Mimo że okienko derogacyjne, umożliwiające zakup samochodu z pełnym odliczeniem podatku VAT, zakończyło się ostatniego dnia marca, kwiecień był kolejnym miesiącem, w którym sprzedaż nowych samochodów w Polsce wzrosła.
Kwiecień trzyma poziom
Oczywiście nie możemy mówić o rewelacyjnym wyniku miesiąca, w którym sprzedano o ponad 8 tys. aut (-21%) mniej niż w poprzedzajacych go 30 dniach. Statystyka rok do roku pokazuje jednak kilkunastoprocentowy wzrost. Kwiecień 2014 był lepszy od kwietnia 2013 o 14%. Zarejestrowano 31 304 nowych samochodów osobowych i lekkich dostawczych (według danych Carmarket).
O statystykach 2014 roku wiele mówi fakt, że dotychczas każdego miesiąca sprzedano ponad 30 tys. samochodów. W ubiegłym roku tę granicę udało się przekroczyć tylko w dwóch miesiącach. Rynek wzrósł łącznie aż o ponad 23%. Na wyniki kwietnia mimo wszystko mogły mieć jeszcze wpływ zakupy, dokonywane w czasie okna derogacyjnego. Niewielka ilość samochodów zakupionych z pełnym odliczeniem VATu została zarejestrowana dopiero w kwietniu.
Nowe przepisy odliczania podatku VAT, które weszły w życie 1 kwietnia 2014 r. są mniej korzystne dla nabywców niż te z czasu okna derogacyjnego. Jednocześnie są jednak bardziej korzystne niż te sprzed okna. Według obowiązującego prawa, możliwe jest odliczenie tylko 50% VAT zawartego w cenie samochodu. Przedsiębiorca, który zechce odliczyć podatek w całości musi zadeklarować, że samochód wykorzystywał będzie jedynie w celach gospodarczych. Będzie musiał też prowadzić przez cały okres użytkowania auta dokładną ewidencję jego przebiegu. Ze względu na utrudnienia, które przysparza druga opcja, większość przedsiębiorców będzie decydowała się na odliczanie tylko 50% VATu.
źródło: carmarket.com.pl
Volkswagen w odwrocie
Tytuł lidera rynku zachowała Skoda, mimo że w kwietniu sprzedała prawie 2 tys. aut mniej niż w marcu. Wynik 3 412 sprzedanych pojazdów dał czeskiej marce pierwsze miejsce. Skoda nieznacznie wyprzedziła Toyotę, która sprzedała w kwietniu niemal tyle aut, co w marcu – 3 204. Podium zamknął Ford (2 423), a marcowy wicelider Volkswagen znalazł się dopiero na czwartym miejscu (2 313). Niemiecka marka wciąż utrzymuje za to drugą pozycję w rankingu sprzedaży od początku roku. VW wyprzedza Skoda, a po piętach depcze mu Toyota.
Najpopularniejszym modelem pierwszych czterech miesięcy roku jest Skoda Octavia.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 12 maja 2014, 19:53 0 0
w kwietniu sprzedawały się auta, które nie zdążyli dostarczyć producenci, a klient myślał, że się uda w marcu dostać fv.
Odpowiedz