,,Inwestowanie w tanie zamienniki generuje straty” – wywiad z Adamem Barskim z Denso Polska

23 kwietnia 2013, 11:47

Denso jest jednym z największych na świecie producentów świec zapłonowych. Firma koncentruje się także na opracowywaniu nowych rozwiązań w dziedzinie elektroniki oraz klimatyzacji samochodowej. Na kilka naszych pytań odpowiedział Adam Barski, Sales Executive Denso Polska.

Sukces sprzedażowy osiągają ostatnio świece Denso Twin Tip. Są efektywne, pasują do większości aut, przy tym są relatywnie tanie, gdyż przy ich produkcji nie używa się metali szlachetnych. Czy to najważniejszy z komercyjnego punktu widzenia produkt Denso ostatnich lat?

Adam Barski DensoAdam Barski: Bez wątpienia jest to jeden z największych sukcesów komercyjnych Denso w ostatnich latach. Świece zapłonowe TT, które wprowadzono na rynek wtórny w Polsce w 2010 roku, odniosły ogromny sukces przez ostatnie 3 lata sprzedaży. Linia świec zapłonowych TT idealnie wpisuje się w potrzeby aftermarketu w Polsce, gdzie mamy ponad 2,1 miliona samochodów zasilanych LPG. Świece zapłonowe TT są świecami jednoelektrodowymi i charakteryzują się wysoką efektywnością zapłonu – dorównującą świecom irydowym. Rzeczywiście do ich produkcji nie stosuje się metali szlachetnych, co ostatecznie przekłada się na konkurencyjną cenę, która często jest niższa nawet w porównaniu z zamiennikami świec niklowych.

Denso wprowadziło w ostatnich latach na rynek wiele innowacji technologicznych. Którą z nich uznałby Pan za najważniejszą?

Jedną z kluczowych innowacji jest wspomniana świeca zapłonowa TT. Innymi przykładami są m.in. nowa metoda optymalizacji pracy wtryskiwaczy (iART), innowacyjnie zaprojektowany układ klimatyzacji i ogrzewania (HVAC), umożliwiający kontrolę temperatury wybranych stref wnętrza pojazdu, w tym temperaturę strefy kierowcy, czy rozrusznik typu TS, opracowany w 2011 roku i stosowany głównie w systemach start/stop. Wykorzystuje on pionierski mechanizm oddzielnego sterowania przednią przekładnią zębnika oraz obrotami silnika i umożliwia szybszy ponowny rozruch, nawet gdy silnik nadal się obraca.

W ofercie dla diesli posiadacie świece z szybkim grzaniem wstępnym. Czy takich świec nie trzeba rozgrzewać przed odpalaniem auta zimą?

Świece żarowe z szybkim grzaniem wstępnym są idealnym rozwiązaniem na zimę, gdy temperatura na zewnątrz spada mocno poniżej zera i pojawiają się kłopoty z uruchomieniem zimnego silnika. Świece Denso rozgrzewają się w około 2 sekundy osiągając temperaturę 1100 stopni Celsjusza. Rozgrzana świeca żarowa przyspiesza samoczynny zapłon pierwszej dawki paliwa podczas uruchamiana pojazdu i dalej dogrzewa, aż do momentu uzyskania przez ściany komory spalania właściwej temperatury roboczej.

Niektórzy ,,gazownicy” twierdzą, że nie ma konieczności stosowania innych niż standardowe świec po montażu instalacji LPG. Mimo to na rynku znajduje się coraz więcej specjalnych świec z oznaczeniem LPG. Czym różnią się od typowych produktów?

DensoSilniki zasilane LPG mają inną charakterystykę pracy niż silniki benzynowe czy diesle. W silnikach benzynowych wystarcza zwykle napięcie zapłonowe rzędu 10-15 kV, w silnikach zasilanych LPG wymagane jest wyższe, ok. 25-30 kV. Dlatego też do silników zasilanych LPG zaleca się stosowanie świec irydowych i platynowych. Tańszą, ale skuteczną alternatywą dla tych świec są np. świece zapłonowe Denso TT, które kompensują wymagane wyższe napięcie zapłonowe mniejszą średnicą elektrody środkowej i masy.

Na rynku nie brakuje tanich świec mało znanych producentów. Czy konkurowanie z takimi rywalami staje się coraz trudniejsze w czasie kryzysu?

Tanie zamienniki świec zapłonowych – podobnie jak i innych części – są często źródłem wielu problemów dla klientów. Po pierwsze, trudno ustalić kto jest producentem zamiennika i w jakich warunkach został on wyprodukowany. Co za tym idzie – charakteryzują się one zazwyczaj bardzo niską jakością, a ich wydajność i efektywność jest o wiele mniejsza niż zamienników produkowanych np. przez Denso. W końcowym obrachunku okazuje się, że inwestowanie w tanie zamienniki, zamiast przynosić zyski, generuje straty, ponieważ klient musi uwzględnić koszty licznych reklamacji czy serwisowania uszkodzonych tanich zamienników. Doświadczeni dystrybutorzy czy właściciele warsztatów doskonale o tym wiedzą i nie zamawiają tanich zamienników, np. pochodzenia chińskiego, ale certyfikowane, wysokojakościowe części zamienne od uznanych producentów.

Denso opracowuje także m.in. układy klimatyzacji. Czy może Pan zdradzić, które samochody zostają w nie wyposażone fabrycznie?

Denso posiada największy na świecie udział w produkcji sprężarek klimatyzacji oraz systemów ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji HVAC przeznaczonych na pierwszy montaż. Wśród marek samochodów, w których były lub są montowane kompletne systemy klimatyzacji Denso znajdują się między innymi Toyota, Lexus, Daihatsu, Jaguar czy Land Rover. Znaczna liczba producentów samochodów stosuje komponenty Denso w połączeniu z częściami innych dostawców, np. Audi, BMW, Citroën, Fiat, Mercedes, Peugeot, Porsche i Volkswagen.

Proszę powiedzieć w formie ciekawostki, czy Denso produkuje także świece przeznaczone do aut zabytkowych?

Denso powstało w 1949 roku, dlatego nigdy nie koncentrowało się na technologii świec zapłonowych z początków XX wieku. Nasza aktualna lista zastosowań obejmuje pojazdy z początku 1950 roku, w których stosuje się technologię świec zapłonowych niklowych, często z możliwością doboru zamiennika w postaci irydowej świecy zapłonowej.

Dowiedz się więcej

,,Mamy plany zwiększenia naszego udziału w polskim rynku” – wywiad z Dyrektorem Handlowym Procodis Polska
,,Mamy plany zwiększenia naszego udziału w polskim rynku” – wywiad z Dyrektorem Handlowym Procodis Polska

Procodis France to działający od 20 lat producent części motoryzacyjnych. Firma stawia właśnie pierwsze kroki na polskim rynku. Na nasze pytania odpowiedział Dyrektor Handlowy polskiego oddziału Procodis, Tomasz Waberzek. Procodis działa na rynku niezależnym od ok. 20 lat, ale w Polsce może nie być rozpoznawany nawet wśród ludzi związanych z branżą motoryzacyjną. Jak w kilku […]

,,Naszym zadaniem jest dopasowanie cen do aktualnej sytuacji ekonomicznej” – wywiad z Prezesem Zarządu Launch Polska
,,Naszym zadaniem jest dopasowanie cen do aktualnej sytuacji ekonomicznej” – wywiad z Prezesem Zarządu Launch Polska

Firma Launch w tym roku obchodzi dziesięciolecie działania na polskim rynku motoryzacyjnym. Z tej okazji postanowiliśmy porozmawiać z Prezesem Zarządu Launch Polska sp. o.o., Andrzejem Kowalewskim. Firma Launch posiada w swojej ofercie elementy wyposażenia warsztatów. W jakie urządzenia, które trudno kupić gdzie indziej, może zaopatrzyć się u Państwa warsztat? W ofercie Launch Polska sp. z […]

,,Naszą koncepcją jest przeniesienie technologii OE na rynek niezależny” – wywiad z Bartoszem Sieradzkim z Sogefi Group
,,Naszą koncepcją jest przeniesienie technologii OE na rynek niezależny” – wywiad z Bartoszem Sieradzkim z Sogefi Group

Grupa Sogefi jest znanym na całym świecie koncernem, specjalizującym się w branży filtracyjnej. Sukcesywnie wprowadza na rynek także inne produkty. Na nasze pytania dotyczące działalności firmy odpowiedział Bartosz Sieradzki, Area Manager Grupy Sogefi. Purflux, Fram, CoopersFiaam to trzy marki Sogefi zajmujące się produkcją filtrów. Czym w skrócie różnią się wyroby tych marek i do jakich […]

,,Zależy nam bardzo na dobrej reputacji marki” – wywiad z przedstawicielem PowerTEC
,,Zależy nam bardzo na dobrej reputacji marki” – wywiad z przedstawicielem PowerTEC

PowerTEC jest producentem przewodów zapłonowych, który systematycznie rozwija swoją ofertę na naszym rynku. Zadaliśmy kilka pytań przedstawicielowi marki w Polsce – Mikołajowi Raczyńskiemu. Marka PowerTEC nie jest jeszcze dobrze znana w Polsce. Jak w kilku słowach przedstawiłby Pan firmę osobom, które słyszą o niej po raz pierwszy? Mikołaj Raczyński: Powertec pojawił się w Polsce kilkanaście […]

Świece NGK w nowym Mercedesie A45 AMG
Świece NGK w nowym Mercedesie A45 AMG

Najnowszy Mercedes-Benz A45 AMG, zaprezentowany podczas wystawy Geneva Motor Show, jest najsilniejszym samochodem z 4-cylindrowym silnikiem na świecie. Dostawcą świec zapłonowych typu SILZKFR8B7S do pojazdu jest NGK Spark Plug Europe. Konstruktorom udało się wycisnąć z 2-litrowego, benzynowego silnika A 45 AMG moc 360 KM. W przeliczeniu na litr pojemności, produkuje on 181 KM mocy, przewyższając […]

Wymiana filtrów kabinowych – porady Denso
Wymiana filtrów kabinowych – porady Denso

Wiosenny przegląd auta jest dobrą okazją, by zachęcać klientów do wymiany filtra kabinowego. Specjaliści z firmy Denso przypominają, że zanieczyszczony lub zatkany filtr kabinowy obniża jakość powietrza wewnątrz samochodu, może też być siedliskiem pleśni i bakterii wywołujących alergie i dyskomfort. Dlaczego warto wymieniać filtr kabinowy? Filtr kabinowy jest medium filtracyjnym podłączonym do zewnętrznego wlotu powietrza […]

Jakość OE na rynku wtórnym – wywiad z przedstawicielem firmy Corteco
Jakość OE na rynku wtórnym – wywiad z przedstawicielem firmy Corteco

Corteco jest członkiem grupy Freudenberg, oferującym wysokiej jakości produkty na rynku niezależnym. O tym czym różni się rynek OE od aftermarketu oraz o ofercie firmy rozmawialiśmy z Wojciechem Głowatym Country Managerem Corteco. Spotykamy się na targach ProfiAuto 2013. Jakie produkty z oferty Corteco są najważniejszym punktem dzisiejszej ekspozycji?  Wojciech Głowaty: Na targach Profi Auto chcemy […]

Nowe referencje świec zapłonowych DENSO
Nowe referencje świec zapłonowych DENSO

DENSO rozszerzyło program świec zapłonowych przeznaczonych dla rynku wtórnego. W ofercie pojawiły się nowe świece irydowe i niklowe, dwie referencje świec Twin Tip oraz dwie świece OE. Świece Twin Tip Dwie nowe świece zapłonowe TT o numerach katalogowych XU22TT oraz XUH22TT zostaną wprowadzone na rynek wtórny w ostatnim kwartale 2013 roku. Na linię świec zapłonowych […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 25 kwietnia 2013, 20:35 0 0

Jakoś na zwykłych świecach potrafie każde auto zestroić z lpg tak że chodzi idealnie, a z tymi wynalazkami do LPG jak specjalne kable czy świece już problemy miałem.

Odpowiedz

Anonim, 5 maja 2013, 18:48 0 0

Kolego, swiece TT nie są tylko do LPG. Z tego co Denso informuje mają one za zadanie zastąpić świece niklowe wycofane przez nich z oferty (zamiast 150 świec masz 13), a to że lepiej radzą sobie z gazem w aucie to tylko dodatkowa zaleta.

Odpowiedz