Sieć serwisów działająca pod szyldem Q Service Castrol świętuje dołączenie do swojej rodziny 500. warsztatu. Z tej okazji przedstawiciele marek Q Service, Inter Cars oraz Castrol podzielili się wyzwaniami, które stawia przed nimi współczesny rynek motoryzacyjny, w tym trend rozwoju elektromobilności.
Dystrybutor już dawno przestał dostarczać wyłącznie pudełka
W 2035 roku nastąpi całkowity zakaz produkcji pojazdów spalinowych. Do tego czasu motoryzacja będzie ewoluować, by dostosować się do nadciągających zmian prawnych. Sieć Q Service Castrol zamierza się do tego przygotować m.in. poprzez szeroko zakrojony cykl szkoleń dla warsztatów. Jest to temat ważny pod kątem obsługi samochodów elektrycznych i hybrydowych. Warsztaty, które już mają za sobą szkolenia z obsługi samochodów elektrycznych, są już przygotowane pod kątem certyfikacji mechaników oraz mają odpowiednio przygotowane i wydzielone stanowiska do obsługi samochodów elektrycznych, twierdzą przedstawiciele sieci Q Service Castrol.
– Zmienia się trochę punkt widzenia dystrybutora. Dystrybutor nie jest już tylko i wyłącznie dostawcą pudełek. Jest dostawcą wiedzy, know-how i całej otoczki niezbędnej do naprawy samochodu. Tak też widzimy naszą misję. Naszą misją jest udoskonalić rynek niezależny po to, by mógł sobie poradzić z każdym technicznym problemem – mówi Maciej Oleksowicz, Prezes Zarządu Inter Cars SA.
Warsztaty nie boją się elektryfikacji
Samochód elektryczny nadal jest samochodem i nadal będzie wymagać odpowiednich napraw. Jak mówią przedstawiciele sieci Q Service Castrol, samochód będzie wymagać wymiany akumulatora, opon, elementów zawieszenia lub też płynów eksploatacyjnych, których trzeba dokonać w warsztacie. W samochodach zelektryfikowanych również jest klimatyzacja, którą również trzeba serwisować. Tym samym sieć nie widzi w temacie elektryfikacji zagrożenia, jednak musi przygotować warsztaty do obsługi takich pojazdów.
– Elektryfikacja niewiele zmienia w podejściu, jakie powinien mieć warsztat. Ważna jest wiedza, ważny jest sprzęt i software do naprawy samochodu. Już w przeszłości widzieliśmy wiele zmian technologicznych w pojazdach. Od samochodów hybrydowych poprzez wszelkie systemy wspomagania kierowcy, czujniki. Samochody cały czas się zmieniają, cały czas ewoluują i elektryfikacja jest jedną z tych zmian – mówi Maciej Oleksowicz.
Rośnie popularność sieci serwisowych
W Polsce do konceptów sieciowych przynależy już 1/3 wszystkich warsztatów, wynika z danych Q Service Castrol. Trend ten jest coraz bardziej zauważalny i z roku na rok przybywa chętnych do rozwijania swojej firmy pod szyldem znanej marki. Europejskim liderem jest Norwegia, w której do sieci należy aż 88% warsztatów. W Niemczech, Francji, Włoszech oraz Szwecji ponad połowa wszystkich serwisów pozostaje zrzeszona.
– Nasze międzynarodowe doświadczenie pokazuje, że trend ten będzie się coraz bardziej rozwijał. Jedną z największych przewag sieci serwisowych nad małymi warsztatami jest szybkie reagowanie na stale zmieniające się potrzeby klientów. Przy obecnym zaawansowaniu technologicznym samochodów, klienci oczekują od mechaników wysoko specjalistycznej wiedzy i wyposażenia, które nie zawsze udaje im się znaleźć w mniejszych serwisach – mówi Leszek Radzikowski, dyrektor sprzedaży na Europę Centralną i Wschodnią w firmie Castrol.
– 500 punktów na mapie Polski to bardzo satysfakcjonujący wynik. Jesteśmy obecni wszędzie tam, gdzie potrzebują nas kierowcy. Osiągnięcie tego poziomu wymaga od nas skupienia się na ciągłym podnoszeniu jakości i standaryzacji. Ponadto bacznie obserwujemy to, co dzieje się w branży i sukcesywnie wprowadzamy nowości odpowiadające oczekiwaniom klientów. Konsekwentnie zmierzamy w kierunku, który wyznaczyliśmy sobie na początku drogi – stać się najlepszą w kraju siecią zrzeszająca niezależne serwisy samochodowe – podsumowuje Marta Ciesielska, kierownik sieci serwisowych Q Service Castrol.
Inter Cars stworzyło dział zeroemisyjny
Podczas konferencji Maciej Oleksowicz podzielił się informacją o stworzeniu przez Inter Cars działu pojazdów zeroemisyjnych. Nazwa nie jest tutaj przypadkowa. Jak podkreśla, jest to dział zeroemisyjny, a nie dział samochodów elektrycznych ponieważ Inter Cars jest zdania, że technologia napędu, który zastąpi silniki spalinowe jeszcze nie została wybrana i jako dystrybutor firma powinna dostarczać części do wszystkich tych pojazdów. Obecnie są to głównie ładowarki, kable czy proste czujniki, natomiast w przyszłości dystrybutor zamierza rozszerzać ofertę.
– Jestem świeżo po powrocie z targów Automechanika, która jest największym wydarzeniem w Europie dla niezależnego rynku motoryzacyjnego i w zasadzie większość producentów już ma w swojej ofercie produkty do samochodów elektrycznych. Natomiast mówią otwarcie, że to, że oni są gotowi nie oznacza, że mamy już kłaść te produkty na półce – mówi Maciej Oleksowicz, Prezes Zarządu Inter Cars SA.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 22 września 2022, 18:32 1 -3
Słabo proponuje doszkolic kadre tych pieknych serwsow bo na razie nie błyszcza w prostych naprawach .
Odpowiedz
Egon Olsen, 7 października 2022, 22:20 0 0
Na pewno w Niemczech ponad połowa warsztatów jest zrzeszona w sieci? Oficjalne dane mówią o ok 15.000 podczas gdy niezależnych pozostaje ponad 22.000
Odpowiedz