Filtry paliwa: dlaczego są takie ważne?

, 18 listopada 2020, 23:45

Dobrej jakości i wymieniany z odpowiednią regularnością filtr paliwa to warunek
bezawaryjnej pracy silników, zwłaszcza silników Diesla. Znaczna część awarii układów wtryskowych w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych to skutek zaniedbań związanych właśnie z filtrem paliwa.

Każda kolejna generacja układów wtrysku paliwa działa pod wyższym ciśnieniem i z większą precyzją niż poprzednia – śrubowanie parametrów układów wtryskowych wymuszane jest przez coraz surowsze normy emisji spalin. Efektem ubocznym jest wrażliwość wtryskiwaczy na zanieczyszczenia paliwa, które są obecne w każdym paliwie, jakie tankujemy. Barierą dla zanieczyszczeń zawartych w oleju napędowym czy benzynie jest filtr paliwa, który we współczesnych samochodach jest złożonym elementem projektowanym pod kątem poszczególnych jednostek napędowych. Filtr może być wyposażony w czujnik wody, a także w podgrzewacz, który zapobiega blokowaniu filtra przez paliwo naturalnie mętniejące w niskich temperaturach (krystalizacja parafiny).

Jak często trzeba wymieniać filtr paliwa w silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa?

Interwał wymiany filtra paliwa sugerowany przez producentów samochodów należy traktować jako maksymalny. Optymalnym rozwiązaniem jest wymiana filtra paliwa przy okazji każdego serwisu olejowego. Zbędny wydatek? Nic z tych rzeczy! Naturalną cechą każdego filtra, a zwłaszcza filtra zaprojektowanego pod kątem wychwytywania i zatrzymywania najdrobniejszych zanieczyszczeń, jest wzrost oporów, jakie ten filtr stawia wraz z postępującym wypełnieniem. W silniku z bezpośrednim wtryskiem paliwa ma to bezpośredni związek z trwałością elementów układu wtryskowego – pompy wysokiego ciśnienia i wtryskiwaczy. W miarę zużycia (zapełnienia filtra paliwa) rośnie ryzyko, że w chwili gwałtownego wzrostu zapotrzebowania silnika na paliwo przepływ paliwa przez filtr będzie za niski – w takiej sytuacji pompa wysokiego ciśnienia narażona jest na pracę „na sucho”. Choć okresy pracy pompy „na sucho” trwają zazwyczaj bardzo krótko (jest to kwestia milisekund), pompa może ulec uszkodzeniu. Powstają wówczas opiłki metalu, które trafiają do wtryskiwaczy, i one także ulegają uszkodzeniu. To najczęstszy scenariusz awarii układu wtryskowego nowoczesnych aut, występujący po stosunkowo niewielkim przebiegu: 100-150 tys. km.

Czy opłaca się go często wymieniać?

Choć z uwagi na postępującą złożoność filtrów paliwa niektóre modele mogą wydawać się drogie, to jednak skrócony interwał wymiany filtra paliwa ma zasadniczy wpływ na stan układu wtryskowego w aucie. Dobry filtr zapobiega zużyciu wtryskiwaczy i pompy paliwa, wydłużając ich żywotność do kilkuset tys. km, zaś „czysta praca” układu wtryskowego przekłada się na wydłużenie sprawności układów oczyszczania spalin, w tym filtrów DPF, a także samego silnika, do którego trafia mniej zanieczyszczeń pochodzących z procesów spalania paliwa.

Lucas radzi:

  • Zlecaj wymianę filtra paliwa przy każdej wymianie oleju silnikowego, jednak nie rzadziej niż co 30 tys. km.
  • Stosuj tylko markowe filtry paliwa – filtry Lucas stosowane także w montażu fabrycznym zapewniają najwyższy możliwy stopień filtracji i najniższe ryzyko zablokowania przepływu paliwa.
  • Wymianę filtra paliwa w przypadku silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa zlecaj tylko w warsztatach dysponujących fachową wiedzą i oprzyrządowaniem, nigdy nie rób tego we własnym zakresie z uwagi na ryzyko zapowietrzenia układu i jego późniejszą awarię.

Wyłącznym dystrybutorem filtrów Lucas na terenie polski jest VTD Sp. z o.o. z Gdyni
hello@vtd.com.pl  |+48 58 500 83 33 | www.filtrylucas.pl

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Aureliusz, 19 listopada 2020, 10:14 4 0

Ze starego LUCASA zostało tyle , co napis na opakowaniu .

Odpowiedz