Tegoroczna edycja Poznań Motor Show przyniosła imponujący przekrój nowości motoryzacyjnych i ciekawostek dla każdego fana motoryzacji. W halach wystawienniczych można było zobaczyć ponad sto modeli nowych aut – zarówno światowe premiery, jak i debiuty na polskim rynku. Nie zabrakło także akcentów istotnych dla branży serwisowej.
Samochody nowe i nie tylko
Wśród producentów samochodów uwagę zwracała silna reprezentacja marek chińskich, które coraz śmielej wchodzą na rynek europejski. Dongfeng, Leapmotor, Omoda, JAC Motors, SWM, Bestune czy BAIC zaprezentowały nowoczesne SUV-y i pojazdy elektryczne, często konkurujące z europejskimi konstrukcjami zarówno ceną, jak i wyposażeniem. Debiut marki Hongqi oraz obecność modeli hybrydowych i EV (np. Leapmotor C10 czy MHero 917) potwierdziły, że chińska motoryzacja ma coraz więcej do zaoferowania. Nie zabrakło również nowości od uznanych producentów – Mercedes pokazał sportowego Maybacha SL 680, Hyundai koncepcyjnego SUV-a Initium z napędem wodorowym, a Suzuki zaprezentowało eVitarę – swój pierwszy elektryczny SUV z napędem 4×4.
Strefy klasyki i luksusu przyciągały tłumy miłośników motoryzacyjnej elegancji. W pawilonie Luxury Cars prezentowano najnowsze modele marek takich jak Ferrari czy Mercedes Benz, które lśniły w świetle reflektorów niczym dzieła sztuki użytkowej. Nie zabrakło także klasycznych perełek – odrestaurowanych modeli Porsche, Mercedesa czy Datsuna.
Wyraźnie zaznaczona obecność aftermarketu
W pawilonach przeznaczonych dla branży aftermarket i warsztatowej uwagę zwracały stoiska firm takich jak VARTA, ZF Aftermarket, UFI Filters, TotalEnergies i Orlen Oil. Obecność tych firm pozwoliła odwiedzającym zapoznać się z najnowszymi trendami, m.in. w zakresie akumulatorów, nowoczesnych układów napędowych czy technologii smarowania.
W strefach akcesoriów i tuningu uwagę przyciągały układy wydechowe, zabezpieczenia antykorozyjne, kosmetyki samochodowe czy odstraszacze kun.
Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników 2025
Kulminacyjnym wydarzeniem dla środowiska warsztatowego były XIV Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników. W dziesięciu kategoriach rywalizowały młode talenty mechaniki z całej Polski. Wydarzenie po raz kolejny potwierdziło, że konkursy praktyczne są najlepszym sposobem na promowanie dobrych praktyk serwisowych i integrację środowiska.
VARTA przygotowała konkurencje dla uczestników w kilku różnych kategoriach. Mieli oni za zadanie m. in. przeprowadzenie diagnostyki akumulatora, tworzenie połączeń szeregowych oraz równoległych i wykazanie się wiedzą w obszarze 12V układów zasilania w pojazdach elektrycznych.
Na stanowisku ZF Aftermarket, uczestnicy mieli okazję zapoznać się z najnowszymi rozwiązaniami marki – od układów SACHS i TRW, przez przekładnie ZF 8HP, po cyfrowe narzędzia ZF [pro]Diagnostics i [pro]Manager. Prezentacje dotyczyły m.in. sprzęgieł do jazdy wyczynowej, układów zawieszenia czy czujników martwego pola.
Ponadto uczestnicy konkursu musieli w poszczególnych kategoriach wykazać się: umiejętnością wymiany elementów układu napędowego w motocyklu żużlowym, oklejenia elementu karoserii folią ochronną, wymiany opony czy sprawnego i estetycznego lakierowania.
Nie zabrakło atrakcji dodatkowych – w tym spotkań z Bartoszem Zmarzlikiem i ekipą EKG Auto Serwis, wyścigów na symulatorze, pokazów i konkursów. Mistrzostwa nie tylko integrowały środowisko, ale przede wszystkim uczyły – w praktyczny i angażujący sposób – jak wygląda nowoczesna mechanika pojazdowa.
Komentarze