Instrukcja wymiany rozrządu w samochodzie Audi A3 1.8T o kodzie silnika ARZ

, 10 grudnia 2015, 10:50

Audi A3 napędzany silnikiem 1.8T (ARZ) jest bardzo popularnym samochodem. Powodem jego popularności jest połączenie klasycznego hatchback’a zawierającego nowoczesne rozwiązania ze stupięćdziesięciokonnym silnikiem 1.8T, co czyni go niezwykle żwawym przyjacielem na drodze o umiarkowanym apetycie na paliwo.

Napęd rozrządu w opisywanym silniku jest realizowany za pomocą paska rozrządu, gdzie podczas jego wymiany mogą powstać istotne błędy wynikające z nieprawidłowego montażu. Aby operacja ta przebiegła bezproblemowo, eksperci ContiTech Power Transmission Group przedstawiają szczegółową instrukcję, w której „krok po kroku” wyjaśniają procedurę prawidłowej wymiany paska. Producent zaleca wymianę paska rozrządu oraz rolki napinającej co 180,000 km lub przed upływem 5 lat.

Czas wymiany trwa 2,2 godziny.


Wskazówka: Pasek wielorowkowy powinien być wymieniony w tym samym czasie co pasek rozrządu. Pasek wielorowkowy ma ten sam okres wymiany co pasek rozrządu. Konieczne jest zatem, aby zmienić pasek wielorowkowy, jako część zestawu, w celu uniknięcia późniejszych awarii, co wiąże się z niepotrzebnymi kosztami.


Prawidłowy montaż wymaga zastosowania następujących narzędzi specjalnych:

  1. Pin blokujący (T40011)
  2. Śruba ustawienia rolki napinającej (T10092)
  3. Belka do podwieszania silnika (10-222A)

Prace przygotowawcze:

  • Zidentyfikować pojazd przy użyciu kodu silnika.
  • Odłączyć akumulator pojazdu.
  • Nie obracać wału korbowego lub wałka rozrządu, gdy pasek rozrządu został ściągnięty.
  • Obracać silnik w normalnym kierunku obrotów (w prawo).
  • Obracać silnik TYLKO kołem zębatym wału korbowego, a nie na innymi kołami zębatymi.
  • Zwrócić uwagę na wszystkie momenty dokręcania.
  • Podnieść pojazd i podeprzeć silnik lub zamontować belkę do podwieszania silnika tak, aby odprężyć przednie mocowanie (poduszkę) silnika.

Zdemontować: Osłonę silnika, zbiorniczek płynu wspomagania układu kierowniczego (nie odłączać przewodów), pasek układu pomocniczego i napinacz paska, zbiorniczek płynu chłodzącego (węże nie muszą być odłączone), górną, środkową i dolną pokrywę rozrządu, rozłączyć przewody paliwowe, zdemontować wtyczkę z czujnika Halla, wąż pomiędzy rurą powietrza doładowanego a chłodnicą, dolną osłonę silnika, koło pasowe wałku korbowego i przednią poduszkę silnika, podeprzeć silnik lub zamontować belkę do podwieszania silnika.


Demontaż:

  1. Ustawić znaki odniesienia w położenie GMP 1 cylindra.
  2. Znak (nacięcie) na kole wałka rozrządu musi się pokryć ze znakiem (nacięciem) na tylnej osłonie paska rozrządu (Zdj. 1).


                                                                                                      zdj 1
                                                                                                     

  3. Sprawdzić ustawienie znaku na wale korbowym. Aby to zrobić należy wyjąć gumową zatyczkę z obudowy skrzyni biegów (Zdj. 2, 3, 4).

                                                                                                      zdj 2
                                                                                                


                                                                                                      zdj 3


                                                                                                      zdj 4

    Znak (nacięcie) na kole zamachowym musi pokryć się ze znakiem (grotem) w otworze (Zdj. 5).


                                                                                                      zdj 5
     

  4. Wkręcić śrubę ustawienia rolki napinającej (T10092) w tłumik hydrauliczny i powoli zwalniać napięcie paska rozrządu/napinacza obracając śrubą ustawienia rolki napinającej (T10092) (Zdj. 6, 7, 8a, 9),


                                                                                                      zdj 6


                                                                                                      zdj 7


                                                                                                      zdj 8a


                                                                                                      zdj 9

    Do momentu aż pin blokujący (T40011) będzie można włożyć w mały otwór tłumika hydraulicznego (Zdj. 8b, 9).

                                                                                                      zdj 8b


                                                                                                      zdj 9

  5. Zdemontować pasek rozrządu (Zdj. 10).

                                                                                                  zdj 10

Montaż:

  1. Wkręcić śrubę ustawienia rolki napinającej (T10092) w nowy tłumik hydrauliczny (Zdj. 11).

                                                                                                      zdj 11
     
  2. Założyć nową rolkę napinającą (27Nm), nowy tłumik hydrauliczny (15Nm) i dokręcić śrubę ustawienia rolki napinającej (T10092) tak, aby pin blokujący mógł być później łatwo usunięty z nowego tłumika hydraulicznego (Zdj. 12).

                                                                                                      zdj 12

    Nie usuwać pinu blokującego dopóki pasek rozrządu I rolka napinająca nie będą prawidłowo zamontowane! Tłumik hydrauliczny może być uruchamiany tylko za pomocą śruby ustawienia rolki napinającej. Nacisk imadłem lub szczypcami może uszkodzić tłumik hydrauliczny.

  3. Zamontować pasek rozrządu na koło zębate wału korbowego zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Należy upewnić się, czy pasek rozrządu nie jest zagięty w czasie montażu! Pasek rozrządu musi być napięty pomiędzy kołami zębatymi!
  4. Napiąć pasek rozrządu poprzez usunięcie pinu blokującego z tłumika hydraulicznego I zdemontować śrubę ustawienia rolki napinającej (T10092). Napięcie jest ustawiane poprzez tłumik hydrauliczny. Nie ma żadnych innych oznaczeń na rolce napinającej.
  5. Obrócić dwukrotnie silnikiem w kierunku zgodnym z kierunkiem pracy silnika. Ustawić silnik w położeniu GMP 1 cylindra. Sprawdzić i jeżeli jest to konieczne poprawić ustawienie.
  6. Zamontować koło pasowe wału korbowego. Aby to zrobić należy przytrzymać śrubę centralną kluczem lub za pomocą uchwytu koła pasowego. następnie dokręcić śruby odpowiednim momentem (kategoria wytrzymałości M8 8.8 – 10Nm + 90˚, M8 10.9 – 40Nm).
  7. Zamontować pozostałe element w kolejności odwrotnej do demontażu. 
  8. Zamontować: Górną i dolną osłonę paska rozrządu (10Nm) – użyć kleju do śrub, pasek napędu pomocniczego i rolkę napinającą (23Nm). Śruby mocowania silnika i mocowanie silnika (wspornik silnika do bloku cylindrów 45Nm, mocowanie łącznika nadwozie/silnik 25Nm, mocowanie silnika do nadwozia 40Nm +90°, użyć nowych śrub). Wąż pomiędzy rurą powietrza doładowanego a chłodnicą, zbiorniczek płynu wspomagania układu kierowniczego i zbiorniczek płynu chłodzącego, połączyć ponownie przewody paliwowe i wtyczkę czujnika Halla. Zamontować pokrywę silnika i osłonę dolną silnika.
  9. Zapisać wymianę oryginalnego paska rozrządu ContiTech na dostarczonej naklejce (Zdj. 13) i umieść ją w komorze silnika.


                                                                                                      zdj 13

Uruchomić silnik lub wykonać jazdę próbną.

Dowiedz się więcej

Setki nowości Flennor
Setki nowości Flennor

Firma Flennor uzupełniła w 2015 roku swoją ofertę o kilkaset nowych referencji pasków, rolek, napinaczy, pomp wody, świec żarowych, elementów zawieszenia i zestawów rozrządów z pompami wodnymi. Nowości Flennor: świece żarowe – 13 nowych pozycji – między innymi do grupy  VW, samochodów francuskich i Toyoty. paski rozrządu i wieloklinowe – ponad 150 nowych pozycji rolki i napinacze – 80 […]

Problem z prowadnicą łańcucha w silniku Volkswagena
Problem z prowadnicą łańcucha w silniku Volkswagena

W silniku 1.2 Grupy Volkswagena zdarza się, że łańcuch rozrządu przeskakuje, mimo że wszystkie elementy są prawidłowo zamontowane. Przeskakujący łańcuch rozrządu może powodować nieprawidłową pracę silnika i prowadzić do jego uszkodzenia. Przyczyną problemu jest zamontowanie przez producenta zbyt krótkiej szyny prowadzącej. Wówczas łańcuch może przeskakiwać w momencie uruchomienia lub wyłączenia silnika. Rozwiązaniem jest dopasowanie odpowiedniej […]

Nie wpadłbyś, z czego wykonana jest ta replika silnika
Nie wpadłbyś, z czego wykonana jest ta replika silnika

Ostatnimi czasy na łamach MotoFocusa przedstawialiśmy miniaturowe repliki silników, które w pocie czoła konstruowane były przez pasjonatów modelarstwa. Ta jednostka jest jednak wyjątkowa. Wszystkie miniatrurowe silniki, które pkazywaliśmy do tej pory, łączyło jedno: były wykonane z metalu. To właśnie budulec sprawia, że jednoska przedstawiony na filmie jest wyjątkowa, bowiem zarówna cała konstrukcja, jak i przepustnica, […]

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

GIGANTxxx , 16 października 2016, 20:57 2 0

A co mam zrobić jak po ustawieniu znaków koło wałka rozrzadu idealnie na znaki to punkt zamach w okienku jest cofnięty o 2 żeby ???

Odpowiedz

Anonim, 13 grudnia 2016, 20:24 0 -3

ustawić poprawnie

Odpowiedz

datu, 22 marca 2018, 9:19 0 0

Czy przed zluzowaniem paska rozrządu nie ma konieczności zablokowania (lub jak to zrobić?) koła zębatego rozrządu i wału?

Odpowiedz