Oleje Liqui Moly – płynna inżynieria

19 czerwca 2024, 23:59

Rodzaj oleju, a więc to, jaki olej jest wymagany w konkretnym silniku, zależy od jego konstruktorów. Oczywiście inżynierowie też nie działają w próżni – na ich decyzję największy wpływ mają… księgowi i normy emisji spalin. Trzeba również dodać, że gatunek i lepkość oleju determinuje szereg technicznych zależności.

Technologia oczyszczania spalin

Samochody wyposażone w filtry DPF/GPF wymagają środka smarnego typu “low saps”, czyli olejów zawierających mniej dodatków przeciw zużyciowych i dyspergentów na bazie metali. Właśnie te substancje po spaleniu tworzą popiół siarczanowy, który skutecznie zatyka filtr cząstek stałych i osłabia działanie systemów katalitycznych.

W przypadku silników wyposażonych w układy wtórnej obróbki spalin, takie jak filtry cząstek stałych czy konwertery katalityczne, ACEA wprowadziło specjalne oznaczenia, które zaczynają się od litery “C”2. Te oleje są zaprojektowane tak, aby zminimalizować ilość popiołu i innych zanieczyszczeń, które mogą gromadzić się w tych systemach i potencjalnie je uszkodzić.

Ciśnienie układu smarowania

Ciśnienie zależy od lepkości oleju, wydatku i ciśnienia roboczego pompy oleju, charakterystyki zaworu przelewowego i luzów montażowych silnika. Jak widać, jeżeli zastosujemy olej o mniejszej lepkości, możemy doprowadzić do zerwania filmu olejowego. Z drugiej strony użycie oleju o zbyt dużej lepkości niepotrzebnie zwiększa ciśnienie i może doprowadzić do zakłócenia filtracji oleju. Dzieje się tak dlatego, że zawór przelewowy może pozostawać otwarty przez dłuższy czas, a w takiej sytuacji olej nie przepływa przez medium filtracyjne. Oprócz tego większa lepkość może przyczyniać się do zwiększonego spalania oleju, spowodowanego nie nadążaniem pierścieni ze zgarnianiem nadmiaru środka smarnego. W takim wypadku część oleju może przeniknąć do komory spalania. Właśnie dlatego nie powinno się zmieniać lepkości oleju zalecanej przez producenta pojazdu.

Układ zasilania

Rodzaj układu zasilania ma z pozoru niewiele wspólnego ze smarowaniem, jednak zastosowanie pompo-wtryskiwaczy niesie za sobą specjalne wymogi stawiane środkom smarnym. Pomiędzy krzywką a pompo-wtryskiwaczem występują bardzo duże naciski i może dojść do przedwczesnego zużycia tych elementów spowodowanego zjawiskiem pittingu. Jest to specyficzny rodzaj uszkodzenia polegający na wykruszaniu się materiału. W silnikach pitting występuje w układach, które są bezpośrednio w kontakcie z olejem. Uszkodzenie warstwy wierzchniej powoduje powstanie wyrwy, do której dostaje się olej. Wypełniony wżer zostaje poddany działaniu siły, co powoduje zwiększenie ciśnienia i powiększanie się uszkodzenia. Właśnie dlatego w silnikach z pompo-wtryskiwaczmi trzeba stosować oleje z większą zawartością dodatków ochronnych określonych normą 505.01.

Zastosowanie wtrysku bezpośredniego zarówno w silnikach benzynowych, jak i diesla powoduje wzrost ilości zanieczyszczeń i stopniowe rozcieńczanie środka smarnego.

Wysilenie silnika

Współczesne silniki są coraz bardziej wysilone i dysponują wysokim momentem obrotowym przy niższych obrotach. Współczynnik ten zależy od stopnia sprężania i stopnia doładowania jednostki. Zwiększanie wysilenia niesie za sobą wzrost temperatury roboczej środka smarnego. W tej sytuacji zadanie oleju staje się jeszcze trudniejsze, ponieważ przy niskich obrotach na panewki działają bardzo duże siły, a co gorsza może wystąpić zjawisko spalania detonacyjnego LSPI. Zjawisko LSPI (Low Speed Pre-Ignition) to przedwczesny zapłon przy niskiej prędkości obrotowej. Okazuje się, że zjawisko to jest powiązane z olejem silnikowym a niektóre składniki kompozycji smarującej, takie jak ditiofosforan cynku (ZDDP) i molibden, zmniejszają ryzyko tego destrukcyjnego zjawiska.

Wydłużone interwały oleju

Oleje silnikowe przeznaczone do eksploatacji w trybie Long Life muszą spełniać szereg specyficznych wymagań technicznych. Kluczowe parametry obejmują wysoką stabilność termiczną, odporność na utlenianie, a także zdolność do utrzymania optymalnej lepkości w szerokim zakresie temperatur, przez długi czas. Oleje Long Life, muszą wykazywać wysoką stabilność termiczną, co oznacza, że nie ulegają degradacji nawet przy wysokich temperaturach pracy silnika.

Oleje Liqui Moly – jakość, która wyróżnia

Jak widać, olej w silniku musi spełniać szereg wymagań, które często wzajemnie się wykluczają. Np. wzrost ilości dodatków przeciw-zużyciowych zmniejsza zużycie silnika i chroni przed zjawiskiem LSPI, ale przyczynia się do degradacji filtrów cząstek stałych i katalizatorów. Właśnie dlatego kluczowa jest idealna receptura i jakość środka smarnego i dopasowanie oleju do konkretnego silnika.

Dlaczego warto wybrać oleje LIQUI MOLY?

Od blisko 70 lat, niemiecka marka Liqui Moly zdobywa zaufanie mechaników i kierowców na całym świecie, dostarczając produkty, które nie tylko spełniają, ale często przekraczają oczekiwania i wymagania wiodących producentów samochodów.

Kontrola: od receptury do konfekcjonowania

Jednym z aspektów, który wyróżnia Liqui Moly, na tle pozostałych producentów środków smarnych jest produkcja w jednej fabryce w Niemczech. Jeden zakład produkcyjny pozwala na kompleksową kontrolę nad każdym etapem produkcji. Od starannie opracowanej receptury, przez rygorystyczne procesy produkcyjne, aż po finalne konfekcjonowanie. Każdy krok jest precyzyjnie monitorowany.

To pozwala nam na utrzymanie wysokiej jakości, która jest znakiem rozpoznawczym marki. Jakość produktów jest potwierdzona licznymi nagrodami w rankingach zaufania. Liqui Moly 14 razy z rzędu wygrało konkurs BEST BRAND na najlepszą marką olejową w Niemczech.

Ta wysoka jakość ma swoje odzwierciedlenie w sprzedaży. Liqui Moly jest liderem w kategorii olejów silnikowych na swoim rodzimym, bardzo wymagającym niemieckim rynku.

Wymagania współczesnych silników

Współcześnie produkowane silniki są bardziej zaawansowane i wymagają olejów, które mogą sprostać ich potrzebom. Największym wyzwaniem jest zwiększenie wysilenia silnika, przy zmniejszeniu pojemności układu smarowania i wydłużeniu interwału. To jednak nie wszystko bowiem powszechne stosowanie bezpośredniego wtrysku przyczynia się do szybszego zanieczyszczania oleju cząstkami sadzy. Sytuacji nie poprawiają filtry cząstek stałych, które z kolei wpływają na rozcieńczenie oleju paliwem. Stosując olej Liqui Moly możesz być pewien, że silnik ma zapewnioną najlepszą ochronę.

Liqui Moly rozumie wymagania współczesnych silników i oferuje oleje, które posiadają apropbaty, potwierdzające zgodność naszego oleju z rygorystycznymi normami producentów samochodów. Formuły oleju Liqui Moly zawierają dużą zawartość baz PAO i zawierają wiskozatory o bardzo długiej trwałości, dzieki czemu są szczególnie polecane do samochów eksploatowanych w trybie Long Life.

Ta unikalna receptura sprawia, że oleje Liqu Moly przez cały okres eksploatacji zachowują wysokie parametry i wypełniają najważniejsze swoje zadania: smarują, chłodzą, uszczelniają, czyszczą i chronią silnik przed zużyciem.

Zaufanie mechaników

Mechanicy, jako eksperci w swojej dziedzinie, poszukują produktów, które nie tylko ułatwią ich pracę, ale także zapewnią najlepszą ochronę dla silników, którymi się opiekują. Liqui Moly, ze swoją bogatą historią i udowodnioną jakością, staje się naturalnym wyborem dla profesjonalistów. Mechanicy mogą polegać na Liqui Moly, wiedząc, że każdy produkt jest wynikiem niemieckiej inżynierii i doświadczenia.

Liqui Moly to więcej niż marka olejów silnikowych – to obietnica jakości, innowacji i zaufania. Dla mechaników, którzy codziennie dążą do doskonałości w swojej pracy, Liqui Moly jest partnerem, na którym można polegać.

Wsparcie Liqui Moly Polska

Od ponad 20 lat w Polsce jako Liqui Moly wspieramy warsztaty na każdej płaszczyźnie. Pracownicy naszego kilkunastoosobowego działu sprzedaży, pełnią rolę partnerów, doradców technicznych, którzy nie tylko są pasjonatami motoryzacji, ale również pomogą we wprowadzaniu usług opartych o nasze produkty.

Dodatkowe wsparcie specjalistyczne oferuje nasz dział techniczny, w skład którego wchodzą osoby aktywnie działające w rynku, wspierające warsztat fachową pomocą i doradztwem technicznym. Cyklicznie organizują szkolenia z produktów i nowoczesnych usług opartych o technologie Liqui Moly.

Pracując na produktach Liqui Moly warsztaty mogą liczyć również na wsparcie marketingowe. Korzystają z kampanii globalnych i ogólnopolskich, które wzbudzają zainteresowanie naszą marką i produktami. Oferujemy również indywidualną promocję w kampaniach lokalnych, kierujących bezpośrednio do warsztatu.

Artykuł sponsorowany Liqui Moly

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!