Grupa Auto Partner po trzech kwartałach 2019 r. wypracowała rekordowe przychody ze sprzedaży: wyniosły one 1,1 mld zł (+29% r/r). To efekt wzrostu sprzedaży zagranicznej o 52% r/r (do 425 mln) zł oraz 18% wzrostu przychodów w kraju (do 686,1 mln zł). Poziom sprzedaży w samym III kwartale 2019 r. również był rekordowy w historii Spółki i wyniósł 391,5 mln zł.
Grupa odnotowała w trzecim kwartale 2019 poprawę rentowności na wszystkich poziomach w porównaniu do przejściowo słabszego II kwartału bieżącego roku. W efekcie narastająco po trzech kwartałach 2019 Grupa zanotowała solidne poziomy rentowności. Zysk netto Grupy po 9 miesiącach 2019 roku wyniósł blisko 44,6 mln zł i był zbliżony do ubiegłorocznego poziomu. W samym III kwartale zysk netto wyniósł 15,6 mln zł wobec 15,9 mln zł rok wcześniej. Uwzględniając zdarzenie jednorazowe powiększające przychody w roku 2018 daje to znaczącą poprawę wyników również w ujęciu rocznym.
– Rozwijamy się szybko, dostosowując tempo do potrzeb rynkowych – co kwartał notujemy dwucyfrowe wzrosty sprzedaży zarówno w kraju jak i za granicą. Sprzyja nam otoczenie rynkowe, ale rośniemy szybciej niż rynek. Zdobywamy nowe rynki europejskie i eksportujemy części do ponad 20 krajów. – powiedział Aleksander Górecki, Prezes Zarządu Auto Partner SA.
Mimo wysokiej ubiegłorocznej bazy Grupa zanotowała rekordowy poziom sprzedaży w III kwartale 2019 roku i narastająco po I-III kw. 2019. Blisko 62% przychodów Grupa wypracowała w Polsce, z kolei 38% na rynkach zagranicznych.
Grupa kontynuuje rozwój organiczny poprzez zdobywanie nowych rynków zbytu, rozbudowę sieci dystrybucji, w tym otwarcia nowych filii. W okresie dziewięciu miesięcy 2019 roku spółka uruchomiła 8 nowych filii. Auto Partner stale rozszerza także ofertę produktową.
Niższa marża brutto (25,7% wobec 26,4% rok wcześniej) po trzech kwartałach 2019 r. ma swoje źródło w niższej przejściowo marży w drugim kwartale br. Wpływ na to miały głównie działania związane z rozwojem: pozyskiwaniem nowych rynków zbytu i odbiorców oraz istotnym wzrostem sprzedaży eksportowej (charakteryzującej się niższą marżą brutto, ale jednocześnie niższymi kosztami operacyjnymi).
Wyniki finansowe po trzech kwartałach
PLN’000 |
1-3Q 2019 |
1-3Q 2018 |
Zmiana% |
3Q 2019 |
3Q 2018 |
Zmiana% |
Przychody ze sprzedaży |
1 111 093 |
861 047 |
+29% |
391 519 |
303 697 |
+29% |
Sprzedaż w Polsce |
686 096 |
580 793 |
+18% |
239 648 |
202 458 |
+118% |
Sprzedaż zagraniczna |
424 997 |
280 254 |
+52% |
151 871 |
101 239 |
+150% |
Zysk brutto ze sprzedaży |
285 063 |
227 642 |
+25% |
101 922 |
81 525 |
+25% |
Marża brutto na sprzedaży |
25,66% |
26,44% |
-0,78 pp. |
26,03% |
26,84% |
-0,81 pp. |
EBITDA |
76 725 |
68 719 |
+12% |
27 180 |
23 793 |
114% |
Marża EBITDA |
6,91% |
7,98% |
-1,08 pp. |
6,94% |
7,83% |
-0,89 pp. |
EBIT |
62 837 |
62 371 |
101% |
22 190 |
21 643 |
103% |
Marża EBIT |
5,66% |
7,24% |
-1,59% |
5,67% |
7,13% |
-1,46% |
Zysk brutto |
55 627 |
57 259 |
-3% |
19 498 |
20 180 |
-3% |
Zysk netto |
44 591 |
45 472 |
-2% |
15 637 |
15 903 |
-2% |
Marża netto |
4,01% |
5,28% |
-1,27 pp. |
3,99% |
5,24% |
1,24 pp. |
Kwartalna rentowność
PLN’000 |
3Q 2019 |
2Q 2019 |
1Q 2019 |
Marża brutto na sprzedaży |
26,03% |
24,51% |
26,59% |
Marża EBITDA |
6,94% |
6,09% |
7,84% |
Marża EBIT |
5,66% |
4,89% |
6,57% |
Marża netto |
4,01% |
3,43% |
4,74% |
Rynek części samochodowych w Polsce i Europie
W Polsce branża automotive napędzana jest zarówno przez import aut używanych, jak i rejestrację nowych pojazdów. W okresie styczeń-wrzesień 2019 r. liczba rejestracji nowych aut osobowych i dostawczych do 3,5 t (według PZPM) wzrosła o 2,2% r/r.
Rosnąca siła nabywcza oraz rekordowo niskie bezrobocie w Polsce i Europie przekłada się na wysoką liczbę rejestrowanych samochodów zarówno używanych jak i nowych. W III kwartale 2019 roku PKB Polski wzrósł o 3,9% r/r. Mimo lekkiego spowolnienia gospodarki w Polsce i Europie liczba rejestracji samochodów osobowych jest nadal wysoka, a rynek części samochodowych rozwija się dynamicznie. Sprzyja temu także duży udział stosunkowo starych samochodów w parku samochodowym (przeciętny wiek samochodu w Polsce wg IBRM SAMAR ok. 13 lat; w Europie wg ACEA 11 lat).
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Alfons_Petarda, 28 listopada 2019, 8:24 1 -1
Brawo AP, zawsze najlepsi!
Odpowiedz
Jacek, 28 listopada 2019, 9:01 1 0
zadziwiające wyniki. Gratulacje.
Odpowiedz