansowanego sprzętu diagnostycznego, którego użycie pozwala wyeliminować te błędy. Mniejszych na to nie stać, co osłabia ich pozycję rynkową. Przeznaczony dla nich system narzędzi Exide składa się z dwóch głównych przyrządów: […]

,,Postęp technologiczny dosięgnął termostatów” – wywiad z Tomaszem Małkowskim z firmy IHR
,,Postęp technologiczny dosięgnął termostatów” – wywiad z Tomaszem Małkowskim z firmy IHR

Termostat to część, która rzadko sprawia, że samochód ulega awarii uniemożliwiającej dalszą jazdę, dlatego często jest niedoceniany przez kierowców i mechaników. Ma jednak wpływ na pracę silnika, a także na jego żywotność. O tym niepozornym podzespole rozmawialiśmy z Tomaszem Małkowskim z firmy IHR, reprezentującym markę Wahler. Termostat wydaje się nieskomplikowaną częścią. Co jest istotne przy […]

,,Każdy może robić proste rzeczy, my musimy skoncentrować się na trudnych”- wywiad z Ewą Burdzińską z Brembo Poland
,,Każdy może robić proste rzeczy, my musimy skoncentrować się na trudnych”- wywiad z Ewą Burdzińską z Brembo Poland

Brembo to jedna z marek części, dobrze znanych nie tylko przedstawicielom branży, ale także odbiorcom docelowym – kierowcom. Z Ewą Burdzińską, Specjalistką do spraw Sprzedaży i Obsługi Klienta Brembo Poland, rozmawialiśmy między innymi o najnowszych produktach marki oraz o polskim rynku hamulców. Podczas targów ProfiAuto 2013, Brembo prezentowało m.in. malowane tarcze hamulcowe. Które z nowości […]

,,Profesjonalny prostownik i tester akumulatorów to podstawa” – wywiad z ekspertem z firmy Exide
,,Profesjonalny prostownik i tester akumulatorów to podstawa” – wywiad z ekspertem z firmy Exide

Pierwsze przymrozki to sygnał, że już czas, by przygotować się do sezonu wymiany akumulatorów. Kilkoma cennymi wskazówkami podzielił się z nami Krzysztof Najder z firmy Exide Technologies S.A. Ekspert radzi między innymi jak poprawnie dobrać akumulator do samochodu i uniknąć błędów w jego montażu. Przed nami zima, a więc sezon wymiany akumulatorów. Faktem jest, że […]

Wymiana akumulatora w pojazdach z systemem Start&Stop
Wymiana akumulatora w pojazdach z systemem Start&Stop

Akumulator w pojazdach z systemem Start-Stop stanowi niezwykłe wyzwanie dla niezależnych warsztatów samochodowych i serwisów akumulatorowych, ponieważ jego wymiana to często bardzo skomplikowany proces. Kilka pożytecznych wskazówek w tym temacie przygotowała dla nas firma Johnson Controls. System Start-Stop wyzwaniem dla mechaników Akumulator może być zamontowany w różnych, czasem trudno dostępnych miejscach, co w połączeniu z […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 26 czerwca 2013, 20:07 0 0

Nic dodać nic ująć

Odpowiedz

Anonim, 27 czerwca 2013, 19:45 0 0

polecam, szczególnie ostatnie pytanie...

Odpowiedz

Anonim, 28 czerwca 2013, 10:57 0 0

to kretyński system wyłaczania silnika na tym tylko zarobią producenci akumulatorów , rozruszników , alternatorów a stracą uzytkownicy samochodów ale tak to ma być

Odpowiedz