W ostatnich latach branża motoryzacyjna doświadcza znaczących przekształceń, które wpływają na działalność wielu kluczowych graczy na rynku. Jednym z nich jest niemiecki koncern Continental, który podjął decyzję o zamknięciu kilku swoich zakładów produkcyjnych, co wiąże się z redukcją zatrudnienia.

Jak kryzys w branży dotknął Continental?
W marcu 2024 roku Continental ogłosił plan konsolidacji działalności w regionie Ren-Men w zachodnich Niemczech. W ramach tego procesu zakłady produkujące części samochodowe w Schwalbach i Wetzlar mają zostać zamknięte do końca 2025 roku, co spowoduje likwidację około 1200 miejsc pracy. Celem tych działań jest poprawa struktury kosztów oraz wzmocnienie współpracy w zakresie badań i rozwoju.
We wrześniu 2024 roku Continental ogłosił decyzję o zaprzestaniu produkcji wałków i tulei do drukowania oraz innych zastosowań przemysłowych w zakładzie w Waltershausen w Turyngii. Decyzja ta, wynikająca z trudnych warunków rynkowych oraz wysokiej konkurencji i kosztów, dotknęła jedynie około 20 pracowników w tej lokalizacji.
Kolejna fala zwolnień
W styczniu 2025 roku firma poinformowała o planach redukcji dodatkowych 200 miejsc pracy w zakładzie w Wetzlar, co łącznie oznacza zwolnienie 360 z 430 pracowników. Continental oferuje pracownikom programy wcześniejszych emerytur oraz możliwość przeniesienia do innych producentów w regionie.
Warto również wspomnieć o planach zamknięcia zakładu w Gifhorn do końca 2027 roku, co wpłynie na około 450 z 900 miejsc pracy w tej lokalizacji. Decyzja ta jest motywowana gwałtownym wzrostem kosztów w przemyśle motoryzacyjnym.
Dodatkowo, ContiTech, oddział koncernu Continental, zapowiedział kolejne zmiany strukturalne w 2025 roku, wynikające ze spadku popytu w sektorach takich jak przemysł motoryzacyjny i górniczy (wydobycie węgla brunatnego). Planowane jest zakończenie produkcji w zakładach w Bad Blankenburg (Turyngia), Stolzenau (Dolna Saksonia) i Moers (Północna Nadrenia-Westfalia), a także zaprzestanie produkcji narzędzi w połączonym zakładzie we Fohburgu i Geithain (Saksonia). Ponadto ograniczona zostanie działalność przyszłego niezależnego segmentu biznesowego Original Equipment Solutions (OESL) w Hamburgu. W ramach planowanego podziału biznesu automotive, Continental przeniesie również linię produkcyjną z zakładu w Hanowerze-Vahrenwaldzie do innego zakładu motoryzacyjnego. Te decyzje oznaczają likwidację około 580 miejsc pracy.
Cała branża motoryzacyjna w kryzysie?
Continental nie jest jedynym graczem w branży motoryzacyjnej, który zmaga się z wyzwaniami prowadzącymi do redukcji zatrudnienia. Niemiecki koncern Bosch ogłosił plan zwolnienia ponad 5 tysięcy pracowników oraz wprowadzenia skróconego czasu pracy dla kolejnych 10 tysięcy. Decyzja ta wynika z kryzysu w branży motoryzacyjnej oraz spadku popytu na części samochodowe.
Podobne działania podejmuje firma ZF Friedrichshafen, która również planuje redukcję zatrudnienia w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Dodatkowo, przedsiębiorstwo Voit ogłosiło upadłość, co jest kolejnym sygnałem trudności, z jakimi boryka się sektor motoryzacyjny.
Te wydarzenia odzwierciedlają szerszy trend w branży motoryzacyjnej, gdzie producenci zmuszeni są do restrukturyzacji i optymalizacji kosztów w obliczu globalnych wyzwań rynkowych.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
obserwator, 1 lutego 2025, 21:22 2 0
Czyli za chwilę zostaniemy pozbawieni części do czegokolwiek i trzeba będzie po garażach lepić.Decydenci pięknie załatwili sprawę, nic tylko pogratulować.
Odpowiedz
Witek, 3 lutego 2025, 11:40 2 -1
Nic nie będziesz musiał po garażach lepić. Jest wschód, bliski wschód , azja wschodnia. Spokojnie.
Odpowiedz
2025, 4 lutego 2025, 10:31 1 0
wiesz dlaczego zamykaja zakłady i redukują miejsca pracy? Bo im się nie opłaca produkować części na które nie ma popytu - chińczycy robią to za 1/3 ceny, często w tych samych fabrykach co np. Bosch czy ZF.
Odpowiedz