Na polskich drogach rośnie liczba samochodów elektrycznych i hybrydowych. Co za tym idzie, zdarzają się wypadki komunikacyjne z ich udziałem lub niespodziewane awarie, w wyniku których dochodzi do pożaru. Zwłaszcza te ostatnie budzą duży niepokój wśród kierowców i użytkowników elektryków, którym wydaje się, że są one bardzo problematyczne do ugaszenia. O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy rzecznika prasowego Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, pana bryg. Karola Kierzkowskiego.
Z przesłanego na naszą prośbę dokumentu możemy dowiedzieć się między innymi tego, jak prezentują się statystyki pożarów pojazdów elektrycznych. Na chwilę obecną Państwowa Straż Pożarna odnotowuje niewielką ich liczbę. W 2021 roku takich pożarów było 4, a w 2022 roku, 10. W porównaniu z pożarami pojazdów spalinowych są to niewielkie liczby. Tu odnotowanych zostało w 2021 roku – 9274, a w 2022 – 8333 pożarów. Pożary elektryków stanowią więc niecały promil tego typu zdarzeń.
Średni czas działań gaśniczych przy pożarach pojazdów elektrycznych wyniósł ok. 1,5 godziny. Czas trwania pożaru Tesli z 27 grudnia 2022 roku wyniósł 4 godziny i 34 minuty. Najdłuższy pożar z dnia 10 września 2021 roku trwał 9 godzin i 16 minut.
Jak ugasić pożar samochodu z napędem elektrycznym?
Państwowa Straż Pożarna ma przygotowane specjalne procedury na wypadek pożarów aut elektrycznych. Największą trudnością przy tych działaniach jest znaczne zapotrzebowanie na wodę niezbędną do gaszenia i chłodzenia palących się baterii samochodów.
Zgodnie z procedurą straży pożarnej, niewielkie pożary samochodów elektrycznych można gasić przy użyciu gaśnic proszkowych lub pianowych zachowując bezpieczną odległość wskazaną na etykiecie gaśnicy. Rozwinięty pożar samochodu elektrycznego gasi się z wykorzystaniem wody, piany sprężonej tzw. CAFS (Compressed Air Foam System) oraz proszkiem gaśniczym z wykorzystaniem samochodów straży pożarnej wyposażonych w zbiornik na proszek gaśniczy. Gaszenie pożarów z wykorzystaniem powyższych środków można prowadzić nawet bez odłączenia instalacji wysokiego napięcia w samochodzie. Podczas gaszenia pożarów samochodów elektrycznych ważne jest zachowanie odpowiedniej odległości od źródła pożaru – minimalna odległość pomiędzy źródłem ognia a wylotem strumienia środka gaśniczego to 1 metr dla rozproszonych prądów wody oraz 5 metrów dla zwartego strumienia wody. Pożarów samochodów elektrycznych nie gasi się za pomocą strumieni tzw. piany ciężkiej oraz średniej.
Jedną z metod gaszenia pojazdów elektrycznych jest umieszczanie ich w kontenerze wypełnionym wodą, niemniej jednak nie zawsze i nie we wszystkich przypadkach jest to metoda możliwa do zastosowania. Państwowa Straż Pożarna dysponuje obecnie dwoma kontenerami do gaszenia aut elektrycznych, które stacjonują w Warszawie i w Krakowie. Kontenery to jednak nie jest jedyny sprzęt służący do gaszenia takich pożarów. Istnieją również inne sposoby, ale na chwilę obecną są one jeszcze w fazie testowania przez służby innych krajów (np. płachty gaśnicze w Norwegii).
Zabezpieczenia przeciwpożarowe w samochodach elektrycznych
Producenci samochodów elektrycznych stosują szereg zabezpieczeń, które mają na celu zapobieganie samozapłonowi systemu zasilania baterii samochodów. Wśród nich można wymienić następujące:
- Układ chłodzenia chroniący przed przegrzaniem akumulatora
- Wzmocniona obudowa ochronna zapobiega uszkodzeniom mechanicznym
- Zapora ogniowa oddziela moduły akumulatora, ogranicza potencjalne szkody i zabezpiecza pozostałe podzespoły pojazdu przed zapłonem
- System awaryjnego wyłączania wysokiego napięcia
- Obwód, który w czasie postoju separuje napięcie akumulatora wysokiego napięcia (HV) od reszty instalacji elektrycznej pojazdu w znaczący sposób zwiększa bezpieczeństwo, kiedy pojazd nie jest użytkowany
Prawdopodobieństwo pożaru samochodu elektrycznego w wyniku samozapłonu jest niewielkie, znacznie niższe niż w przypadku samochodów z napędem konwencjonalnym. Zarówno w przypadku gaszenia samochodu spalinowego, jak i przy pożarach elektrycznych aut w czasie całego procesu strażacy mają do czynienia ze szkodliwym dymem i ogniem. Samochód hybrydowy również płonie w podobny sposób. Najbardziej niebezpiecznymi pożarem motoryzacyjnym jest płonący samochód z napędem LPG. W tym przypadku może dojść do wybuchu.
Z tego powodu w garażach podziemnych lub piętrowych najczęściej można spotkać się z zakazem wjazdu samochodów napędzanych gazem. Państwowa Straż Pożarna proponuje też pewne rozwiązania dotyczące pojazdów elektrycznych. Mianowicie, aby w zapisach o elektromobilności zawrzeć odpowiednie wytyczne dotyczące stacji ładowania w garażach podziemnych. Między innymi, aby standardy i jakość ich wykonania spełniały ustalone kryteria. Straż zauważyła pewne niepokojące zjawisko, polegające na tym, że samochody elektryczne bywają ładowane za pomocą kabla przeciągniętego z różnych pomieszczeń – z mieszkań przez okno, z klatki schodowej itp. Ideą bezpieczeństwa pożarowego w garażu jest to, aby wyłącznik prądu wyłączał prąd na jednej kondygnacji i we wszystkich urządzeniach.
Działania szkoleniowe dla strażaków w zakresie pożarów aut elektrycznych
Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej doskonale zdaje sobie sprawę z zagrożeń wynikających z nadchodzącego wzrostu liczby samochodów elektrycznych na polskich drogach oraz z konieczności ujednolicenia zasad gaszenia pożarów mogących wystąpić w trakcie ich eksploatacji. W związku z powyższym, w czerwcu 2020 r. wprowadzony został dokument „Standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami osobowymi z napędem elektrycznym”, obowiązujący we wszystkich podległych jednostkach Państwowej Straży Pożarnej. Przed wprowadzeniem obowiązujących przepisów dotyczących pożarów aut elektrycznych były one konsultowane z przedstawicielami branży motoryzacyjnej, producentami samochodów elektrycznych, instytutami badawczymi i jednostkami ochrony przeciwpożarowej.
Ujednolicone zasady przewidują wykorzystanie sprzętu pożarniczego i specjalistycznego powszechnie dostępnego na wyposażeniu samochodów ratowniczo-gaśniczych, tak aby wszystkie jednostki zdolne były podjąć skuteczne działania na miejscu akcji. Jednocześnie, mając na uwadze dynamikę rozwoju branży pojazdów elektrycznych, strażacy uczestniczą w szkoleniach i seminariach organizowanych we współpracy z producentami samochodów, a także organizacjami pozarządowymi.
Gaszenie pożarów aut z napędem elektrycznym w przyszłości
Popularność samochodów elektrycznych rośnie, a ciągły rozwój technologii motoryzacyjnej wymusza na służbach ratowniczych, straży pożarnej i producentach samochodów konieczność podejmowania nowych kroków mających służyć skróceniu czasu gaszenia pożarów samochodów elektrycznych oraz redukcję emisji gazów cieplarnianych powstających w trakcie płonięcia pojazdu.
W Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej został powołany zespół zadaniowy do aktualizacji wspominanych wyżej zasad, uwzględniających między innymi rozszerzenie metod i technik gaszenia pożarów pojazdów elektrycznych, wypracowanie dalszych rozwiązań mających wpływ na bezpieczeństwo ratowników podczas działań ratowniczo-gaśniczych w zdarzeniach z udziałem samochodów o napędzie elektrycznym.
W ramach prac powyższego zespołu zwrócono się także do ośmiu krajów Unii Europejskiej z prośbą o udzielenie odpowiedzi dotyczących rozwiązań funkcjonujących w tych państwach w zakresie działań ratowniczo-gaśniczych przy zdarzeniach z udziałem samochodów z napędem elektrycznym. Uzyskane informacje mają posłużyć do wypracowania jeszcze skuteczniejszych procedur w tym zakresie, co pozwoli na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa zarówno strażaków, jak i osób ratowanych.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Zeronika, 2 marca 2023, 11:40 5 -3
Z tym niebezpiecznym i wybuchającym LPG to bzdura! Do żadnego wybuchu nie dojdzie, a jeżeli nawet to prędzej zbiornik paliwa eksploduje niż butla. Ciekaw jestem jakie procedury gaszenia zaleca pan komendant w przypadku gdy taki "elektryk" zapali się w garażu podziemnym. Przestańcie wychwalać te elektryczne zabawki dla bogatych, tutaj jest biedna Polska.
Odpowiedz
asdfa, 2 marca 2023, 15:00 1 -1
na nowo budowanej drodze miedzy lidzbarkiem warmińskim a bisztynkiem powstało przy drodze kilka akwenów wodnych. pewnie do spychania do nich palących się elektróyków:)
Odpowiedz
Egon Olsen, 2 marca 2023, 15:39 5 -1
w 2022 10 ale na ile zarejestrowanych vs 8333 na ile zarejestrowanych?
Odpowiedz
Sprawdź sobie, 6 marca 2023, 9:16 3 0
10 przypadków na niecałe 30.000 pojazdów elektrycznych - 0,03/100
8333 przypadków na ok. 20.000.000 pojazdów spalinowych - 0,04/100
Odpowiedz
Strażak, 8 marca 2023, 7:26 0 0
To Komendant straży powiedział że butla gazowa wybuchnie czy pani redaktor sobie dopowiedziała. Osobiście testowałem butle gazowe i żadna nie wybuchła, mają od tego zabezpieczenia. Po co pisać bzdury i powielać głupoty. Idąc tym tokiem myślenia to gaśnica też wybuchnie.
Odpowiedz
Endriu, 29 kwietnia 2023, 11:11 0 0
To nie butla jest groźna, ale ulatniający się z nieszczelnej instalacji propan-butan, cięższy od powietrza, a więc zalegający przy gruncie...
Odpowiedz
Anonim, 10 marca 2023, 21:41 0 0
Może podając ilość pożarów pojazdów elektrycznych i spalinowych, należało obliczyć jak wygląda procentowo, wiadomo że spalinowych pojazdów jest więcej, i może się okazać że te wyniki będą zupełnie inne
Odpowiedz
loppo, 6 kwietnia 2023, 14:04 0 0
Zaczekajmy do pierwszego pożaru elektryka w zamkniętym, niskim i ciasnym parkingu podziemnym..... zobaczymy co się stanie.
Odpowiedz
Endriu, 29 kwietnia 2023, 11:12 0 0
Był taki pożar w podziemnym garażu na Górczewskiej kilka lat temu. Spłonęło 46 aut...
Odpowiedz
Stefan, 6 maja 2023, 6:29 0 0
Tak?, proszę sprawdzić zanim powieli się bzdurę. Nie było tam elektryka.
Odpowiedz
Egon, 17 kwietnia 2023, 13:09 0 0
Czy autor wie o czym pisze?
Instalacja wysokiego napięcia w samochodzie elektrycznym?
Czy autor wie co to jest i jakie ma wartości wysokie napiecie?
Odpowiedz