Zakup urządzenia do obsługi samochodowych układów klimatyzacji nie jest małą inwestycją. Stąd też wybór odpowiedniego urządzenia jest kluczowy. Na jakie cechy maszyn do klimatyzacji zwracają uwagę przedstawiciele warsztatów, planując zakupy? Czy wybrane urządzenia służą warsztatom przez długi czas?
Przemyślane inwestycje na lata
Urządzenia do obsługi klimatyzacji, jeśli dobrze wybrane, nie są częścią wyposażenia warsztatu podlegającą regularnej wymianie. Stąd też podjęcie decyzji o zakupie tego urządzenia nie jest proste. Najczęściej wymienianą cechą, której klient oczekuje od maszyny do klimatyzacji, jest jej niezawodność. Jak wspominaliśmy w poprzednim artykule, warsztaty podążają drogą modernizacji, w związku z tym, ważne są też funkcje urządzenia, jakie dana marka może zaoferować, a sama cena urządzeń schodzi na nieco dalszy plan.
Blisko połowa (47%) badanych warsztatów posiada stosunkowo nowe urządzenia do obsługi klimatyzacji, a średni ich wiek to poniżej 3 lat. Potwierdza to, że warsztaty stale i znacząco inwestują w tego rodzaju usługę.
Jakie marki urządzeń posiadają obecnie warsztaty?
Uczestniczące w badaniu warsztaty wskazywały szeroki wachlarz marek na jakie się decydują, co może oznaczać wysoką konkurencyjność na rynku. Należy jednak pamiętać, że średni wiek urządzeń do obsługi układu klimatyzacji w warsztatach poszczególnych marek jest wynikiem wielu zmiennych, choćby takich jak uwarunkowania rynkowe na przestrzeni lat, czy też historia sprzedaży danej marki, polityka cenowa i promocyjna, a nawet dostępność urządzeń danego producenta na rynku w określonym czasie.
Zatem poniższy wykres, pokazujący średni wiek urządzeń, należy czytać dla każdej marki z osobna i nie odzwierciedla on udziałów w rynku, a jedynie pokazuje, jaki jest rozkład wiekowy obecnie wykorzystywanych w warsztatach urządzeń dla poszczególnych marek.
– Badanie dotyczące wykorzystania urządzeń do obsługi klimatyzacji w warsztatach samochodowych rysuje jasny obraz preferowanych cech urządzeń wśród mechaników i właścicieli warsztatów. Marki Texa i Bosch dominują na rynku, ciesząc się zaufaniem dzięki dostarczaniu niezawodnych urządzeń znanych z bezawaryjności i łatwo dostępnego serwisu. Te cechy są kluczowe, gdyż minimalizują przestoje w pracy warsztatów, co jest niezmiernie ważne dla ich efektywności operacyjnej. Pojawia się także wielu nowych graczy na rynku, co może świadczyć o dużym zainteresowaniu zarówno importerów jak i producentów obszarem klimatyzacji, który staje się kluczowy w pracy każdego serwisu. Jednak warto postawić na sprawdzone i solidne rozwiązania, które gwarantują niezawodność i jakość usług. – komentuje Rafał Polewski Menedżer ds. Sprzedaży Cyfrowej Inter Cars S.A.
Metodologia badania
Przedstawione w artykule dane pochodzą z kompleksowego badania „Rynek Klimatyzacji w Polsce”, przeprowadzonego wśród przedstawicieli niezależnych warsztatów naprawczych, które zadeklarowały świadczenie usług związanych z układem klimatyzacji samochodowej. Jednym z celów badania było poznanie średnich stawek, naliczanych przez warsztaty za diagnostykę oraz serwis układów klimatyzacji samochodowej. Zapytano osobno o każdą usługę.
Badanie zostało przeprowadzone w formie wywiadu internetowego na panelu reprezentantów warsztatów samochodowych. Ogółem w badaniu udział wzięły 363 osoby, które reprezentowały niezależne warsztaty samochodowe.
Komentarze