Właściciele samochodów Mazda CX5 z silnikiem 2,2 16V CDI Skyactiv-D (lata produkcji 2011-2017) mogą spotkać się z problemami związanymi z układem ładowania. Sprawie przyjrzeli się eksperci z Hella TechWorld.
Kłopoty z ładowaniem: Mazda CX-5
Do objawów awarii mogą należeć:
- Wyświetlanie komunikatu „Awaria układu ładowania – możliwe zatrzymanie silnika”
- Migająca lampka ostrzegawcza i-stop
- Świecąca się lampka kontrolna ładowania
- Uszkodzone koło pasowe ze sprzęgłem jednokierunkowym
Hella wskazuje, że przyczyną tych objawów może być uszkodzone koło pasowe ze sprzęgłem jednokierunkowym. W opisanym przypadku usterka wystąpiła bezpośrednio po uruchomieniu silnika, a dodatkowo świeciła się lampka kontrolna ładowania i migała lampka ostrzegawcza i-stop.
Diagnostyka i naprawa. Konserwacja koła pasowego
Po oględzinach silnika stwierdzono pęknięty pasek klinowy oraz ślady przytartej gumy na kole pasowym alternatora, co powiązano z uszkodzonym kołem pasowym. Zakleszczone koło pasowe może powodować zmianę obciążenia napędu pasowego i prowadzić do uszkodzenia lub zerwania paska klinowego.

Hella zwraca uwagę, że w tym modelu silnika pasek klinowy osprzętu napędza również pompę wody, a kontynuowanie jazdy z uszkodzonym paskiem może skutkować przegrzaniem i uszkodzeniem silnika. Po naprawie zaleca się skasowanie kodów błędów zapisanych w sterownikach.
Aby zapobiec problemom, zaleca się regularną kontrolę koła pasowego ze sprzęgłem jednokierunkowym lub wolnego koła alternatora. Uszkodzenie sprzęgła jednokierunkowego może objawiać się nierówną pracą napędu osprzętu i hałasem. Sprawny alternator powinien zatrzymywać się z opóźnieniem po wyłączeniu silnika.
Komentarze