Kolejny koncern produkujący części samochodowe zwalnia pracowników. Czy także w Polsce?

29 lipca 2024, 11:06

Nawet 14 tysięcy pracowników zamierza zwolnić w najbliższych latach Grupa ZF. Takie nowiny ogłosił prezes firmy Holger Klein podczas konferencji prasowej w Friedrichshafen. Zwolnienia mają dotyczyć rynku niemieckiego, jednak ich skala wskazuje na zasadność obaw o to, czy nie dotkną one także polskich pracowników koncernu. ZF zatrudnia w Polsce kilkanaście tysięcy osób.

Zwolnienia u producentów części motoryzacyjnych – kolejny etap

W związku z trwającą transformacją rynku motoryzacyjnego, redukcje zatrudnienia zapowiedziała jak dotąd szeroka grupa koncernów, produkujących części samochodowe na pierwszy montaż oraz rynek wtórny (aftermarket). W lutym pisaliśmy o tego rodzaju planach kilku firm (nasz artykuł). Wygląda na to, że Grupa ZF nie będzie wyjątkiem w tej materii, jednak jak na razie ujawnione przez nią plany redukcji zatrudnienia dotyczą tylko macierzystego rynku niemieckiego. ZF zatrudnia tam ponad 50 tys. pracowników, co oznacza, że skala potencjalnych zwolnień może sięgnąć nawet jednej czwartej obecnej kadry.

Według zapowiedzi prezesa Kleina zwolnienia mają zostać przeprowadzone w sposób w jak najwyższym stopniu społecznie akceptowalny. Chodzi o umożliwienie starszym pracownikom przejścia na wcześniejsze emerytury czy wstrzymanie rekrutacji w niektórych działach firmy. Proces ma być rozłożony w czasie i potrwać do ok. 2028 r.

Czy ZF zwolni pracowników w Polsce?

Tak duża redukcja etatów w Niemczech w naturalny sposób rodzi sugestie dotyczące rynku polskiego, który znajduje się w ścisłej czołówce, jeśli chodzi o liczbę pracowników ZF w skali globalnej. Zapytaliśmy o podobne plany w polskim oddziale firmy. Poniżej publikujemy uzyskaną, lakoniczną acz treściwą odpowiedź:

– Ogłoszona restrukturyzacja dotyczy ZF w Niemczech; obecnie nie ma podobnych planów wobec jednostek ZF w innych krajach.

ZF ma w Polsce zarówno fabryki części na pierwszy montaż i rynek wtórny, jak i centra badawczo-rozwojowe. ZF jest także jednym z wiodących dostawców części zamiennych na rynek wtórny w Polsce.

Czy redukcja zatrudnienia w Grupie ZF dotyczy aftermarketu?

Polskich przedstawicieli ZF zapytaliśmy także o to, czy grupa planuje zwolnienia w dywizji aftermarket. Niestety nie uzyskaliśmy odpowiedzi na to pytanie, jednak na podstawie dotychczasowych obserwacji oraz tzw. informacji “zakulisowych” możemy stwierdzić, że jest to raczej mało prawdopodobne.

Aftermarket jest obecnie jednym z najprężniej działających dywizji koncernu, a rynkowe prognozy nie wskazują na odwrócenie tej sytuacji. Według większości dostępnych prognoz, średni wiek pojazdów użytkowanych w Europie będzie wzrastał w najbliższych latach, co oznacza większe zapotrzebowanie na części zamienne i usługi niezależnych warsztatów.

Sytuację związaną z planami ZF Group wobec polskiego rynku będziemy obserwować na bieżąco. Zachęcamy do zapisania się na nasz newsletter.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!