Nowe laboratorium pomoże inżynierom zrozumieć przyszłość motoryzacji. Czy jest to koniec pewnej ery?

10 maja 2024, 14:27

Katedra Inżynierii Pojazdów wydziału Mechanicznego na Politechnice Wrocławskiej może pochwalić się nowoczesnym laboratorium. W ramach zajęć studenci będą zgłębiali wiedzę z obszaru silników elektrycznych stosowanych we wszelkiego rodzaju pojazdach. Nowe laboratorium zajęło miejsce laboratorium silników spalinowych. Czy motoryzacja spalinowa jest już przeszłością?

Podczas uroczystego otwarcia nowoczesnego laboratorium pracownicy uczelni z zapałem opowiadali o nowoczesnych narzędziach, które będą mieli do dyspozycji, aby kształcić nowe pokolenia branży automotive. Studenci takich kierunków jak mechanika i budowa maszyn czy inżynieria pojazdów i napędów niskoemisyjnych będą mogli poddawać silniki elektryczne różnorakim warunkom oraz próbom, aby dokładnie poznawać ich możliwości i ograniczenia. Dzięki zdobytej wiedzy będą mogli odnaleźć się w pracy zarówno przy samochodach elektrycznych, jak i hybrydowych czy też elektrycznych hulajnogach, rowerach itp.

Kiedy nowe wypiera stare

Nowoczesne laboratorium silników elektrycznych składa się z pięciu stanowisk, na których studenci będą mogli analizować różne silniki elektryczne pod wieloma kątami. Każde ze stanowisk wyposażone zostało w wysokiej klasy sprzęt pomiarowy oraz urządzenia umożliwiające poddawanie silników różnym obciążeniom.

Jak wspomnieli pracownicy katedry, wcześniej w sali znajdowały się dwa silniki spalinowe, które musiały ustąpić miejsca nowoczesnej technologii.

To (jeszcze) nie koniec silników spalinowych

Pomimo zaangażowania uczelni w rozwój laboratorium podążającego z duchem elektromobliności, to silniki spalinowe wciąż grają pierwsze skrzypce. Jednym z najnowszych urządzeń, które umożliwia studentom zgłębianie wiedzy o silnikach spalinowych, jest stanowisko testowe, na którym studenci mają do dyspozycji silnik spalinowy wyciągnięty z Toyoty Prius 3. generacji o niebagatelnym przebiegu ponad 400 tysięcy kilometrów. Silnik ten jest sprzężony ze skrzynią biegów zintegrowaną z silnikiem elektrycznym oraz z hamownią. W ramach zajęć adepci inżynierii mogą zmieniać poszczególne parametry pracy silnika, aby dokładnie zrozumieć jego działanie i poszukiwać możliwość poprawy jego wydajności.

Ponadto przyszła kadra inżynierska branży motoryzacyjnej odbywa zajęcia w laboratoriach skupionych wyłącznie na silnikach spalinowych, hamowni samochodowej, a także analizuje spaliny, płyny i inne zanieczyszczenia pochodzące z pojazdów w laboratorium chemicznym. Jak się okazuje, w nowych samochodach stężenie benzenu wyższe jest w ich wnętrzu niż w spalinach. Pracownicy naukowi zdawali się także nie być przekonani co do słuszności rozwijania nowoczesnych technologii dotyczących oczyszczania spalin.

Elektryczny samochód do badań i eksperymentów

Najnowszym nabytkiem Katedry Inżynierii Pojazdów jest elektryczny Volkswagen ID3. Wraz z samochodem uczelnia nabyła profesjonalne narzędzia diagnostyczne, które umożliwią poznanie tego typu pojazdów na najwyższym poziomie. Jak zostało zaznaczone narzędzia, z których korzystać będą studenci omijają interfejs diagnostyczny OBD2. Jest to konieczne, aby dotrzeć do suchych danych, pozbawionych interpretacji przygotowanej przez producenta samochodu. Aby dokładnie zrozumieć działanie poszczególnych systemów i podzespołów, przyszli inżynierowie samodzielnie muszą interpretować pozyskane dane. Ponadto pracownia została wyposażona w narzędzia umożliwiające modyfikacje oprogramowania sterowników tego pojazdu.

Otwarcie nowego laboratorium odbyło się 08.05.2024, a zajęcia rozpoczną się w przyszłym semestrze.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!