W środę 11 maja na terenie Sejmu RP odbyła się inauguracja Dekady Działań Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych w marcu 2010 roku oficjalnie ogłosiło lata 2011-2020 Dekadą Działań na rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Do programu przystąpiły 93 kraje, w tym Polska. Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, inicjator Kampanii Akademia Bezpiecznego Samochodu, również zaangażowało się w działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach.
W Polsce działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa skupione będą wokół filarów: zarządzanie bezpieczeństwem ruchu drogowego, bezpieczna infrastruktura, bezpieczeństwo pojazdów i uczestników ruchu drogowego, stan techniczny pojazdów oraz ratownictwo medyczne i opieka powypadkowa.
Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) zaangażowało się w działania obszaru dotyczącego bezpieczniejszych pojazdów – zwraca w tej kwestii uwagę na podstawowy fakt – samochód bezpieczny to samochód w dobrym stanie technicznym.
W czasie inauguracji działań Dekady w Polsce pod szyldem Akademii Bezpiecznego Samochodu Stowarzyszenie zaprezentowało wyeksploatowane części, wymontowane z wciąż jeżdżących samochodów. Ekspozycja spotkała się z żywym zainteresowaniem, a także niedowierzaniem gości. Uczestnicy wystawy mogli obejrzeć eksponaty z bliska, a nawet dotknąć dowodów niefrasobliwości kierowców, np. tarczy hamulcowej grubości milimetra, która nie daje żadnej gwarancji zatrzymania samochodu gdy dojdzie do niebezpiecznej sytuacji.
Zły stan techniczny pojazdów jest nadal bagatelizowaną przyczyną wielu wypadków na polskich drogach. Trudno o bezpieczną jazdę, jeśli stan techniczny samochodu nie spełnia podstawowych wymagań. Wszelkie usterki utrudniają panowanie nad kierownicą lub dekoncentrują kierowcę, który zamiast na drogę patrzy z niepokojem np. na kontrolki oleju lub wsłuchuje się w pracę silnika. Nawet na pozór niewinne usterki czy zaniedbania mogą mieć poważne konsekwencje; np. zużyta wycieraczka słabo zbiera wodę i rysuje powierzchnię szyby, przez co utrudnia widoczność w nocy lub w deszczu. Obecne na stoisku SDCM hostessy objaśniały zainteresowanym te ważne zależności.
Na Torwarze, gdzie po południu odbywała się druga część inauguracji Dekady Działań BRD, prezentację Stowarzyszenia oglądali zaproszeni kierowcy. Goście nie kryli niedowierzania, że ktoś do tego stopnia mógł zaniedbać swój samochód. Wiele osób nie zważając na ślady rdzy, które zostawały na palcach, brało do ręki prezentowane części chcąc się im lepiej przyjrzeć. Większość zwiedzających deklarowała, że regularnie kontroluje stan techniczny swojego auta i np. wymienia wycieraczki zawsze po zimie. Niektórzy kierowcy przyznawali się jednak otwarcie do zaniedbań i tego, że nie zdawali sobie sprawy z ich groźnych konsekwencji.
Hasło Kampanii „Nie wszystko da się naprawić później. Dla bezpieczeństwa zrób przegląd samochodu” ma uświadomić wszystkim użytkownikom samochodów, że nasze bezpieczeństwo w znacznej mierze zależy od nas samych oraz zachęcić kierowców do regularnych przeglądów i dbałości o stan techniczny pojazdów.
Podstawowym założeniem projektu Dekada działań Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego jest zintegrowanie działań organizacji i instytucji, które dotychczas prowadziły swoje zadania osobno. Celem przedsięwzięcia jest zmniejszenie liczby ofiar wypadków drogowych na całym świecie. Według Światowej Organizacji Zdrowia od 1896 roku na drogach zginęło ponad 25 mln ludzi, czyli więcej niż połowa wszystkich ofiar II wojny światowej. Co roku w wypadkach rannych zostaje od 20 do 50 mln osób.
Inicjatorzy Programu zakładają, że jeżeli jego cel zostanie osiągnięty, w ciągu Dekady możliwe będzie ocalenie w sumie 5 milionów ludzkich istnień oraz stworzenie warunków, w których uda się zapobiec 50 milionom poważnych urazów.
Komentarze