Popularny wśród właścicieli Mazdy szary lakier Machine Grey jest aplikowany w trzech warstwach przy użyciu zaawansowanej technologii o nazwie Takuminuri. Jego naprawa jest wyjątkowo wymagająca. Evgeny Khmelev, Spies Hecker Head of Training na Europę, Bliski Wschód i Afrykę, dzieli się praktycznymi wskazówkami z wykorzystaniem lakieru bazowego Permahyd Hi-TEC 480 Base Coat.
Od 2016 r. Mazda oferuje kolor 46G Machine Grey na różnych modelach samochodów. Do jego aplikacji, podobnie jak w przypadku koloru Soul Red, japoński producent wykorzystuje zaawansowany proces lakierowania zrobotyzowanego o nazwie Takuminuri. Kolor Machine Grey składa się z trzech warstw: warstwy refleksyjnej, warstwy transparentnej oraz lakieru bezbarwnego.
Ziarno aluminium w lakierze nadaje mu metaliczną głębię, a pigmenty w warstwie refleksyjnej pozwalają uzyskać intensywny kontrast pomiędzy światłem a cieniem. Samochód wygląda, jakby został wykonany z jednego kawałka stali – tłumaczy Evgeny Khmelev, Spies Hecker Head of Training na Europę, Bliski Wschód i Afrykę.
Odtworzenie takiego efektu podczas naprawy nie jest łatwe.
Ze względu na swój złożony charakter odcień Machine Grey może się różnić pomiędzy poszczególnymi modelami. Dlatego też w oprogramowaniu kolorystycznym Phoenix znajduje się bogaty wybór receptur dla lakieru bazowego Permahyd Hi-TEC Base Coat 480 – dodaje Evgeny Khmelev.
Oto wskazówki specjalisty dotyczące uzyskania idealnego efektu podczas odtwarzania tak skomplikowanego, trójwarstwowego koloru jak Machine Grey:
Wskazówka nr 1: Natryski próbne
Ponieważ Machine Grey jest bardzo złożonym kolorem, po wykonaniu pomiaru spektrofotometrem ColorDialog Phoenix, zalecamy zrobić natryski próbne, aby jak najlepiej dopasować efekt i wygląd lakieru do oryginalnego koloru. Natrysk próbny należy porównywać do nadwozia przy różnorodnym oświetleniu, zwłaszcza przy naturalnym świetle dziennym.
Wskazówka nr 2: Czarny lakier bazowy
Po przygotowaniu podłoża należy nałożyć czarny lakier bazowy do pełnego krycia, który następnie jest cieniowany na oryginalny lakier. W przypadku mniejszych napraw warto obniżyć ciśnienie w pistolecie, aby uzyskać płynne przejście koloru. Lakier bazowy należy zostawić do całkowitego wyschnięcia, a element do całkowitego ostygnięcia.
Wskazówka nr 3: Specjalna naklejka – do kontroli krycia (szachownica)
Przed aplikacją półprzezroczystej warstwy z efektem, na którą składa się skoncentrowany czarny lakier z drobnym ziarnem aluminium, warto w lakierowanym miejscu umieścić specjalną, czarno-szarą naklejkę. Pomaga ona kontrolować nakładaną ilość lakieru podczas aplikacji warstwy z efektem, gdzie nie możemy dopuścić do pełnego krycia. Przed przejściem do warstwy z efektem należy na obszar przylegający do miejsc naprawy nałożyć środek do cieniowania. Warstwa z efektem powinna być zamknięta, cienka i jednolita.
Wskazówka nr 4: Naturalne światło
Po wyschnięciu warstwy z efektem sprawdź na naklejce stopień pokrycia koloru bazowego. Jeśli udało się uzyskać odpowiedni efekt transparentności, można przejść do lakieru bezbarwnego. Efekt końcowy należy uważnie i dokładnie obejrzeć w różnorodnym świetle. Decydującym o sukcesie jest wygląd naprawy w świetle dziennym – dzięki temu widać, czy dobrze dopasowano kolor oraz czy udało się zachować gładkie przejście pomiędzy miejscem naprawy, a oryginalnym lakierem.
Wskazówka nr 5: Wideo
Spies Hecker oferuje lakiernikom kompleksowe wsparcie, proste rozwiązania systemowe oraz praktyczne wskazówki na temat codziennych wyzwań na swoim kanale YouTube – www.youtube.com/spieshecker. Nagrania trwają 5–10 minut. Na każdym z nich doświadczony lakiernik pokazuje, jak najlepiej wykorzystywać możliwości produktów Spies Hecker.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Jerzy., 9 kwietnia 2023, 20:06 0 0
Kolor piękny.Ale trudno go określić z jakiej gamy kolorów pochodzi.Szary ,stalowy ,popielaty ,blado czarny ,grafit ,ciemna oliwka?
Odpowiedz