Producent opon fałszował wyniki testów

, 3 marca 2016, 13:15

Największe serwisy motoryzacyjne rozpisują się na temat afery, która wybuchła wokół fińskiego producenta opon Nokian Tyres. Afera Volskwagena sprawiła, że branża motoryzacyjna jest na świeczniku, a kontrole jakości są znacznie dokładniejsze.

Sposób manipulacji wynikami testów był tak prosty, że aż dziw bierze, że sprawa tak długo czekała na ujawnienie. Otóż producent opon na testy wysyłał specjalnie przygotowane opony z droższych materiałów i o lepszej specyfice. W ten sposób w specyfikacji seryjnej opony można było wpisać znacznie lepsze właściwości, aniżeli jej prawdziwe. Proceder ten był nie tylko nieuczciwy wobec klientów, ale również niebezpieczny. Opona to jedyny element, który łączy samochód z podłożem. Złe właściwiości opony wpływają na gorszą trakcję i dłuższą drogę hamowania.

Sprawa wyszła na jaw dzięki lokalnym mediom. Dziennikarze gazety Kauppalehti  w swoim raporcie powołali się na korespondencję wewnętrzną pracowników oraz inne źródła pochodzące prosto z firmy. Skandal ujawniony przez fiński dziennik został opisany przez najważniejsze portale ekonomiczne i motoryzacyjne na całym świecie, co nie pozostaje bez znaczenia dla firmy. Od czasu ujawnienia afery akcje fińskiej firmy spadły o ponad 10 %, a wyprzedaż może trwać dalej, wraz z tym jak będą ujawniane szczegóły 

Na razie wiadomo, że Nokian oszukiwał w testach w przypadku europejskich ośrodków badawczych, nie wiadomo, czy ta sama praktyka miała miejsce w USA. Sprawa jest rozwojowa i może jeszcze bardziej pogorszyć sytuację Nokiana. Wiadomo, że Amerykanie bardzo poważnie podchodzą do tego typu praktyk, o czym właśnie przekonuje się Volkswagen.

Co ciekawe, Nokian nie zamierza iść w zaparte w tej sprawie i do zarzutów dziennikarzy odniósł się prezes firmy Ari Lehtoranta. Prezes potwierdził ten proceder, jednak zaznaczył że od 2014 roku Nokian zaprzestał podobnych praktyk. Jest to jednak jednoznaczne przyznanie się do oszustw, a także pokazanie, że firma wiedziała o tych praktykach. Prezes podkreślił, że od 2014 wprowadzono jasne wytyczne w firmie, które zabraniają projektowania opon specjalnie na potrzeby testów. Loehtoranta żałuje tych praktyk i zapewnia, że produkty Nokiana są bezpieczne i wysokiej jakości.

Dowiedz się więcej

Nowe oprogramowanie jeszcze zwiększa szkodliwość diesli Volkswagena?
Nowe oprogramowanie jeszcze zwiększa szkodliwość diesli Volkswagena?

Czy aktualizacja oprogramowania w Volkswagenach z silnikami EA189, która miała zmniejszyć emisję tlenków azotu, jeszcze zwiększa ich szkodliwość dla środowiska? Berliner Zeitung przekonuje że tak właśnie jest. Pod koniec stycznia Volkswagen rozpoczął aktualizację oprogramowania silników EA189 w VW Amarokach. Niemiecki magazyn Auto, Motor und Sport poprosił inżynierów o zbadanie spalin dwóch Amaroków – przed i […]

Pierwszy pozew zbiorowy przeciw VW. Wielkie kwoty potencjalnych odszkodowań.
Pierwszy pozew zbiorowy przeciw VW. Wielkie kwoty potencjalnych odszkodowań.

Do kalifornijskiego sądu trafił właśnie pierwszy pozew zbiorowy przeciw VW. Amerykanie bardzo poważnie traktują naruszenie ich regulacji i na ogół w zamian oczekują sporej rekompensaty w przypadku naruszenia prawa. To co wydawało się nieuniknione, w końcu stało się faktem. Do amerykańskiego wymiaru sprawiedliwości trafił pierwszy pozew zbiorowy wobec VW, gdzie zarzuca mu się wprowadzanie klientów […]

Komentarze

Brak komentarzy