Podatek od samochodów spalinowych to dopiero początek. Unia planuje coś o wiele gorszego.

22 grudnia 2023, 9:49

Nie tak dawno temu ogólnopolskie media obiegła informacja na temat planowanego podatku od samochodów spalinowych. Jak się okazuje, nie jest to jedyny pomysł Unii Europejskiej na uderzenie we właścicieli starszych i tanich samochodów. Czy zakaz wymiany silnika i wspawywania reperaturek zostanie wprowadzony?

fot. unsplash.com

Definicja pojazdu nienadającego się do naprawy

W projekcie rozporządzenia dotyczącego wymogów w zakresie obiegu zamkniętego w odniesieniu do projektowania pojazdów oraz zarządzania pojazdami wycofanymi z eksploatacji znajduje się wiele oczywistych uszkodzeń, które definiują wyłączenie samochodu z możliwości naprawy. Są wśród nich między innymi spalenie lub zatopienie samochodu powyżej linii deski rozdzielczej. Tego typu uszkodzenia nie powodują kontrowersji, ponieważ w znacznej większości pojazdów z tak poważnymi usterkami nikt nie naprawia. Poważne kontrowersje budzi za to kilka innych punktów wspomnianego aktu prawnego. W załączniku 1. do tego rozporządzenia wymieniono szczegółowo jakie uszkodzenia dyskwalifikują możliwość naprawy samochodu.

Podpunkt b) załączika 1. brzmi:

b) został zaspawany lub zamknięty z wykorzystaniem pianki izolacyjnej;

Użyte w tym podpunkcie pojęcie “zaspawania” jest dość nieprecyzyjne, jednak niektórzy w czarnych scenariuszach przedstawiają, że może to oznaczać zakaz dla napraw blacharskich w postaci reperaturek. Jak wiadomo interpretacja przepisów zazwyczaj stanowi duże wyzwanie i równie dobrze prawodawcy w tym przypadku mogli mieć na myśli nieprofesjonalne naprawy blacharskie (jak wspomniana pianka montażowa), a wymiana części poszycia wykonana zgodnie ze sztuką będzie mogła wciąż zostać wykonana.

Podpunkt g) z kolei mówi:

g) naprawa wymaga wymiany silnika, skrzyni biegów, karoserii lub zespołu podwozia, skutkującej utratą pierwotnej identyfikacji pojazdu.

Powyższe zdanie nie jest precyzyjne, ale wskazuje na konieczność złomowania pojazdu, jeżeli uszkodzenia silnika lub skrzyni biegów dyskwalifikują dany podzespół z naprawy. Warto zwrócić w tym wypadku uwagę na ostatni fragment tego podpunktu, który stwierdza, że naprawa te będzie nielegalna, jeżeli samochód utraci swoją pierwotną identyfikację. W praktyce może to oznaczać, że wymiana silnika lub skrzyni wciąż będzie możliwa, ale wyłącznie na jednostkę, identyczną z tą, w którą samochód był wyposażony, opuszczając fabrykę. Może to oznaczać koniec dla popularnych “swapów”.

Bat na posiadaczy tanich samochodów

Kontrowersje może budzić również podpunkt drugi wyżej wspomnianego załącznika. Wielu kierowców, decyduje się na zakup małego i taniego samochodu, jako dodatkowego środka transportu np. na dojazdy do pracy. Inni z kolei decyduję się na posiadanie starszego samochodu klasy premium zamiast nowszego klasy niższej. Obie te grupy często spotykają się z usterkami, których naprawa wiąże się wydatkami przewyższającymi wartość samochodu. Muszą oni wówczas wybrać czy decydują się na naprawę, czy złomowanie samochodu. Już niedługo wybór nie będzie możliwy. Podpunkt drugi omawianego załącznika jest jasny:

2. Naprawa pojazdu jest niemożliwa z ekonomicznego punktu widzenia, jeżeli jego wartość rynkowa jest niższa niż koszt niezbędnych napraw koniecznych do przywrócenia go w Unii do stanu technicznego, który byłby wystarczający do uzyskania świadectwa zdatności do ruchu drogowego w państwie członkowskim, w którym pojazd był zarejestrowany przed naprawą.

Może to oznaczać, że nawet konieczność wymiany sprzęgła lub elementów zawieszenia (na przykład mercedesowskie ABC) wykluczy dany samochód z dalszej eksploatacji. Nierzadko w takiej sytuacji, właściciel sam decyduje się na złomowanie pojazdu, jednak wielu z nich za wszelką cenę chce naprawić swój samochód, do którego ma pełne zaufanie, a nieraz także więź sentymentalną. Niestety Wszystko wskazuje na to, że nowe prawo pozbawi właścicieli wyboru i złomowanie pozostanie jedyną opcją.

Czy faktycznie jest się czego bać?

W związku z szeregiem niedopowiedzeń i niepewności skontaktowaliśmy się z ekspertem w omawianym temacie. Pan Adam Małyszko jest prezesem FORS (Stowarzyszenie Forum Recyklingu Samochodów), które dobrze zaznajomione jest z omawianym rozporządzeniem.

– W mojej ocenie nie należy za mocno obawiać się, że niektóre samochody po ewentualnym wejściu w życie unijnego rozporządzenia nie będą mogły być naprawiane. Po pierwsze, jest to projekt i aktualnie analizowane są opinie przekazane przez szeroko rozumiane społeczeństwo, które przekazało bardzo dużo uwag, z których ponad 40% pochodziło z Polski.

Po drugie, o podjęciu decyzji o naprawie uszkodzonego samochodu zawsze będzie decydował właściciel, kierując się aspektem ekonomicznym, żaden przepis tego nie zmieni. Tu mamy pewien problem, naprawa samochodu w szarej strefie z użyciem części niewiadomego pochodzenia zawsze będzie tańsza od naprawy w legalnie działającym warsztacie. Taka sytuacja może doprowadzić do wykluczenia z rynku wielu legalnych firmy. Żaden przepis w proponowanych rozwiązaniach tego procederu nie zatrzyma.

Jest oczywiście pewna grupa samochodów, które z mocy prawa powinny być wykluczone z możliwości naprawy i uznane za odpad, np. kompletnie spalony samochód, kompletnie zniszczona karoseria w wyniku działań służb ratowniczych, czyli takich, których koszt naprawy nawet przy użyciu części używanych, naprawy w szarej strefie byłby znacząco nieopłacalny.

Po trzecie, projekt rozporządzenia jest częściowo sprzeczny z ideą o obiegu zamkniętym, przedłużaniem życia produktu, promocją powtórnego użycia części. Takim przykładem jest zaproponowany w projekcie wykaz części używanych, których nie można powtórnie użyć, nie gwarantując dostępu do części nowych przez cały okres życia technicznego samochodu. W tym miejscu przypomnę, że w Polsce średni wiek samochodu, który trafia do kasacji to 21 lat!
Poczekajmy wiec na końcowy kształt tej regulacji, która jeżeli w ogóle wejdzie w życie, to zacznie obowiązywać dopiero za 4-5 lat. – mówi Adam Małyszko.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

racjonalista, 22 grudnia 2023, 23:25 1 -29

Rozwiązaniem tych i wielu innych problemów jest rezygnacja z posiadania samochodu.

Odpowiedz

Henryk, 23 grudnia 2023, 0:17 33 -3

Jasne, i wozić teściową na rowerze...

Odpowiedz

Xpac, 23 grudnia 2023, 17:53 23 -4

Rozwiązaniem jest opuszczenie tej debilstwa jaka jest ue

Odpowiedz

Tomi, 4 stycznia 2024, 10:34 7 -6

Tylko, że polska młodzież wybrała znów Tuska i unii nie opuścimy, a jeździć będziemy mogli tylko niemieckimi autami.

Odpowiedz

Zbyszek, 23 grudnia 2023, 7:27 68 -1

To zaczyna być, groteską. Cały współczesny świat, GŁUPIEJE w w sposób, niewyobrażalny. Ciekawe, kiedy LUDZIE, OBUDZĄ się i zauważą, że są Ubezwłasnowolniani. Wolność, to PRAWO do decydowaniu o SOBIE, SWOIM ŻYCIU I WŁASNOŚCI. Coraz bardziej, biurokratyczna "zaraza" wnika i ingeruje w te wartości nie licząc się, kompletnie LUDŹMI. Samochód to taka własność, a takie przepisy, "śmierdzą" na kilometr, LOBBINGIEM i próbą neo-niewolnictwa. Koszmar.

Odpowiedz

Robert, 23 grudnia 2023, 7:36 83 0

Nie świat głupiej tylko unia.Czas pomyśleć o sprzedaży domu i wyprowadzce po za jej granice.

Odpowiedz

Tolek, 23 grudnia 2023, 15:48 51 0

Nie unia Europejska czy inny polityczny twór tylko głupieją konkretne często dla nas anonimowe osoby. Ale głosowałeś na eurodeputowanych można sprawdzić czy poparli te bzdury

Odpowiedz

Kryśka, 23 grudnia 2023, 17:21 58 -6

wielu eurodeputowanych to dawne komunistyczne kreatury, które nieprzypadkowo znalazły się na listach PO. Kiedyś oni służyli komunistom, sterowanym przez Moskwę, dzisiaj nie spodziewaj się, że będą szlachetni

Odpowiedz

Qazimo, 24 grudnia 2023, 16:50 16 -20

Glupias jak but z lewej nogi

Odpowiedz

Nocnymarek, 8 stycznia 2024, 19:08 3 0

Niestety ma rację , to taka pamiątka po Magdalence. A pamiętasz nazwisko pierwszego prezydenta ?

Odpowiedz

Tomek, 28 grudnia 2023, 8:30 0 -1

Obudź się już, bo na zdrowie słabo to wpływa.

Odpowiedz

piotr, 4 stycznia 2024, 8:14 2 -1

To jest celowe działanie na osłabienie Niemiec i zniszczenie unii. Agresywna polityka USA. Od dłuższego już czasu to się dzieje, a finansowanie Ukrainy i przedłużanie jej agonii należy do planu. Chyba czas na przeprowadzkę.

Odpowiedz

Krisfof 621, 24 grudnia 2023, 18:27 26 -3

Za granicę to ja bym tą unię wyprowadził najlepiej na Syberię lub Alaskę !!!

Odpowiedz

KlausSchwab, 14 marca 2024, 20:35 0 0

Niestety świat, zobacz ile państw podpisało Agendę 2030 i to ona reguluje te tematy a nie unijni biurokraci

Odpowiedz

Janusz, 1 stycznia 2024, 12:41 9 -7

Niestety 15 października okazało się że większość ludzi chce żyć w państwie opresyjnym , niemal pod zaborami. Tylko 7% jest przebudzonych.

Odpowiedz

Robert, 23 grudnia 2023, 7:38 53 -1

Ja sam wszystko robię przy swoich staruszkach.Mogą mnie W D..ę pocałować

Odpowiedz

Gość, 23 grudnia 2023, 9:16 86 -2

Najlepszym rozwiązaniem jest opuszczenie unii, nigdy nie myślałem że napiszę

Odpowiedz

Polak, 23 grudnia 2023, 10:43 92 -3

Wyjdźmy z Unii zanim bas zniszczą, Polska niech będzie polską piękna i wolną jaką wywalczyli nasi dziadkowie. Pseudo ekolodzy, chce być wolnym człowiekiem w swoim kraju, bo to co się dzieje to nie ma nic wspólnego z ekologia tylko lobby.

Odpowiedz

Wesoły, 24 grudnia 2023, 16:02 11 -41

Zanim napiszesz włącz myślenie ( nie boli) jak nie unia to będziesz buty lizał Putinowi taki to los Polski czy tego chcesz czy nie

Odpowiedz

Karlikowo, 24 grudnia 2023, 16:48 32 -3

Pamiętaj jedno to już nie jest ta sama unia co była na początku

Odpowiedz

Myślący, 26 grudnia 2023, 12:36 3 0

Proponuję tobie włączyć myślenie!

Odpowiedz

Mistrz nad Mistrzami, 27 grudnia 2023, 18:09 7 -1

Z UNII. WYJŚĆ JAK NAJSZYBCIEJ!

Odpowiedz

Whwh, 18 marca 2024, 19:29 1 -1

A co ma unia do Putina? Unia to nie NATO. Trzeba wyjść z uni i ch.., nawet jak trochę gospodarczo na tym stracimy

Odpowiedz

Sara, 23 grudnia 2023, 13:09 79 -3

Won!! z tym obozem koncentracyjnym jakim jest UE

Odpowiedz

Marek, 23 grudnia 2023, 13:10 63 -7

POLEXIT!!

Odpowiedz

Tolek, 23 grudnia 2023, 15:46 52 0

To jie magiczna tylko z imienia i nazwiska eurodeputowani ci których wybraliście w wyborach. Np. LESZEK MILLER. człowiek rodem z PZPR i SLD jest teraz w europejskim parlamencie i klepie w głosowaniu to co mu karzą. Wśród nic są często pomysłodawcy tych gniotów prawnych. Ale wy jak owieczki pójdziecie zagłosujecie na znane twarze z TV i znowu będziecie płakać ze płacicie kolejne podatki i coraz mniej wam wolno...

Odpowiedz

Anonim, 23 grudnia 2023, 20:51 60 0

Nie rozumiem jeden cep decyduje że nie wolno aut naprawiać!!! Oby mu odmówiono operacji stawów i innych zabiegów bo stary C.. J!!!!!! Na złom osla!!!!!

Odpowiedz

Kris, 24 grudnia 2023, 9:46 25 -1

Ciekawe jest to, że temat dotyczy tylko aut osobowych a nigdzie nie mówią o ciężarówkach. Ja generalnie sam ogarniam swoje auto ale widzę że silnik trzeba będzie kupić na zapas 🙉

Odpowiedz

Artur, 24 grudnia 2023, 10:13 2 -2

To niepełna informacja bo na końcu jest napisane, że dotyczy to aut, które po takich naprawach stracą swoją identyfikację czyli np wycięty element będzie miał numer Vin.

Odpowiedz

Arek, 24 grudnia 2023, 11:15 28 -5

Koniec komuny zaczął się od Polski i koniec unry też zacznie się od Polski trzeba wyjść na ulicę i rozgonić tą pseudo unijno- niemiecką hołotę

Odpowiedz

Kris, 24 grudnia 2023, 11:55 24 -4

Ta UNIA TO same Barany i tyle opuścić ja i wyrąbane na ich durne zakazy

Odpowiedz

Arek, 24 grudnia 2023, 15:23 20 0

Producenci części zamiennych popadają jak muchy. Kolejne zwolnienia pracowników w sektorze motoryzacyjnym i upadki firm. O taką przyszłość Europy walczą unijni urzędnicy. Brawo.

Odpowiedz

Anonim, 24 grudnia 2023, 16:24 13 0

Unia to niech zajmie się naprawdę ekologia i niech spojrzą jak wygląda budowa i pozyskanie surowców do produkcji aut elektrycznych

Odpowiedz

KlausSchwab, 14 marca 2024, 20:38 1 0

Tu nie chodzi o ekologię, ta pseudo ekologia to narzędzie do zniewolenia ludzi poprzez ekonomiczne rozwiązania, nakazy i zakazy tak by wydoić z nas resztki gotówki a potem wprowadzić nam CBDC z terminem przydatności. Temat już przetestowany u chińskich komuchów.

Odpowiedz

Anonim, 24 grudnia 2023, 16:44 23 0

Nie o takom Poske walczylismy .Powoli mamy dosc tych absurdow.

Odpowiedz

Krzychu50, 24 grudnia 2023, 18:08 19 0

W mojej opinii to jest zamach na naszą wolności .Powinienem mieć prawo wyboru na co przeznaczam swoje pieniądze a nie jakiś urzędnik będzie mi dyktował co mam z nimi robic

Odpowiedz

Nie unijny, 24 grudnia 2023, 21:05 10 0

Unia powinna powołać obowiązkowo armię unijną ekologiczną która będzie w posiadaniu wyłączenie czołgów na napęd elektryczny a żołnierze będą strzelać z procy.Łączność tylko przy pomocy afrykańskich bębnów.W kantynach szczaw i mirabelki.Może zamiast 20.000 EUR kary za emigranta dopłata z Unii na elektryka.

Odpowiedz

Jaho, 24 grudnia 2023, 23:55 5 0

Vhsch si spieddi cła unia . Wymyślają głupoty zamiast robić coś normalnego. Ty chodzi tylko o kasę . Mają kogoś w zarzadach tssli itp i robią siano. A te gówna elektryki inaczej melexy to bardziej zanieczyszczają niż normalne auta. Najpierw niech zrobią ładowarki a baterie te które wymislili hinczyki co po 100l wytrzymoja. Ale ich niedopuszcza bo by noezarabiali na serwisach i wymianach na nowe a kobalt niech dalej dzieci wydobywają. Masakra

Odpowiedz

eMKa, 25 grudnia 2023, 0:27 4 0

Ekologia we współczesnym wydaniu...
Jedziesz przez wioskę
Dotowana fotowoltaika a z komina dym z kopciucha
Ale to auta zanieczyszczają ....
Dotowali fotowoltaika bo terminy goniły z ilości OZE
Pozakładali nawet ci, którzy oprócz żarówki i pralki w domu prawie nic innego na prąd nie mają
Stado głupków rządzi, brak racjonalnego i zbilansowanego myślenia
Odpowiedniego rozdysponowania środków na prawdziwą poprawę jakości powietrza ...

Odpowiedz

Anonim, 25 grudnia 2023, 4:52 8 0

Ta cała cholote z uni pogonić to tak jak chcą starszym robić testy na przedłużenie prawajazdy A może by tak tym z Brukseli robić test idjoten

Odpowiedz

Anonim, 25 grudnia 2023, 4:30 7 0

Niewolnictwo nowoczesne . Dlaczego ktoś ma mi mówić jak ja mam wydawać moje pieniądze. Biednego robić biedniejszym . I jaka ekologia . A może zakazać klimatyzacji w samochodach bo zwiększa zużycie energii w pojazdach a i Gaz szkodliwy . Idąc dalej w ekologię wróćmy do rydwanów. A może ( co jest niewykluczony) nie ekologiczne iekonomiczne będzie żyć powyżej 67 lat i trzeba będzie utylizować ludzi.

Odpowiedz

Marek, 25 grudnia 2023, 9:51 7 0

Unia Europejska wzięła łapówkę za wciskanie aut elektrycznych i zrobi wszystko żeby pozbyć się spalinowych

Odpowiedz

Zico, 26 grudnia 2023, 8:38 4 0

No to do kasacji najwięcej pójdzie nowszych samochodów,tych z silnikami TFSI, ECOBOST

Odpowiedz

Misiek, 26 grudnia 2023, 13:10 1 0

Racjonalista nie masz pojęcia ile razy mnie mój wóz uratował. Jeździj sobie dalej na rowerku ale patrz na znaki ;⁠)

Odpowiedz

UE obłęd, 27 grudnia 2023, 9:53 6 0

Murzyni w Afryce, hindusi i reszta "3swiata"śmigają coraz częściej furami, najczęściej euro 0 a my będziemy się przesiadać na osiołki i pomału wracać do jaskiń
tyle że bez ognia i mięsa.

Odpowiedz

Porucznik ass, 27 grudnia 2023, 10:24 6 0

Chiny na potęgę ładują do pieca ale to nie wszystko, Indie przyspieszają jeszcze bardziej i rozbudowują w zastraszajacym tempie swój emisyjny przemysł. Więc my gasimy papierosa a tu dookoła podpalają składy z oponami.
Dlaczego UE nic nie robi z tym gigantycznym problemem?

Odpowiedz

Dziad unijny, 27 grudnia 2023, 11:03 4 -2

Mam dość tej pi.......ej unii wyprowadzam się do Putina bo z głupkami nie da się żyć w tej po......ej komunie

Odpowiedz

Adam, 4 stycznia 2024, 8:43 1 -1

No to powodzenia.

Odpowiedz

Złomek, 27 grudnia 2023, 11:10 2 0

Z miłości do starszych samochodów i patryjotyzmu jeździmy takimi samochodami na jakie nas stać jaka się rodaków za tanią siłę roboczą ma to cooo mamy co mamy tak każdy żad o nas dba i tak jeszcze się staramy jako trzeciej kategorii kraj unijny alleluja i do przodu rodacy

Odpowiedz

Marchewa, 27 grudnia 2023, 11:16 4 0

Na rowery i w bołanki przynajmniej będzie ekologiczny nawóz pod pomidorem co za kraj co za życie wstyd i hańba dostatek się ma hi hi hi hi

Odpowiedz

Damian, 6 stycznia 2024, 17:40 1 -1

Podobają mi się stare samochody, nie chciał bym żeby zniknęły z ulic. Przepięknie odrestaurowane modele z lat np. 50tych. Mam znajomych. Którzy posiadają takie samochody, wstanie idealnym a nawet chyba są lepiej dopracowane niż kiedy wyjechały z fabryki.
Prawdziwą zmorą są dużo nowsze samochody, których stan techniczny jest opłakany, kapie z nich olej a dymią tak że tylny zderzak jest czarny jak smoła. niejednokrotnie widzę jak na parkingu takiego auta kierowca nie wyłącza silnika zimą żeby się ogrzać a latem żeby się chłodzić klimatyzacją. Wystarczyło by tylko wprowadzić obowiązkową kontrolę spalin itp. punktów w samochodach...

Odpowiedz

Nocnymarek, 8 stycznia 2024, 19:09 0 -1

To nie jest portal do politycznej masturbacji. Koledzy proszę, wiem że każdego to denerwuje ale nie dajmy się zwariować .

Odpowiedz

POLEXIT, 22 stycznia 2024, 8:59 1 -1

Polexit

Odpowiedz

KlausSchwab, 14 marca 2024, 20:33 0 0

Dokładnie to co podał Pan ekspert, będzie decydowała ekonomia. Czyli dowalą takie podatki i opłaty żeby ci się nie opłacało.

Odpowiedz