Jak diagnozować problem z poziomowaniem ksenonów?

4 listopada 2021, 14:00

Jakie są oznaki uszkodzenia systemu poziomowania reflektorów ksenon (regulacji zasięgu świateł)? W jaki sposób diagnozować ten problem? Przedstawiamy kompendium wiedzy na ten temat.

Źle ustawione reflektory z żarnikami ksenonowymi powodują oślepianie innych kierowców bardzo silnym strumieniem światła. Może to doprowadzić do wypadku. Jednym z powodów oślepiania innych kierowców może być awaria systemu poziomowania reflektorów ksenon (regulacji zasięgu świateł).

Samochody fabrycznie wyposażone w reflektory z żarnikami ksenonowymi, mają na wyposażeniu układ poziomujący reflektory. Jego zadaniem jest dostosowywanie zasięgu świateł (granicy światła i cienia) do stanu auta. Hamowanie, przyspieszanie, kołysanie podłużne, duże obciążenie samochodu i stan zawieszenia mają wpływ na to, jaki jest zasięg świateł. Układ zapobiega oślepianiu innych kierowców podczas jazdy. Jego stosowanie jest wymagane ustawowo.

W starszych samochodach stosowano ręczny system regulacji zasięgu świateł ksenon. Kierowca obsługiwał go przy użyciu przełącznika. Nie było to rozwiązanie doskonałe. Wielu kierowców zapominało o konieczności ręcznej regulacji zasięgu, albo w ogóle nie wiedziało, jak ten system obsługiwać.

Dlatego też standardem stały się automatyczne systemy poziomowania i regulacji zasięgu świateł, wyposażonych w żarniki ksenon.

O czym warto pamiętać? W przypadku samochodów z fabrycznym oświetleniem ksenon, stosuje się dodatkowo inny układ, zapobiegający oślepianiu. To spryskiwacze i wycieraczki, mające na celu oczyszczanie kloszy reflektorów.

Musimy też wspomnieć o tzw. źródłach światła HID. To tanie zamienniki reflektorów ksenon (ze źródłem światła i małą przetwornicą), montowane samodzielnie przez kierowców w standardowych reflektorach, dostosowanych fabrycznie do żarówek halogenowych. Ze względu na brak układu poziomowania i regulacji zasięgu światła, a także brak układu oczyszczania klosza (z wycieraczką i spryskiwaczem) HIDy oślepiają innych kierowców. Są zabronione przez prawo, nie wolno stosować ich na drogach publicznych.

Dwa rodzaje automatycznych systemów regulacji zasięgu świateł ksenon

System automatycznej regulacji zasięgu świateł składa się z:

  • Sterownika elektronicznego, przetwarzającego na bieżąco sygnały z czujników i regulującego pracą nastawników reflektora,
  • Czujników osi przedniej i osi tylnej. W samochodach kompaktowych (z mniejszym rozstawem osi) zazwyczaj montuje się tylko czujniki osi tylnej, gdyż zmiany pochylenia wskutek obciążenia auta występują w przeważającej części na osi tylnej,
  • W niektórych zestawach świateł ksenon (np. Hella) montuje się czujniki ultradźwiękowe, które mierzą odległość osi od jezdni. Standardowo stosuje się czujniki indukcyjne,
  • Włącznika świateł,
  • Elementu nastawczego, regulującego położenie reflektora.

System korzysta także ze wskazań czujnika prędkości obrotowej.

W samochodach kompaktowych (i innych, o małym rozstawie osi, wyposażonych w żarniki ksenon) producent auta mógł zastosować sterownik zasięgu świateł, zintegrowany z indukcyjnym czujnikiem poziomu pojazdu na tylnej osi.

Jak to działa?

Sterownik systemu stale monitoruje dane z czujników osi przedniej i tylnej (dane ugięcia). Na bieżąco porównuje je z danymi, zapisanymi w pamięci (algorytmy). Na tej podstawie steruje napędami nastawników w reflektorach z żarnikami ksenon.

Stosuje się dwa rozwiązania:

  • System pseudostatyczny – kompensuje długotrwałe zmiany pochylenia karoserii. A zatem przede wszystkim te, które są spowodowane silnym obciążeniem auta.
  • System dynamiczny – stosowany jest w większości współczesnych aut. Kompensuje zmiany spowodowane silnym obciążeniem auta, a także zmiany wynikające ze stanu jazdy: przyspieszania, hamowania itd.

W systemie dynamicznym działanie sterownika i nastawników jest bardzo szybkie – zmiany następują w ułamkach sekundy. Do sterowania nastawnikami reflektorów wykorzystuje się silniki krokowe (np. inteligentne silniki krokowe ISM firmy Hella, precyzyjnie wysterowane, z możliwością diagnostyki).

Awarie układu regulacji zasięgu świateł

W przypadku awarii układu regulacji zasięgu świateł, reflektory zatrzymują się w aktualnej pozycji. Na desce rozdzielczej powinna zapalić się kontrolka ostrzegawcza, a na ekranie komputera pokładowego ostrzeżenie tekstowe.

Najczęstsze przyczyny awarii układu regulacji zasięgu świateł w technologii ksenon to:

  • Awaria napędów nastawników reflektorów (silników krokowych) albo ich zasilania.
  • Awaria czujnika położenia auta na przedniej albo na tylnej osi.
  • Awaria sterownika.
  • Montaż nowego sterownika (np. po uszkodzeniu albo po wypadku), ale bez jego odpowiedniego zakodowania.
  • Reflektory nie zostały wyregulowane (ustawienie podstawowe).
  • Awaria (uszkodzenie mechaniczne, rozłączenie) przewodu transmisji danych.
  • Brak zasilania (awaria przewodów zasilających, styków itd.).
  • Uszkodzenia mechaniczne poszczególnych elementów (np. uszkodzenia mechaniczne przewodów, uszkodzenia mechaniczne czujników, uszkodzenia mechaniczne reflektorów po kolizji).
1 Reflektor 2 Element nastawczy 3 Czujnik osi przedniej 4 Włącznik świateł 5 Sterownik 6 Czujnik osi tylnej 7 Czujnik prędkości obrotowej 8 Obciążenie

Aby przeprowadzić kalibrację, regulację i sprawdzenie układu, niezbędny jest tester diagnostyczny.

Prosty sposób. Można również sprawdzić, czy system w ogóle działa bez korzystania z testera (wstępna diagnostyka). W tym celu należy ustawić auto (nieobciążone, na równej powierzchni) w odległości ok. 10 metrów od pionowej ściany, uruchomić silnik i włączyć oświetlenie. Następnie należy mocno obciążyć bagażnik auta i sprawdzić, czy ustawienie zasięgu reflektorów automatycznie się zmienia.

Sprawdzenie sprawności systemu regulacji zasięgu świateł przy użyciu testera

  • Ustawić auto na równej powierzchni. Samochód nie może być obciążony.
  • Przed pojazdem ustawić urządzenie do ustawiania reflektorów, np. SEG (Hella Gutmann Solutions).
  • Włączyć światła mijania.
  • Sprawdzić właściwe ustawienie granicy światła i cienia.
  • Obciążyć auto – załadować bagażnik. W przypadku aut z dynamicznym systemem regulacji zmiana zasięgu powinna nastąpić w ułamku sekund (jest rejestrowana jako drgnięcie na ekranie kontrolnym SEG). W przypadku aut z pseudostatycznym systemem regulacji na zmianę zasięgu świateł trzeba poczekać kilka sekund.

UWAGA: w niektórych autach z dynamiczną regulacją zasięgu regulacja działa tylko podczas jazdy.

Co należy sprawdzić, jeśli regulacja nie działa we właściwy sposób?

  • Napięcie zasilające napędów nastawników, sterownika i czujników osi przedniej i tylnej.
  • Skontrolować parametry i wartości rzeczywiste za pomocą testera diagnostycznego.
  • Sprawdzić, czy czujniki osi przedniej i tylnej są zamontowane we właściwy sposób i nie wykazują uszkodzeń mechanicznych.

 

Do przygotowania artykułu wykorzystaliśmy materiały od firmy Hella.

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Konrad, 8 maja 2023, 12:14 0 -1

Czy aby kalibracja układu samopoziomowania zadziałała należy reflektory ustawić najniżej jak się da?

Odpowiedz

Anonim, 1 października 2023, 15:09 0 0

Co zrobić na drodze żeby dojechać do domu

Odpowiedz