ŚWIECA ŻAROWA – NIE TYLKO ZAPŁON.

15 maja 2024, 23:42

Kluczowe aspekty, ochrona komponentów, wydajności i redukcji emisji spalin, Interwały wymiany, awarie, błędy montażowe

Porównując specyfikę działania świecy żarowej i zapłonowej odnosi się wrażenie, że świeca żarowa jest mniej eksploatowana niż świeca zapłonowa. Faktycznie w starszych pojazdach świece żarowe pełniły tylko funkcję wspomagania rozruchu silnika, natomiast w nowszych konstrukcjach tych funkcji jest bardzo dużo i to nie tylko w fazie startu, ale także podczas normalnej pracy już rozgrzanego silnika. W celu wszechstronnego zrozumienia roli oraz szczegółowych funkcji świec żarowych, warto podzielić je na cztery podstawowe kategorie co pozwoli nam przejść do dalszych zagadnień zarysowanych w tytule artykułu:

  1. Usprawnienie Wydajności i Redukcja Emisji spalin : W ramach tej kategorii należy uwzględnić następujące aspekty: Ułatwiony rozruch nawet w warunkach ekstremalnych, sięgających nawet -30°C. i dogrzewania komory spalania nawet do 10 minut po uruchomieniu pojazdu, redukcja emisji sadzy do nawet 40%, zmniejszenie ilości białego/niebieskiego dymu w początkowej fazie pracy silnika, eliminacja nieefektywnie spalanej mieszanki przy niskiej temperaturze roboczej czy zapewnienie pełniejszego i cichszego spalania oleju napędowego w fazie rozgrzewania.
  2. Wspomaganie pracy zaworu EGR: Przy niskiej temperaturze spalin zawór EGR ma tendencję do pokrywania się nagarem, co pogarsza jego zdolność redukcji emisji cząstek stałych i tlenku azotu. W rezultacie może nawet zachodzić konieczność wymiany zaworu EGR. Odkładanie nagaru może jednak zostać ograniczone poprzez dogrzewanie/dożarzanie pośrednie, co zabezpiecza przed spadkiem temperatury spalin poniżej krytycznej granicy
  3. DPF- wsparcie regeneracji: W celu przeprowadzenia regeneracji filtr DPF musi zostać rozgrzany do temperatury ponad 600°C. Aby to osiągnąć sterownik silnika ECU inicjuje także dogrzewanie regeneracyjne świec żarowych.
  4. Ochrona Przed Nadmiernym Schłodzeniem Komory Spalania: Przykłady pracy silnika w trybie żeglowania lub podczas zjazdu z góry na biegu mogą prowadzić do nadmiernego schładzania komory spalania. Dlatego też istotne jest, aby świece żarowe były aktywne nawet w okresach niskiego obciążenia, co zapobiega niepożądanemu chłodzeniu.

Świece żarowe pełnią kluczowe funkcje przez cały rok eksploatacji, wpływając korzystnie na wydajność i emisję silnika. Z tego względu, należy regularnie kontrolować ich stan oraz wymieniać, gdy zachodzi taka potrzeba, nawet w okresach letnich. Tysiące cykli pracy wymaga systematycznej weryfikacji i konserwacji tych komponentów, aby zapewnić niezawodność i efektywność pracy silnika. Zmiany generacyjne w zakresie świec żarowych na przestrzeni wielu lat wywodzą się głównie z ewolucji potrzeb i wymagań branży motoryzacyjnej. Współczesne tendencje ekologiczne oraz narastające restrykcje dotyczące emisji spalin wywarły szczególnie istotny wpływ na te zmiany technologiczne.

Bardzo długi okres eksplantacji świec żarowych zbudował ogólne przeświadczenie o braku konieczności wymiany świec żarowych ponieważ praktycznie w okresie gwarancji nie ma takiego zalecenia serwisowego. Producenci pojazdów zazwyczaj podają zalecane interwały wymiany świec żarowych w instrukcji obsługi lub w specyfikacjach technicznych. Te interwały są oparte na średnim czasie eksploatacji i mogą różnić się w zależności od modelu pojazdu, rodzaju silnika oraz warunków użytkowania. Wielu producentów rekomenduje wymianę świec żarowych co około 80 000-160 000 kilometrów, jednak warto regularnie weryfikować stan tych elementów pomimo braku oczywistej awarii dla zapewnienia optymalnej wydajności silnika i redukcji emisji spalin.

Gdy zajdzie potrzeba wymiany warto zwrócić uwagę na najczęstsze błędy montażowe: zaniedbanie czyszczenia przylgni stożkowej, będącej jedynym uszczelnieniem świecy żarowej, oraz zaniedbanie czyszczenia kanału żarnika świecy żarowej. Nagromadzenie się sadzy w tym kanale może prowadzić do zaburzenia odbioru ciepła, co z kolei wpływa na efektywność działania spirali grzewczej. Szczególnie często zjawisko to dotyczy świec typu SMR – samoregulujących się świec żarowych W rezultacie, nadmierny przepływ prądu może uszkodzić spiralę regulacyjną lub znacznie ograniczyć jej żywotność. Drugim najczęstszym błędem montażowym jest brak stosowania kluczy dynamometrycznych, czyli brak odpowiedniego momentu dokręcenia świecy żarowej – a konsekwencji może być kilka: uszkodzony korpus, zerwany gwint, przerwane wewnętrzne połączenia czy pęknięcie żarnika.

Zachęcamy do zapoznania się z podcast-em : Świece żarowe – kiedy wymieniać, co można uszkodzić? MotoFocus TV.

Autor: Dawid Pauszek

Artykuł sponsorowany Niterra

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!