MAHLE zwraca uwagę na częsty błąd montażowy, który może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika.
Złe założenie sprężyn zaworowych może uszkodzić silnik
Niepoprawny montaż sprężyn zaworowych, a konkretnie ich instalacja pod kątem, może skutkować oderwaniem zaworu i jego wpadnięciem do komory spalania. Uszkodzenie następuje zazwyczaj bezpośrednio po naprawie głowicy cylindrów i objawia się pęknięciem zaworu powyżej trzeciego rowka, poprzecznie do trzonka.
Przyczyną uszkodzenia jest nierównomierny nacisk na sprężynę zaworu, która zostaje ściśnięta aż do oporu podczas otwierania zaworu. Powoduje to powstanie dużego bocznego momentu zginającego i w konsekwencji rozerwanie zaworu. Typowe objawy to pęknięcie zaworu w charakterystycznym miejscu, zdeformowane kliny zaworu oraz ślady nierównomiernego nacisku na powierzchni przylegania sprężyny w głowicy cylindrów.
MAHLE zaleca szczególną ostrożność podczas montażu sprężyn zaworowych i zapewnienie ich prawidłowego osadzenia w głowicy cylindrów. Przed ponownym montażem należy skontrolować zużyte sprężyny pod kątem dokładności wymiarowej. Zaleca się również stosowanie nowych klinów podczas montażu nowych lub eksploatowanych zaworów. Prawidłowy montaż sprężyn zaworowych to kluczowy element zapewniający bezawaryjną pracę silnika.
Komentarze