“Widzimy problem z brakiem specjalistów w warsztatach” – wywiad z Getac

17 kwietnia 2023, 13:40

Zgodnie z prawem wprowadzonym w Unii Europejskiej, od 2035 r. zakazana będzie produkcja samochodów z napędem spalinowym. Rynek motoryzacyjny w znaczący sposób będzie musiał przenieść ciężar produkcji na samochody elektryczne, podzespoły i baterie do tych modeli. A co stanie się z warsztatami samochodowymi, w których brakuje pracowników wykwalifikowanych do pracy z układami wysokiego napięcia? W jaki sposób można je wesprzeć? O tym rozmawiamy z Russelem Younghusbandem, Director of Global Automotive w Getac. 

Agnieszka Wraga-Marciniak: Jakie jest stanowisko i zdanie firmy Getac na temat zakazu produkcji samochodów z napędem spalinowym od 2035 r.?

Russell Younghusband: Getac jest głęboko przekonany o tym, że maksymalizacja korzyści, a tym samym zaspokojenie potrzeb wszystkich członków społeczeństwa teraz i w przyszłości, zależy od promowania zrównoważonego rozwoju ściśle powiązanego z podstawowymi wartościami technologicznymi. W końcu to na branży motoryzacyjnej spoczywa odpowiedzialność za znalezienie bardziej zrównoważonego podejścia do mobilności. Widzimy znaczny postęp, na który wpływ miały oczywiście przepisy prawne, ale uważam również, że branża, która rozpoczęła działalność ponad 135 lat temu, już dawno powinna była wprowadzić zmiany. Monopol samochodów spalinowych już dawno się skończył. Nie należy jednak zapominać, że przyszłość nie jest całkowicie elektryczna, a alternatywne układy napędowe, takie jak wodór i syntetyczne paliwa zasilające silniki spalinowe, pozwolą nam łatwo wkroczyć w rok 2035, ponieważ będą klasyfikowane jako pojazdy o zerowej emisji zanieczyszczeń. Będą neutralne dla klimatu.

Jaki kierunek rozwoju obierze Państwa firma zgodnie z powyższymi postanowieniami? Oczywiste jest to, że pojazdy z napędem konwencjonalnym nie znikną od razu z dróg.

Tak, dokładnie. Badania wskazują jasno, że globalny rynek samochodowy się starzeje. Jest więc oczywiste, że musimy zadbać o to, aby stare i nowe światy mogły współistnieć przez wiele kolejnych lat. Getac nadal będzie współpracować z producentami OEM i dostarczać im komputery przenośne, które są wykorzystywane we wszystkich gałęziach branży motoryzacyjnej – od badań i rozwoju, poprzez produkcję, logistykę, aż po rynek wtórny. Transformacja cyfrowa ma kluczowe znaczenie dla sektora motoryzacyjnego, ponieważ wiele starszych systemów nadal jest w użyciu. Widzimy również rosnący problem z brakiem specjalistów i przyciąganiem nowych talentów, zwłaszcza w sieci serwisowej. Do tego dochodzi rosnąca liczba nowych modeli samochodów wypuszczanych na rynek. Jednym z głównych problemów jest to, w jaki sposób utrzymać doświadczonych mechaników i przeszkolić ich do pracy ze skomplikowanymi i wysokonapięciowymi układami w pojazdach. Getac pomoże naszym klientom rozwiązać te problemy.

W kontekście rozwoju motoryzacji i elektromobilności bardzo często podnosi się temat napraw baterii do samochodów. Jakie usterki najczęściej występują w tych elementach, o których wiecie od swoich klientów?

Co ciekawe, akumulator 12 V jest elementem, który powoduje większość awarii w pojeździe elektrycznym. Kupujących samochody elektryczne te usterki najczęściej odstraszają od zakupu. Jest to szczególnie ważne w przypadku używanego pojazdu elektrycznego, ponieważ akumulator stanowi blisko 50% wartości pojazdu. Uszkodzenia układu wysokiego napięcia zależą od użytkowania pojazdu. Jest kilka czynników, które w znaczący sposób mogą wpływać na te awarie – szybkie ładowanie, szybka jazda lub głębokie ładowanie, to główne przyczyny degradacji. Oczywiście temperatura ma również duży wpływ na akumulator HV.

Marcel van Renselaar, Business Development Managera w Aviloo, przeprowadził badanie, które wykazało, że na 100 000 km poziom żywotności baterii waha się od 98% do 68%. Przy 98% wszystko jest w porządku, ale przy zaledwie 68% bateria powinna zostać wymieniona lub naprawiona. Do tego czasu rezystancja wewnętrzna znacznie wzrośnie, co może łatwo spowodować niebezpieczne sytuacje, takie jak utrata mocy lub nagłe wyłączenie pojazdu.

Szkolenia w zakresie konserwacji akumulatorów do samochodów elektrycznych to bardzo ważna kwestia na drodze do przejścia na elektromobilność. Co według Pana jest najważniejsze w przygotowaniu mechaników i właścicieli warsztatów do oferowania takich usług?

Tradycyjnie obsługa posprzedażowa jest podzielona pomiędzy producentów samochodów i sieć detaliczną. Niezależnie od tego, czy tymi sprzedawcami są międzynarodowe firmy, czy lokalne warsztaty, obie te grupy odgrywają bardzo ważną rolę w naprawie i konserwacji pojazdów. Jednak w miarę jak rynek przesuwa się w kierunku pojazdów elektrycznych, pojazdy stają się bardziej złożone i bardziej zależne od producentów OEM ze względu na coraz częstsze stosowanie oprogramowania, a nie sprzętu. Wszystkie samochody, niezależnie od układów napędowych, będą nadal opierać się na podstawowej konstrukcji podwozia, w tym zawieszenia, osi i hamulców. Jednak mechanik, który kiedyś mógł uczyć się swojego fachu w warsztacie od bardziej doświadczonych współpracowników, teraz będzie wymagał specjalnych szkoleń i zdobywania kwalifikacji do pracy przy pojazdach wysokiego napięcia. Dla pracodawców oznacza to większe koszty, w momencie gdy jego pracownicy muszą być częściej szkoleni lub zastąpieni specjalistami. Chociaż potrzebne będą inwestycje w nowe szkolenia, nie jest pewne, czy w rezultacie znikną miejsca pracy. Na przykład środki smarne mogą nie być tak powszechne w pojazdach elektrycznych, ale przy mniejszej liczbie osób szkolących się na specjalistów od tych zagadnień, rola ta prawdopodobnie wzrośnie, ponieważ umiejętności te staną się rzadkie. Wraz z podnoszeniem kwalifikacji i ponownym naciskiem na zarządzanie umiejętnościami techników i ich uprawnieniami do pracy przy pojazdach, pojawia się jednak potrzeba wprowadzania zintegrowanych, intuicyjnych systemów. Ponieważ mniejsze firmy często korzystają z systemów papierowych i długopisów, zastosowanie systemu cyfrowego pozwoli im nie tylko diagnozować problemy związane z pojazdami elektrycznymi, ale także planować i zarządzać mechanikami pracującymi przy tych pojazdach w celu zapewnienia bezpieczeństwa i przeprowadzania napraw zgodnie z przepisami.

W jaki sposób firma Getac chce wspierać warsztaty samochodowe w obsłudze samochodów elektrycznych?

Szkolenie i zarządzanie nowymi technologiami cyfrowymi może szybko stać się warunkiem wstępnym dla warsztatów franczyzowych i detalicznych, które chcą uzyskać akredytację OEM. Elektryczna przyszłość w znacznym stopniu odda kontrolę w ręce producentów OEM. Producenci samochodów znają wartość stron trzecich, ale znają również wartość swojej technologii. Getac będzie kontynuował współpracę z producentami OEM i rynkiem wtórnym, aby zapewnić innowacje, które pomogą lepiej połączyć branżę z jej klientami. Automatyzacja zadań, integracja systemów producentów OEM i innych firm, dostęp do danych w czasie rzeczywistym, wytrzymałe komputery “dopasowane do potrzeb” oraz bezpieczne platformy będą stanowiły podstawę naszych rozwiązań umożliwiających zwiększenie czasu pracy użytkowników i zmniejszenie zakłóceń w miejscu pracy.

Czy w ostatnim czasie pojawiły się w Państwa ofercie nowe produkty dla branży samochodowej? Jeśli nie – jakie są planowane?

Getac jest najbardziej znany jako producent technologii komputerowych i rozwiązań wideo. Od wielu lat wspieramy w wielu producentów pojazdów i ich sieć dealerów w zakresie rozwiązań diagnostycznych, technicznych i innych procesów warsztatowych. Zrozumieliśmy, że sam sprzęt nie wystarczy i znacznie bardziej aktywnie skupiliśmy się na cyfrowej transformacji w całym łańcuchu branży motoryzacyjnej. Przykładem tego jest nasz pakiet cyfrowych narzędzi wspomagających obsługę posprzedażową, takich jak dynamiczna rezerwacja, inteligentne zarządzanie warsztatem i platforma elektronicznej kontroli stanu pojazdu. Sztuczna inteligencja i samokształcenie pozwalają na znacznie większą automatyzację i lepsze wrażenia użytkowników, co przekłada się na lepszy przepływ klientów, niższe koszty operacyjne i dalsze możliwości uzyskiwania przychodów.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

miłośnik elektromobilności, 18 kwietnia 2023, 20:30 2 0

marketingowy bełkot z którego nic nie wynika , dno.

Odpowiedz