W marcu 2006r. Grupa Inicjatywna Polskich Producentów Części Motoryzacyjnych wystosowała do Przewodniczącego Komisji Gospodarki Artura Zawiszy apel o poparcie działań zmierzających do wprowadzenia Klauzuli napraw w Polsce.
Poniżej prezentujemy Państwu treść apelu.
Apel niezależnych producentów części motoryzacyjnych w sprawie Klauzuli napraw
My, niżej podpisani, przedstawiciele niezależnych producentów części motoryzacyjnych, popieramy działania zmierzające do wprowadzenia w polskim prawie zapisów wynikających z tzw. Klauzuli Napraw. Zaproponowane we wrześniu 2004 roku przez Komisję Europejską rozwiązania mają charakter prorynkowy, antymonopolistyczny i są korzystne nie tylko dla 250 milionów użytkowników aut w Unii Europejskiej (w tym, 14 mln polskich właścicieli samochodów), ale też stwarzają szansę rozwoju i poprawę konkurencyjności przedsiębiorstw, działających na krajowym rynku samochodowych części zamiennych.
Unia Europejska, od kilku lat, konsekwentnie dąży do zwiększenia konkurencyjności na europejskim rynku motoryzacyjnym. I czyni to mając na uwadze przede wszystkim interes użytkowników aut, ale i zrównoważenie rynku motoryzacyjnego obecnie zdominowanego przez koncerny samochodowe.
Klauzula napraw wspiera konkurencję i wolny rynek – części mogą być dostarczane przez niezależnych producentów, a o ich wyborze decyduje jakość i cena. Pozwala dokonywać racjonalnego wyboru konsumentowi – będzie on mógł taniej naprawiać swój samochód.
Sektor MSP jest podstawą europejskiego i polskiego niezależnego rynku części zamiennych i napraw. Klauzula napraw zabezpiecza niezależnych producentów szyb, lamp, zderzaków i blach przed wyeliminowaniem ich z rynku – pozwoli na uruchomienie inwestycji w nowe linie technologiczne. Obecnie inwestowanie w produkcję tych części praktycznie nie jest możliwe gdyż w każdej chwili zastrzeżony może zostać kolejny kształt części.
Klauzula Napraw pomaga utrzymać miejsca pracy w naszych firmach, a nawet stymulować do tworzenia nowych miejsc pracy – zahamuje dążenia koncernów samochodowych do przenoszenia produkcji do krajów taniej siły roboczej. Już dziś koncerny samochodowe importują do unii europejskiej około 40% potrzebnych im części głównie z krajów taniej siły roboczej. Powoduje to transfer miejsc pracy poza granice naszego kraju oraz unii europejskiej.
Należy także pamiętać, że części zewnętrzne takie jak szyby, lusterka, oświetlenie bez logo koncernu tak jak i z logiem muszą spełniać wszystkie wymogi jakości i bezpieczeństwa. Tego strzeże 90 unijnych dyrektyw.
Zastrzeganie wzorów widocznych części (np. lusterek, błotników, zderzaków, czy reflektorów) wzmacnia monopol producentów samochodów – sprawia, że tylko i wyłącznie producent samochodu mógłby sprzedawać te elementy. Koszt wzoru części zawarty jest w cenie nowego samochodu, dlatego później przy naprawie auta klienci nie powinni płacić ponownie za wzór.
Coraz powszechniejsze uzyskiwanie ochrony prawnej wzorów na części spowoduje, że zarówno ich produkcja, jak i obrót bez zgody producenta pojazdu będą nielegalne. Pozwoli to koncernom samochodowym na całkowite zablokowanie konkurencji i absolutny dyktat cenowy. Także nie do przyjęcia jest przez niezależnych producentów wysuwana ostatnio propozycja „przymusowych licencji”, która w rzeczywistości oznacza całkowitą blokadę rynku przez biurokratyczne uregulowania i nieprzewidywalne koszty.
Apelujemy o poparcie działań zmierzających do wprowadzenia Klauzuli napraw w Polsce dla dobra wszystkich użytkowników w Polsce oraz tysięcy przedsiębiorstw.
Za Grupę Inicjatywną polskich producentów części motoryzacyjnych podpisali:
]1[
Komentarze