O samochodowych systemach informacyjno-rozrywkowych słyszy się coraz więcej. Dobrze wyposażone pod tym kątem pojazdy lepiej trzymają cenę na rynku wtórnym. To nie przypadek. Dzisiaj przyjrzymy się systemom poszczególnych producentów i przybliżymy nieco związane z nimi podstawowe pojęcia.
Czym jest “inforozrywka”, czyli “infotainment”
Słowo „inforozrywka” jest dosłownym tłumaczeniem angielskiego terminu „infotainment,” stanowiącego połączenie wyrazów „information” i „entertainment”. Oprócz – jak sama nazwa wskazuje – informacji i rozrywki, system ten zarządza szeregiem innych funkcji samochodu takich jak radio, odtwarzacz płyt CD i innych nośników muzyki, nawigacja, łączność Bluetooth między telefonem a samochodem oraz sygnalizacja terminów badań technicznych czy ciśnienia w oponach. Obecnie układ ten można również rozszerzyć o kartę SIM, co umożliwia uzyskanie informacji np. na temat dostępnej przestrzeni parkingowej i prognozy pogody. Liczba funkcji i ich stopień zaawansowania zależą oczywiście od klasy samochodu i jego ceny: droższe auta wyposażone są w bardziej zaawansowaną inforozrywkę z większą liczbą aplikacji. Mózgiem systemu jest umieszczony na desce rozdzielczej ekran dotykowy, którego średnie rozmiary zwiększyły się znacznie w ostatnim czasie.
Połączenie smartfona z samochodem
Najprostszym sposobem nawiązania połączenia telefonu z samochodem jest Bluetooth, co pozwala na słuchanie muzyki z Internetu lub wewnętrznej pamięci urządzenia, a także przesyłanie plików multimedialnych.
Oprócz Bluetooth, technologie łączenia telefonu z pokładowym systemem samochodu obejmują również Apple Carplay i Android Auto. Oprogramowanie to pozwala na bezpieczne korzystanie z szeregu aplikacji podczas jazdy, takich jak nawigacja Google Maps, planer trasy Waze czy serwis muzyczny Spotify, przy czym dodatkowym udogodnieniem jest tutaj możliwość sterowania głosem.
Producenci i dostawcy nie ustają w wysiłkach, by stworzyć jak najprostszy w obsłudze system, który zwiększy bezpieczeństwo korzystania, dzięki udoskonalonej kontroli głosowej i przyciskom ekranowym. Tutaj jednak natrafiamy na pewną kontrowersję. Niektórzy użytkownicy są bowiem przeciwni ekranom wyłącznie dotykowym, a sami wytwórcy przyznają otwarcie, że do pewnych funkcji nadają się lepiej tradycyjne przyciski, gdyż są one mniej rozpraszające.
Od 2018 roku Unia Europejska wprowadziła nakaz wyposażenia samochodów w możliwość automatycznego połączenia ze służbami ratowniczymi, co wymaga obecności karty SIM.
Systemy infotainment w samochodach – rodzaje
Systemy różnych producentów są podobne, choć istnieją pewne różnice. Przyjrzyjmy się zatem systemom poszczególnych producentów.
Audi: Audi stosuje dwa systemy: pierwszy to MMI z wyświetlaczem Virtual Cockpit oraz kompatybilnością z Apple Carplay i Android Auto. Ta technologia wykorzystuje obrotowy sterownik, który w niektórych modelach posiada funkcję rozpoznawania odręcznego pisma. Drugim systemem jest MIB3, który umożliwia pobieranie aktualizacji w chmurze i stałe połączenie online. Układ wyposażony jest również w hybrydowy system radiowy, dzięki któremu kierowca może słuchać stacji radiowej nie tylko w warunkach dobrego sygnału, ale także w przypadku jego utraty. Dzieje się tak dlatego, że w przypadku osłabienia siły sygnału lub jego zaniku system zaczyna pobierać dźwięk przez łącze internetowe. System MIB3 wykonuje polecenia głosowe kierowcy dzięki aplikacji Alexa Auto firmy Amazon. Istnieje również możliwość pobierania aplikacji ze sklepu internetowego myAudi.
BMW: BMW iDrive jest powszechnie uważany za jeden z najlepszych systemów inforozrywki. Nawigacja jest prosta, dzięki obrotowemu joystickowi. W niektórych modelach dostępne jest również sterowanie gestami, które może okazać się przydatne do regulacji głośności. Pełna zgodność z Apple Carplay i Android Auto, a także dostępność technologii 5G od 2021 roku.
Ford: Ford Sync4 jest również kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto. Po raz pierwszy został zastosowany w samochodzie elektrycznym Ford Mustang Mach-E. Posiada czuły ekran dotykowy i sterowanie głosowe.
Kia: System UVO firmy Kia wykorzystuje połączenie ekranu dotykowego i analogowych elementów sterujących. Kompatybilność z Apple CarPlay i Android Auto, a także z Amazon Alexa w wybranych modelach.
Mercedes-Benz: System nazywa się MBUX, co oznacza Mercedes-Benz User eXperience. Zastosowany po raz pierwszy w Klasie A, został następnie włączony do CLA i GLB, a także droższych modeli. Grafika ekranowa jest dobrze zaprojektowana, wyrazista i charakterystyczna. Mercedes Benz zapewnia również kompatybilność z Apple CarPlay i Android Auto.
Tesla: Tesla Model X i S wyposażone są w 17-calowy ekran dotykowy. Samochód pobiera nowe funkcje automatycznie dzięki komunikacji bezprzewodowej on-line. Dla tych systemów dostępne są również gry wideo, a to jest raczej rzadkość w samochodach. Według producenta jakość dźwięku jest porównywalna ze studiem nagraniowym.
Volvo: System Volvo Sensus ma stacjonarny, pionowo zorientowany ekran dotykowy z przyjazną użytkownikowi obsługą. System dostępny jest również w modelu Polestar oraz wyposażony w Apple CarPlay i Android Auto.
VW: VW, podobnie jak Audi, również korzysta z systemu MIB3, który ostatnio stał się obiektem miażdżącej krytyki. Cytując dyrektora generalnego VW Thomasa Schäfera: „Informacje zwrotne od klientów i dziennikarzy są niekorzystne: wszyscy mówią jednym głosem, że jest kiepsko i coś trzeba zrobić.” Mówi, że poprawa systemu jest dla firmy priorytetem. Dyrektor zobowiązał się, że w przyszłości firma będzie korzystać z usług niezależnych testerów nowych produktów, aby móc bardziej obiektywnie dobierać wyposażenie.
Przyszłość inforozrywki
W przyszłości producenci mają dodawać do systemów kolejne funkcje. Ponadto na pierwszy plan wysunie się również synchronizacja: inforozrywka będzie w samochodzie zsynchronizowana z różnymi urządzeniami i kontami cyfrowymi użytkownika. Volvo planuje przejść na system operacyjny oparty na platformie Google, który umożliwi bezpośredni dostęp do prowadzonych tam profili.
Ale to jeszcze nie koniec dobrych niespodzianek, bowiem BMW, Delphi, General Motors i Grupa PSA stworzyły GENIVI Alliance, organizację non-profit liczącą dziś ponad 140 członków, których celem jest stworzenie darmowych systemów inforozrywkowych. To z kolei będzie ogromnym bodźcem napędzającym rozwój tych systemów.
Komentarze