Menu
Infomracje Części Technika Po godzinach
16:01 Malejące zyski w branży produkcji części motoryzacyjnych 13:49 Dlaczego warto stosować markowe czynniki chłodnicze? Jak uniknąć zakupu podróbki? Poradnik DENSO 13:45 Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych zmienia nazwę 12:11 Mariaż NEXUS i Stellantis – co z niego wyniknie? Wywiad z dyrektorem generalnym NEXUS, Gaëlem Escribe. 10:38 Jak rozwiązać problem z brakiem pracowników w branży automotive? Trzeba złamać stereotypy.

Pierścienie, panewki, tłoki, zawory

Funkcje i działanie systemu Bosch Mono-Motronic

Rewolucja elektroniki i technologii półprzewodnikowej rozbłysła jak kometa w latach 80-tych, co odbiło się również na rozwoju samochodów osobowych. Motronic – ze swoimi poszczególnymi wersjami – stał się odrębną marką w ramach Robert Bosch GmbH. Wszystkie z nich mają jednak tę wspólną cechę: integrują wtrysk paliwa i zapłon w jednym urządzeniu. Ta kompaktowa konstrukcja otworzyła […]

Czym jest i jaką funkcję pełni korbowód?

Korbowód wraz z tłokiem jest głównym obiektem zainteresowań entuzjastów tuningu, ponieważ jest to jeden z pierwszych elementów, które należy wymienić w celu zwiększenia wydajności silnika. Korbowody odgrywają w silnikach kluczową rolę, choć wielu przeciętnych kierowców prawdopodobnie nigdy ich nawet nie widziało. W dzisiejszym artykule omówimy funkcje, budowę, zastosowanie i produkcję korbowodów, jak również ich smarowanie.

Konstrukcja i charakterystyka wałka rozrządu w silniku spalinowym

Wałek rozrządu jest znacznie mniejszy niż wał korbowy, ale niemniejsze jest jego znaczenie. W dzisiejszym artykule przybliżymy czytelnikom zasadę działania wałka rozrządu oraz jego konstrukcję.

Sprężyny zaworowe – jak się je produkuje i projektuje?

Często korzystamy z okazji, aby pisać w tym dziale o częściach, o których nieczęsto się słyszy czy rozmawia, ale które stanowią istotny komponent danego układu, czy też odgrywają kluczową rolę dla całego pojazdu. Sprężyny zaworowe są słabo znane kierowcom – więcej powiedzieć o nich mogą mechanicy. W dzisiejszym artykule omówimy fazy projektowania, rolę i zasadę […]

Nowe produkty do samochodów GM od Hastings

Firma Hastings Manufacturing wprowadziła do oferty nowe referencje pierścieni tłokowych do pojazdów marek Cadillac, GMC, Ford i Chevrolet.

Zawory w silniku spalinowym. Jak wygląda ich budowa i zasada działania?

Projektowanie, produkcja i kontrola zaworów silnikowych otoczone są tajemnicą. Nic w tym dziwnego, ponieważ mimo że zawór to stosunkowo niewielka część, to ma decydujący wpływ na osiągi silnika, a także jego trwałość. Czterosuwowe silniki spalinowe zawsze były wyposażone w zawory, choć ich wygląd, położenie, materiały wykonania i obciążalność zmieniały się na przestrzeni dziesięcioleci. 

Na czym polega proces recyrkulacji spalin silnikowych?

W historii silników spalinowych był okres, w którym nie zwracano uwagi na zanieczyszczenia związane z eksploatacją pojazdów. W późniejszych czasach inżynierowie starali się je zredukować, aby spełnić ustalone przez władze limity maksymalnej emisji. Wraz z pojawieniem się norm Euro, ilość emitowanych substancji szkodliwych została zmniejszona o połowę, a w rezultacie producenci zostali zmuszeni do zwiększenia […]

Praktyczne ograniczenia doładowania w silnikach spalinowych.

Doładowane wersje silników tłokowych były szeroko stosowane w transporcie pasażerskim w ostatnich dziesięcioleciach. Nowych technologii wykrzesania większej mocy z silnika poszukiwano już w latach 80. ubiegłego stulecia, jak również we wcześniejszych dekadach. Rzadko dyskutuje się o tym, jak daleko można lub jak daleko warto posunąć zwiększanie wydajności oraz o tym, jakie fizyczne przeszkody można napotkać […]

Wolnoobrotowe silniki wysokoprężne. Jakie są rodzaje i ich różnice?

Sprawność energetyczna stała się istotnym tematem na przestrzeni ostatnich 10-20 lat, przede wszystkim w kontekście paliw samochodowych. Silniki spalinowe nie są w stanie przekształcić znacznej części energii zawartej w paliwie w ruch. Niewiele osób jednak wie, że to właśnie najbardziej sprawne pod względem energetycznym silniki spalinowe są spotykane najrzadziej na drogach.

Kontrola szczelności układu klimatyzacji z wykorzystaniem środka kontrastowego

Jeśli układ klimatyzacji nie działa i nie ma w nim czynnika chłodniczego lub jest go zdecydowanie za mało, zwykle przyczyną problemów jest wyciek. Przed ponownym napełnieniem układu należy usunąć nieszczelność.