Zgodnie z ustawą „Prawo o ruchu drogowym” ciągniki rolnicze podlegają okresowym badaniom technicznym w terminach 3, 2, 2, … itd. Oznacza to, że nowo zarejestrowany ciągnik rolniczy pojawi się po raz pierwszy w stacji kontroli pojazdów po trzech latach od dnia pierwszej rejestracji. Piszę o tym nieprzypadkowo, ponieważ nadszedł czas, kiedy po raz pierwszy w SKP pojawią się ciągniki rolnicze, które objęła zmiana warunków technicznych z dnia 21 lutego 2011 r. (DzU2011.47.242). Istotą nowych regulacji było to, że warunki techniczne ciągników, które do tej pory regulowały odrębne zapisy związane z ciągnikami, od 2011 r. przyporządkowano warunkom ogólnym. Przy okazji uzupełniono je o pewne kryteria związane z postępem technicznym i zmianą przepisów europejskich.
Wspomniany wcześniej Dziennik Ustaw wprowadził zmiany dla ciągników zarejestrowanych po raz pierwszy po 31 marca 2011 r.; w niektórych przypadkach datę przesunięto na 30 czerwca tegoż roku. Jak widać, niektóre ciągniki rolnicze już powinny spełniać warunki, a niektóre za kilka miesięcy. Po pierwsze, dopuszczalna masa całkowita ciągnika rolniczego zarejestrowanego po raz pierwszy po 31 marca 2011 r. została określona na 18 t (dwuosiowy) i 24 t (trzyosiowy). Jest to o tyle istotne, że obecnie rejestrowane są pojazdy wszystkich kategorii homologacyjnych. Niektóre z pojazdów mają spore rozmiary, a ich masy i naciski dorównują dużym samochodom ciężarowym. Słuszne więc było zwiększenie dmc dla nowych ciągników. Przedstawiony na zdjęciu przykładowy ciągnik marki Case Puma 130 waży prawie 6 t, a jego dmc wynosi 11 t. Należy zaznaczyć, że jest to najmniejsze dziecko z rodziny CASE Puma. Bez zmian pozostały ciągniki zarejestrowane po raz pierwszy do dnia 31 marca 2011 r. Dla nich ograniczenie dotyczące dmc wynosi w dalszym ciągu 14 t, z tym, że nacisk na jedną z osi nie może być większy niż 10 t. Warto tu wspomnieć, że dopuszczalny nacisk dla osi napędowej dla nowego ciągnika (po 31.03.2011) podwyższono do 11,5 t.Po drugie, uszczegółowiono zasady łączenia przyczepy rolniczej z ciągnikiem.
Do ciągnika rolniczego może być dołączona tylko taka przyczepa, która nie będzie powodowała przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi ciągnika oraz nacisku pionowego na urządzenie sprzęgające. Warto przypomnieć, że nowe ciągniki rolnicze, rejestrowane dużo wcześniej niż w 2011 r., mają zamocowane tabliczki (chociaż bardziej zasadne byłoby nazwanie ich naklejkami). Określono graniczne pionowe obciążenie urządzenia sprzęgającego (parametr S). Dla ciągników zarejestrowanych po 31 marca 2011 r. ograniczenie to wynosi 3000 kg. Dla nowych ciągników wprowadzono także obowiązek dwuprzewodowego połączenia z przyczepą, jeżeli mamy do czynienia z pneumatycznym układem hamulcowym. Jednoprzewodowe połączenie jest dopuszczalne w przypadku, gdy jest ono tylko połączeniem dodatkowym wobec głównego. W przypadku hydraulicznego układu hamulcowego, bez względu na datę pierwszej rejestracji, może być jeden przewód.
Data 31 marca 2011 r. jest również związana z lusterkami zewnętrznymi. Należy pamiętać, że jakiekolwiek wymagania dotyczące lusterek pojawiły się dopiero w 1993 r. Dlatego też te kryteria dotyczą pojazdów zarejestrowanych do końca marca 2011 r. Wszystkie te, które zostały zarejestrowane po raz pierwszy od 1 kwietnia (włącznie) muszą być wyposażone w lusterka umożliwiające większy kąt widzenia, a co za tym idzie – lepszą widoczność do tyłu pojazdu. W przypadku pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy do końca marca 2011 r., ciągnik musi być wyposażony w lusterka zapewniające widoczność o szerokości 2,5 m w lewo od bocznego obrysu pojazdu ciągniętego w odległości 10 m od oczu kierowcy oraz o szerokości 3,5 m w prawo od bocznego obrysu pojazdu ciągniętego w odległości 30 m od oczu kierowcy, przy czym w odległości 4 m od oczu kierowcy odległość ta powinna wynosić 0,75 m.
W przypadku pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po 31 marca 2011 r. musi on być wyposażony w lusterka zapewniające widoczność o szerokości 1 m po obu stronach od bocznego obrysu pojazdu ciągniętego w odległości 4 m od oczu kierowcy aż po horyzont oraz o szerokości 5 m po obu stronach od bocznego obrysu pojazdu ciągniętego w odległości 30 m od oczu kierowcy aż po horyzont. W SKP będzie to trudno sprawdzić, ale jest jeden prosty sposób. Otóż, wymagania stawiane lusterkom w nowych ciągnikach odpowiadają lusterkom klasy II. Są to te same lusterka, w które muszą być wyposażone samochody ciężarowe. Są to tzw. lusterka zewnętrzne główne. Takie też są zamontowane na nowych ciągnikach rolniczych. W zdecydowanej większości są to lusterka spełniające warunek dla klasy II, chociaż czasami można spotkać lusterka spełniające dodatkowo warunki dla klasy III. Do obowiązkowego wyposażenia dodano także miejsce do umieszczenia tylnej tablicy rejestracyjnej.
Przepisy dopuszczają umieszczenie tablicy w ciągniku rolniczym zdecydowanie wyżej niż w innych pojazdach. Skrupulatnie wykorzystują to niektórzy producenci.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
rysiek, 7 września 2016, 19:41 3 0
Dlaczego nigdzie nie ma warunkow jakie powinien spelniac ciagnik do nauki jazdy a jest to wazna sprawa bo prawo jazdy tej kat .moga ubiegac sie za zgoda rodzicow 16 latkowie a szkolenie przebiega roznie
Odpowiedz