Ponad połowa warsztatów planuje zakup tego urządzenia. Jakie są powody?

8 maja 2024, 23:36

W dzisiejszych czasach, gdy branża motoryzacyjna przechodzi dynamiczne zmiany, warsztaty są zmuszone do podejmowania intensywnych działań, aby zabezpieczyć przyszłość swojego biznesu. Pytanie, w co warsztaty zamierzają inwestować, staje się kluczowym elementem strategii rozwoju. Czy faktycznie muszą inwestować, aby czuć się pewnie na rynku? Czy to właśnie inwestycje stanowią klucz do utrzymania konkurencyjności i sukcesu?

Pełen zakres obsługi klimatyzacji czy tylko okresowe działania?

Zdecydowana większość warsztatów samochodowych, które zadeklarowały świadczenie usług w zakresie serwisu klimatyzacji, wykonuje je kompleksowo. Oznacza to, że są w stanie wykonać każdą czynność związaną z układem – nie tylko uzupełnienie czynnika czy czyszczenie i odgrzybianie, ale także naprawy.

Co skłania warsztaty do zakupu nowych urządzeń?

Okazuje się, że plany zakupowe warsztatów w zakresie urządzeń do obsługi klimatyzacji z reguły nie mają związku z koniecznością zastąpienia zniszczonego sprzętu nowym. Chodzi raczej o modernizację posiadanego parku urządzeń lub rozszerzenie zakresu usług.

Można zatem przypuszczać, że spora część warsztatów zdecyduje się na zakup stacji klimatyzacji, przeznaczonych do obsługi układów z tzw. “nowym” czynnikiem chłodniczym – R1234yf. Z tego samego badania rynku dowiedzieliśmy się bowiem, że aż jedna trzecia warsztatów wciąż nie obsługuje pojazdów z układami z tym czynnikiem.

Plany zakupowe a wiek urządzeń do klimatyzacji

Mariusz Krupiński WAECOAnaliza rynku serwisów klimatyzacji w Polsce wskazuje na nieunikniony trend modernizacji sprzętu oraz rozszerzenia zakresu usług w warsztatach samochodowych. Wyniki badania podkreślają dynamiczny rozwój sektora, skoncentrowany wokół adaptacji nowoczesnych technologii i substancji chłodniczych takich jak R1234yf. Obserwowany jest wzrost zainteresowania urządzeniami zdolnymi do obsługi pojazdów hybrydowych i elektrycznych, co jest odpowiedzią na rosnącą liczbę takich pojazdów na rynku. Jedna trzecia warsztatów nie jest jeszcze przystosowana do obsługi nowego czynnika chłodniczego R1234yf, co stanowi znaczącą okazję rynkową. Modernizacja i zakup nowych urządzeń nie tylko zwiększają efektywność operacyjną warsztatów, ale również umożliwiają rozszerzenie oferty serwisowej, przyciągając klientów poszukujących specjalistycznej obsługi nowoczesnych systemów klimatyzacji.mówi Mariusz Krupiński, przedstawiciel handlowy marki Waeco w Polsce.

Rzecz jasna skłonność do zakupu nowego urządzenia jest tym wyższa im starsze są posiadane już sprzęty. Jak jednak wspomnieliśmy wyżej, plany inwestycyjne nie zawsze związane są z chęcią zastąpienia posiadanej maszyny, lecz raczej chęcią modernizacji warsztatu. Współczesne urządzenia mają wiele przydatnych funkcji, często automatyzujących proces serwisu klimatyzacji. Mechanik w czasie, gdy urządzenie jest podłączone do pojazdu, może zajmować się innymi czynnościami, a kiedy będzie potrzebny, maszyna poinformuje go o tym odpowiednim sygnałem. W skali sezonu, pozwala to zaoszczędzić bardzo wiele czasu.

– Doświadczenia warsztatów, które początkowo kierowały się głównie ceną przy zakupie pierwszych urządzeń do obsługi czynnika chłodniczego R134a, często skutkowały nabyciem sprzętu niskiej jakości. Brak odpowiedniego wsparcia technicznego czy wręcz jego całkowita nieobecność, przynosiły za sobą nie tylko frustrację, ale także negatywny wpływ na prowadzoną działalność. Ta lekcja była bolesna, ale przyniosła istotne zmiany w podejściu do kolejnych inwestycji.

Część warsztatów, na podstawie zdobytych doświadczeń, zmieniła swoje kryteria wyboru nowych urządzeń. Przy zakupie kolejnego sprzętu, znaczenie ceny ustępuje miejsca jakości, niezawodności i wsparciu posprzedażowemu. Dostawcy z wyższej półki oferujący kompleksowe rozwiązania, stają się preferowanymi partnerami. Elementy takie jak długotrwała gwarancja, dostępność urządzenia zastępczego na czas naprawy oraz wsparcie techniczne, które obejmuje zarówno pierwszą instalację, jak i profesjonalne przeglądy techniczne czy szybką reakcję serwisową, są kluczowe dla nowoczesnego warsztatu. Takie podejście pozwala na uniknięcie przestojów w pracy, co jest szczególnie ważne w intensywnym sezonie serwisu klimatyzacji. – dodaje Mariusz Krupiński z Waeco.

Metodologia badania

Przedstawione w artykule dane pochodzą z kompleksowego badania „Rynek Klimatyzacji w Polsce”, przeprowadzonego wśród przedstawicieli niezależnych warsztatów naprawczych, które zadeklarowały świadczenie usług związanych z układem klimatyzacji samochodowej. Jednym z celów badania było poznanie średnich stawek, naliczanych przez warsztaty za diagnostykę oraz serwis układów klimatyzacji samochodowej. Zapytano osobno o każdą usługę.

Badanie zostało przeprowadzone w formie wywiadu internetowego na panelu reprezentantów warsztatów samochodowych. Ogółem w badaniu udział wzięły 363 osoby, które reprezentowały niezależne warsztaty samochodowe.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!