Ruszyły studia „Nowa Mobilność” na Politechnice Warszawskiej

9 marca 2023, 10:57

Na wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej, oficjalnie zainaugurowano studia podyplomowe „Nowa Mobilność”. Stanowią one odpowiedź na potrzeby zmieniającego się rynku pracy. Ich adresatem jest kadra zarządzająca oraz specjaliści firm budujący kompetencje w obszarze zrównoważonego transportu oraz szeroko pojętego sektora e-mobility. To milowy krok w edukacji wysoko wykwalifikowanej kadry pracowniczej, która będzie niezbędna w transformacji napędowej transportu oraz tworzeniu nowych obszarów związanych z nową mobilnością.

Uruchomienie studiów podyplomowych Nowej Mobilności, realizowanych przez PSPA oraz Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej (SiMR PW) stanowi zwieńczenie kilku lat prac przygotowawczych. W realizację programu zaangażowanych jest 48 wykładowców m.in. z Międzywydziałowej Kadry Politechniki Warszawskiej z Wydziałów Samochodów i Maszyn Roboczych, Elektrycznego, Chemicznego oraz Transportu, a także 39 praktyków sektora biznesu.

– Pierwsze zajęcia na kierunku Nowa Mobilność już za nami. Miałem ogromną przyjemność poprowadzić pierwszy z trzydziestu przedmiotów, które będą realizowane w przeciągu dwóch semestrów. Od samego początku działalności PSPA, edukacja zawsze była dla nas tematem priorytetowym. Angażujemy się w szereg projektów, które mają na celu budować świadomość poprzez przekazywanie rzetelnej wiedzy. Zainagurowane studia podyplomowe są tego najlepszym przykładem – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Uruchomione studia podyplomowe stanowią odpowiedź m.in. na zwiększający się popyt na pojazdy z napędem elektrycznym, transformację sektora transportu i rozwój nowej mobilności. W 2021 r. liczba nowo zarejestrowanych samochodów z napędem elektrycznym na świecie wyniosła 6,6 mln. Dla porównania, w 2015 r. sprzedano 351 tys. samochodów elektrycznych, zaś w 2010 r. – 7,3 tys. Na podstawie prognoz Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA) w 2030 r. więcej niż co trzeci pojazd sprzedawany na świecie będzie wyposażony w akumulator trakcyjny. Elektryfikacja flot wiąże się z olbrzymimi zmianami w całym przemyśle motoryzacyjnym, w tym z bardzo dynamicznym wzrostem zapotrzebowania na odpowiednio wykształconych specjalistów.

– Pogłębianie wiedzy z zakresu elektromobilności, to nie jest już tylko czysta ciekawość, ale obowiązek osób związanych z zarządzaniem flotami samochodowymi. Ugruntowana wiedza, poparta praktyką i doświadczeniem zawodowym, to najlepsze co słuchacz otrzyma. Mając na uwadze, że ponad 70% nowych samochodów rejestrowanych jest na firmy i to głównie one napędzają elektromobilność w Polsce, na przedmiocie Zarządzanie elektromobilnością skupię się na transformacji flot samochodowych okiem fleet menedżera – komentuje Marek Andruchów, Prezes Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych.

„Nowa Mobilność” to kierunek skierowany m.in. do kadry zarządzającej, specjalistów firm i instytucji budujących kompetencje w przedmiotowym obszarze. Nowoczesne podejście do procesu dydaktycznego zapewni absolwentom unikalny na polskim rynku pracy, kompleksowy zasób wiedzy związanej z elektromobilnością, rynkiem pojazdów elektrycznych, infrastrukturą ładowania, rozwojem zeroemisyjnych technologii, w tym wodorowych, a także wszelkimi kwestiami prawnymi, społecznymi i gospodarczymi oddziałującymi na rynek zrównoważonego transportu.

 – Reskilling i upskilling to obecnie dwie kwestie dominujące dyskusje ekspertów od rynku motoryzacyjnego. Ten, kto jak najwcześniej zdecyduje się na pójście w nowym kierunku i wartościową edukację wspierającą przejście na zeroemisyjny transport, wydaje się mieć wszystkie asy w rękawie w kontekście niepewnego rynku zatrudnienia, którego możemy spodziewać się w najbliższych latach.  – komentuje Alicja Pawłowska-Piorun, Expert – Sustainability w ING Bank Śląski, prowadząca przedmiot Elektromobilność dla klimatu i środowiska. – Obecnie ściera się kilka trendów, stąd trudno o jednoznaczne predykcje. Z jednej strony mamy automatyzację produkcji, więc w produkcji można spodziewać się ograniczenia zatrudnienia, jednocześnie tworzą się nowe miejsca pracy związane z elektromobilnością. Zdaniem wielu te zmiany mogą wyjść mniej więcej na zero dla rynku pracy (ilość osób, które stracą pracę vs. ilość osób, które znajdą zatrudnienia w nowych zawodach związanych z elektromobilnością) – dodaje Alicja Pawłowska-Piorun.

Zainaugurowane zajęcia odbywają się w ramach I edycji studiów podyplomowych „Nowa Mobilność”. Inauguracji zajęć na uczelni towarzyszyło uroczyste spotkanie wykładowców oraz osób zaangażowanych w powstanie oraz organizację studiów.

Na zainteresowanych zapisaniem się na podyplomowe studia „Nowa Mobilność” czekają ostatnie wolne miejsca. Poniżej przedstawiamy pełną listę przedmiotów i wykładowców:

Semestr I:

  • Podstawy elektromobilności – Maciej Mazur, Michał Kurtyka
  • Pojazdy z napędem elektrycznym – kompendium – Maciej Gis, Andrzej Gemra
  • Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych – kompendium – Albert Kania, Bartosz Kubik
  • Ładowanie pojazdów elektrycznych w ujęciu prawnym i biznesowym – Rafał Czyżewski, Jacek Zboina
  • Baterie litowo-jonowe – Maciej Kwiatkowski, Łukasz Bednarski
  • Elektromobilność a system elektroenergetyczny – Adrian Sienicki
  • Rynek elektromobilności – Piotr Michalczyk
  • Prawo dla elektromobilności – Polska – Filip Opoka, Andrzej Ziółkowski
  • Prawo dla elektromobilności – Unia Europejska – Aleksander Rajch, Katarzyna Barańska
  • Zarządzanie elektromobilnością – Marek Andruchów
  • Podstawy elektrotechniki i elektroniki – Michał Rolak
  • Podstawy mechaniki – Piotr Przybyłowicz
  • Elementy eksploatacji pojazdów samochodowych – Marek Guzek
  • Transformacja energetyczna a rozwój energoelektroniki – Marek Jasiński
  • Podstawy napędów elektrycznych pojazdów – Arkadiusz Hajduga

Semestr II:

  • Ekonomia w aspekcie elektromobilności – Agnieszka Czajka, Wojciech Drzewiecki
  • Finansowanie elektromobilności – Przemysław Szywacz
  • Modele biznesowe w sektorze elektromobilności – Piotr Arak, Janusz Grądzki
  • Przyszłość elektromobilności – Maciej Mazur, Małgorzata Kulis, Maciej Dryjański
  • Wodór w transporcie – Andrzej Szałek, Jacek Pawlak
  • Pojazdy autonomiczne – Marcin Ślęzak, Małgorzata Pełka
  • Elektromobilność w życiu codziennym – Adam Jędrzejewski, Maciej Panek
  • Elektromobilność dla klimatu i środowiska – Ewa Łabno-Falęcka, Alicja Pawłowska-Piorun
  • Elektromobilność w samorządach – Hanna Zdanowska, Adam Wieczorek, Łukasz Franek
  • Elektromobilna logistyka i transport – Sebastian Anioł, Wojciech Rowiński
  • Elektromobilność w zbiorowym transporcie publicznym – Jan Wiśniewski, Jan Kuźmiński
  • Seminarium dyplomowe – Jacek Dybała
  • Magazynowanie i przetwarzanie energii w pojazdach elektrycznych i hybrydowych – Adrian Chmielewski
  • Projektowanie materiałów dla potrzeb chemicznych źródeł prądu – Władysław Wieczorek
  • Elementy diagnostyki samochodowej – Piotr Zdanowicz

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

ateluk, 9 marca 2023, 18:56 0 0

Szkoda że 8 lat temu nie było takiego kierunku na SIMR. Myślę że kierunek warty uwagi.

Odpowiedz