Start-stop Boscha teraz także w automatycznych skrzyniach biegów

6 października 2010, 0:00

Od końca 2007 roku firma Bosch wyprodukowała 1,5 miliona układów start-stop. System może być zaadaptowany do różnych typów silników i stosowany w różnych typach pojazdów – teraz także w pojazdach wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów.


Od czasu rozpoczęcia produkcji pod koniec 2007 roku firma Bosch sprzedała już 1,5 miliona rozruszników z systemem Start-Stop. Dotychczas były one stosowane głównie w pojazdach z mechaniczną skrzynią biegów. Bosch we współpracy z producentami pojazdów przystosował technologię Start-Stop do stosowania jej w pojazdach wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów: np. w modelu Porsche Panamera oraz Volkswagen Passat z przekładnią dwusprzęgłową, w modelu Fiat 500 w połączeniu ze zautomatyzowaną przekładnią mechaniczną oraz w modelu Audi A8 z klasyczną automatyczną skrzynią biegów wyposażoną w hydrokinetyczny konwerter momentu obrotowego. Badania firmy Bosch pokazują, że systemy Start-Stop obniżają zużycie paliwa, a tym samym emisję CO2 mierzoną według Nowego Europejskiego Cyklu Jazdy (NEDC) o 5 proc., a w cyklu miejskim NEDC o 8 proc.

W pojazdach z automatycznymi skrzyniami biegów funkcja Start-Stop jest łatwa w obsłudze. Wystarczy nacisnąć na pedał hamulca i gdy auto się zatrzyma, silnik automatycznie zostanie wyłączony. Ponowny rozruch następuje przy zwolnieniu pedału hamulca. Jest to z jednej strony bardzo wygodne dla kierowcy, który musi tylko dodawać gazu i hamować, jednak z drugiej strony stanowi poważne wyzwanie dla konstruktorów, którzy musieli stworzyć jeszcze bardziej dynamiczny i szybszy system rozruchu, ponieważ nie ma już tutaj czynności takich, jak wciśnięcie sprzęgła, włożenie biegu i zwolnienie sprzęgła. W tym celu konstruktorzy Bosch musieli zaadaptować działanie silnika elektrycznego oraz cichej mechaniki jednotorowej rozrusznika oraz systemu wtryskowego. Oprogramowanie sterujące zostało zmodyfikowane we współpracy z producentami pojazdów. Niezmienionymi elementami systemu pozostały m.in. czujnik akumulatora, przetwornica napięcia stałego oraz akumulator odporny na dużą liczbę cykli ładowania i rozładowania.

Systemy Start-Stop, które w większości wykorzystują istniejące już komponenty pojazdu, jak np. rozrusznik czy sterownik silnika, można w szybki i niedrogi sposób zaadaptować do potrzeb różnych silników i pojazdów. Dlatego ta koncepcja oparta na rozruszniku upowszechniła się już u niemal wszystkich producentów pojazdów w Europie. Idealnym uzupełnieniem systemów Start-Stop są wydajne alternatory, które zapewniają szybkie ładowanie akumulatora. Dzięki temu można jeszcze częściej korzystać z funkcji Start-Stop.

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 8 października 2010, 0:00 0 0

Dzisiejsze czasy wymagają oszczędności paliwa, takie życie. Jest to świetne rozwiązanie dla ludzi chcących dbać o środowisko. Jednak zastanwiam się nad działaniem tego systemu w godzinach szczytu w centrum miasta. Silnik musiałby startować i zatrzymywać się zbyt wiele razy co może skrócić jego żywotność...

Odpowiedz