Nawet najprostsze czynności warsztatowe mogą wywoływać dziwne powikłania. Za takie należy uznać awarię wspomagania kierownicy w Mercedesie klasy A, która wystąpiła…po wymianie amortyzatorów.
Co ma amortyzator do wspomagania kierownicy?
Niektóre usterki łatwo zdiagnozować w profesjonalnie wyposażonym warsztacie. Gdy jednak dostęp do niego jest niemożliwy, a do dyspozycji pozostają tylko proste narzędzia, trudno naprawić skomplikowane technicznie auto. Historię nietypowej usterki Mercedesa A nadesłał nasz Czytelnik, pan Marek.
Autor historii podkreśla, że nie jest zawodowym mechanikiem. Zdarza mu się jednak w przydomowym warsztacie wykonywać proste naprawy własnych lub należących do znajomych, samochodów. Pewnego dnia postanowił wymienić zużyte amortyzatory w Mercedesie A klasy W168 z silnikiem 1.7CDI 95KM z 2002 roku, należącym do jego żony.
Prosta naprawa przebiegła szybko i sprawnie. Wyglądało na to, że cała operacja zakończy się sukcesem. Podczas wyjeżdżania z garażu pojawił się jednak pewien kłopot. Okazało się, że przestało działać wspomaganie kierownicy. Pan Marek, nieco zdezorientowany tym faktem, postanowił samemu odnaleźć źródło problemu – musiało przecież mieć coś wspólnego z wykonaną naprawą. Pierwszym podejrzanym był pasek wielorowkowy. Po sprawdzeniu okazało się, że nie jest pęknięty ani naruszony. Później kontroli poddane zostało całe zawieszenie. Zarówno lewa jak i prawa strona wyglądały jednak dobrze. Po podniesieniu na lewarkach kierownica auta chodziła lekko i płynnie. W zbiorniczku nie brakowało płynu.
Pod maską Mercedesa klasy A…
Samochód nie pomagał w rozwiązaniu problemu. Każdy mechanik wie, jak niewiele miejsca znajduje się pod maską Mercedesa klasy A. Jest to samochód, który ciężko dokładnie zbadać bez profesjonalnego sprzętu. Dodatkowym problemem był fakt, że mimo awarii wspomagania kierownicy, w aucie nie zaświeciła się żadna z kontrolek ostrzegawczych. Naprawa została wykonana w przydomowym garażu, więc było ciężko o podłączenie auta pod komputer.
Pan Marek był już bliski poddania się i zwrócenia o pomoc do fachowców. Postanowił jednak spróbować jeszcze raz, powtórnie zastanowić się nad usterką i odtworzyć dokładnie wszystkie czynności, które wykonał podczas wymiany amortyzatorów. W ten sposób wpadł na trop, który jak się okazało, prowadził do rozwiązania zagadki i naprawy samochodu. Co spowodowało awarię wspomagania kierownicy w Mercedesie A?
Rozwiązanie zagadki podamy już wkrótce. Tymczasem zapraszamy do podawania własnych propozycji diagnozy w komentarzach pod tym artykułem.
Autora najtrafniejszej wypowiedzi nagrodzimy upominkiem*!
*W celu kontaktu prosimy o zalogowanie się (jeśli nie jesteś posiadaczem konta na MotoFocus.pl, zarejestruj się klikając w link)
Napisz do nas
Zdarzyło Ci się spotkać z podobnie trudną do zdiagnozowania usterką? Nadal nie wiesz co dolega pojazdowi Twojego klienta? Napisz do nas! Opublikujemy Twój przypadek na łamach portalu.
Prosimy o maile na adres: redakcja@motofocus.pl
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 20 lutego 2013, 19:32 1 0
Kiedyś w swojej octavii wymieniałem przednie sprężyny.Po wymianie zapaliła się żółta kontrolka(kierownica)Po podłączeniu się komputerem nie szło usunąć błędu.Pomogła jedynie wymiana przekładni :( Jak sam doszedłem przyczyną był uszkodzony czujnik kąta skrętu.Uległ on awarii gdy ZBIJAŁEM końcówki drążków(a ściągacz do końcówek wisiał 6 metrów od auta)
Odpowiedz
Anonim, 21 lutego 2013, 12:18 1 0
Aby wymienić amortyzator z przodu w a-klasie trzeba zdemontować zbiornik spryskiwacza, pod tym zbiornikiem jest elektryczna pompa wspomagania i pewnie został uszkodzony jakiś przewód masowy do pompy.
Odpowiedz
Anonim, 21 lutego 2013, 14:49 0 0
problem może dotyczyć sterownika wspomagania ... ale tu sytuacja się wydarzyła po wymianie amortyzatorów. Przypuszczam,ze problem może dotyczyć połączenie przewodów elektrycznych w kostce z prawej strony podłużnicy. Być może zostały uszkodzone przewody które zasilają pompę wspomagania jest tam +(plus) , -(minus) i trzeci przewód który podłączony jest do alternatora. Kiedy alternator ładuje wtedy jest wspomaganie
Odpowiedz
Anonim, 21 lutego 2013, 17:50 0 0
przewody elektryczne od zasilania wspomagania są przykręcone do podłużnicy poprzez kostke elektryczną a tam często jest korozja . sądzę że tam nie było przepływu prądu
pozdrawiam
Odpowiedz
Anonim, 21 lutego 2013, 20:59 0 0
napewno ulegly awari przewody pod zbiorniczkiem do spryskiwaczy
Odpowiedz
Anonim, 22 lutego 2013, 11:27 1 -2
błędem była samodzielna naprawa w przydomowym GARAŻU (bo warsztatem to chyba pomyłka nazywać jeśli pracuje tam nie mechanik , zajmuje się tym powiedzmy hobbystycznie i brak mu odpowiedniego sprzętu ).
Odpowiedz
Anonim, 22 lutego 2013, 15:34 0 -1
...
Odpowiedz
Anonim, 22 lutego 2013, 15:42 1 0
...
Odpowiedz
Anonim, 23 lutego 2013, 0:05 2 0
87.205.181.* haha bardzo podoba się mi pana/i odpowiedź, otrzymuje pan/i talon na elektryczną pompę do wspomagania układu kierowniczego
Odpowiedz
Anonim, 27 lutego 2013, 17:02 3 0
Przyczyn może być kilka: uszkodzenie kostki lub jej nieświadome odłączenie, kręcenie kierownicą lub przesunięcie drążkiem bez uruchomionego silnika lub/i przy odłączonym akumulatorze co mogło spowodować błąd który wymagał skasowania . Znając już kilka takich przypadków z różnych marek aut stawiał bym na uszkodzenie przewodów biegnących wzdłuż podłużnicy lecz z małą ilością informacji ciężko jest określić czy uszkodzeniu uległy przewody (kostki) czy może ukł. kierowniczy "załapał" błąd. Po "mechanikach" w domowych garażach można się spodziewać bardzo wielu przyczyn.
Pozdrawiam
Odpowiedz