Najnowszy Mercedes-Benz A45 AMG, zaprezentowany podczas wystawy Geneva Motor Show, jest najsilniejszym samochodem z 4-cylindrowym silnikiem na świecie. Dostawcą świec zapłonowych typu SILZKFR8B7S do pojazdu jest NGK Spark Plug Europe.
Konstruktorom udało się wycisnąć z 2-litrowego, benzynowego silnika A 45 AMG moc 360 KM. W przeliczeniu na litr pojemności, produkuje on 181 KM mocy, przewyższając nawet 8- i 12-cylindrowe modele AMG. Prędkość 100 km/h osiąga w 4,6 sekundy.
Świeca dostarczana przez NGK charakteryzuje się długim i wąskim gwintem M12 z tzw. długim izolatorem oraz końcówką z połączeniem kubkowym, która zastąpiła tradycyjną końcówkę SAE. Ten typ końcówki, wprowadzony przez NGK w 2011 r., stał się standardem dla niemieckich producentów samochodów, bo zapobiega niekontrolowanym przepływom ładunków elektrycznych po izolatorze świecy w najmocniejszych silnikach ich samochodów, które potrzebują bardzo wysokiego napięcia zapłonowego. Z kolei izolator jest wykonany z ceramiki o wysokich właściwościach izolacyjnych, a jego końcówka bardzo szybko się rozgrzewa, co zwiększa możliwości startu zimnego silnika.
0,8-milimetrowa elektroda środkowa z końcówką ze stopu irydu jest odporna na zużycie, nawet przy wysokich poziomach napięcia zapłonowego i temperatury spalania. Natomiast w konstrukcji elektrody masy NGK użyło Kwadratowej Elektrody Platynowej (SPE – Square Platinum Electrode), która posiada zwężone brzegi i laserowo przyspawaną platynową płytkę. Zastosowanie metalu szlachetnego zapewnia tutaj najwyższą odporność na korozję, a specyficzny kształt elektrody zapewnia łatwy dostęp mieszanki powietrzno-paliwowej i optymalne rozprzestrzenianie się płomienia.
Elektroda masy jest przyspawana w kierunku nacięć gwintu, co gwarantuje prawidłowe umieszczenie w komorze spalania. Natomiast miedziany rdzeń elektrody masy składa się z trzech warstw, co z kolei znacznie zwiększa jej zdolności przewodzenia ciepła.
Komentarze