Badane dziesiątkami metod. Jak wygląda proces testowania filtrów FILTRON?

29 kwietnia 2025, 23:21

Filtry samochodowe to elementy, które ciężko pracują w pojeździe praktycznie bez ustanku. Upewnienie się, że część będzie prawidłowo wykonywać swoje zadanie przez cały okres jej nominalnego użytkowania, to kluczowa kwestia. Filtry paliwa, oleju i powietrza są bowiem swoistą tarczą chroniącą silnik przed zanieczyszczeniami, które mogłyby osłabić lub nawet uszkodzić jednostkę napędową. Z kolei filtr kabinowy dba o zdrowie użytkowników pojazdu, zapewniając czyste, wolne od kurzów, alergenów i innych szkodliwych związków powietrze w kabinie auta. Produkt, który trafia już do samochodu musi być więc wykonany z wielką starannością i dokładnie przebadany. Dlatego FILTRON dokłada wszelkich starań, aby każdy filtr spełniał najwyższe standardy jakości.

Proces testowania rozpoczyna się de facto… jeszcze zanim filtr zostanie zaprojektowany. Będąc marką przeznaczoną na rynek części zamiennych, przed opracowaniem nowego produktu FILTRON gruntownie analizuje i testuje oryginalne filtry OE. Wykonując później własne konstrukcje opiera się na zdobytej w trakcie takich badań wiedzy.

Ponad 60 różnych badań

Jednym ze wspomnianych tutaj testów jest badanie zmęczeniowe z ciśnieniem pulsacyjnym. Przechodzą je filtry zamknięte w metalowych obudowach, a więc niektóre filtry paliwa i oleju. Jak to wygląda? Do cylindrów z filtrami wpuszczana jest ciecz pod ciśnieniem, które odpowiada warunkom panującym w układzie w trakcie użytkowania samochodu. W ramach testu, cykl przechodzenia cieczy przez filtr powtarzany jest kilkaset tysięcy(!) razy. Celem badania jest ocena mechanicznej wytrzymałości całego filtra, a przede wszystkich trwałości poszczególnych elementów obudowy i jakości zastosowanych w niej uszczelnień.

To jednak tylko jedno spośród całego szeregu badań, jakie przechodzą filtry w laboratorium FILTRON. W innym teście wytrzymałościowym obudowa poddawana jest ciśnieniu kilkakrotnie większemu niż w nominalnych warunkach, aż do jej pęknięcia. Sprawdzane są również takie aspekty jak chłonność, skuteczność filtracji, wytrzymałość i odporność na wymagające warunki pracy, czy poziom spadku ciśnienia. W sumie, w laboratoriach FILTRON stosowanych jest ponad 60 różnych metod badawczych gruntownie analizujących pracę filtrów.

Rygorystyczne zasady

Po dokładnym przetestowaniu filtra OE, konstruktorzy tworzą prototyp filtra FILTRON, który przechodzi te same badania co oryginalna część. Wyniki są porównywane, a następnie konstruktorzy wprowadzają niezbędne usprawnienia, kontynuując testy aż do momentu gdy produkt będzie zgodny z wyśrubowanymi standardami jakości. Proces kończy się dopiero wtedy, gdy pracownicy FILTRON są w stu procentach pewni, że filtr może odpowiednio wykonywać swoje zadanie, chroniąc silnik oraz zdrowie użytkowników pojazdu. Dopiero wówczas filtr może trafić do masowej produkcji.

Czerpanie z doświadczeń producenta OE

Od opisanego powyżej procesu opracowywania filtra jest pewien wyjątek. Dzięki przynależności marki FILTRON do Grupy MANN+HUMMEL, światowego lidera w dziedzinie filtracji, przy tworzeniu nowych produktów FILTRON ma możliwość posiłkowania się doświadczeniami konstrukcyjnymi całej Grupy. Zważając więc na fakt, że MANN+HUMMEL odpowiada za wykonanie filtrów na pierwszy montaż do danego auta, to opracowywane w FILTRON produkty przeznaczone na rynek wtórny, bazują na tej wiedzy. Wszystkie wyniki testów laboratoryjnych, analizy, pomiary i wymiary, które zostały poczynione podczas przygotowywania wyposażenia OE przez MANN+HUMMEL, są dostępne dla konstruktorów FILTRON „od ręki”. Pozwala to znacząco skrócić cały proces projektowania i wytwarzania nowego filtra, zachowując jednocześnie pewność, że produkt będzie w stu procentach sprawny i spełni wszystkie pokładane w nim wymagania.

Przy produkcji filtrów FILTRON bardzo często czerpie z takich doświadczeń. Grupa MANN+HUMMEL przoduje bowiem w kwestii produkcji filtrów samochodowych na pierwszy montaż.

FILTRON to dokładnie przetestowane produkty

Złożoność procesu badawczego przy produkcji filtrów dobrze pokazuje, że nie należy traktować tego elementu wyposażenia auta po macoszemu. Warto decydować się na solidną, kompetentną markę, za którą stoją lata doświadczenia oraz produkty podparte solidnymi badaniami.

Artykuł sponsorowany FILTRON

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!