Układ chłodzenia – awarie i alternatywa

13 kwietnia 2017, 8:38

Głównym zadaniem układu chłodzenia jest utrzymywanie optymalnej temperatury silnika. Bardzo ważną rolę pełnią w nim przewody układu chłodzenia, które są łącznikiem poszczególnych elementów i odpowiadają za prawidłowy przepływ cieczy chłodzącej.

Gwałtowny wzrost temperatury silnika, kłęby pary w okolicach maski silnika, nagły zanik ogrzewania albo po prostu wyciek płynu chłodniczego to powody, by jak najszybciej zatrzymać się i sprawdzić, co się stało. Dalsza jazda grozi bowiem poważną awarią silnika.

Awaria układu chłodzenia może objawić się w różny sposób. Najczęściej jednak widzimy, że strzałka wskaźnika temperatury podczas postoju w korku czy też podczas szybkiej jazdy pnie się w górę bardziej niż zazwyczaj, dosięgając w końcu czerwonego pola. Trzeba uważać – wraz z temperaturą rośnie ciśnienie w układzie chłodzenia. Przegrzanie silnika to jedno, co nam grozi. Drugim zagrożeniem jest rozerwanie któregoś z przewodów wodnych albo wręcz obudowy chłodnicy. Wówczas z reguły dalsza jazda nie jest możliwa.


Dzięki chłodnicy ciepło jest odbierane z silnika, który generuje jego ogromne ilości podczas pracy. Zdarza się, że dochodzi do jej awarii, w wyniku której kierowca od razu planuje wymianę chłodnicy na nową. Nie zawsze jednak jest to konieczne. Nierzadko za błędne działanie chłodnicy, odpowiadają jej przewody. Z reguły chodzi o ich nieszczelność, która bardzo nieko­rzystnie wpływa na pracę chłodnicy, a tym samym samego silnika. Jeżeli przewody chłodnicy są nieszczelne, należy je wymienić na nowe. Próby naprawy tych podzespo­łów z reguły zdają się na nic ze względu na wysokie ciśnienie panujące w ich wnętrzu.

W przypadku uszkodzenia przewodów inter­coolera dochodzi do gwałtownego spadku ilości powietrza dostarczanego do komór spalania silnika. Spada wówczas moc silnika i obciążony pojazd nie jest w stanie osiągnąć wyższych prędkości jazdy. W takich przypad­kach również konieczna jest wymiana prze­wodu na nowy. Alternatywą dla dość drogich oryginalnych przewodów układu chłodniczego mogą być oferowane przez Inter Cars produkty zamiennikowe, które pod względem zasto­sowanych do ich produkcji materiałów nie odbiegają jakością od produktów OE.

W ofercie znajdziemy ponad 2000 referen­cji przewodów dedykowanych do układów chłodzenia silnika i powietrza. Są to m.in. gumowe i metalowe przewody układu chłodzenia, łączniki, przewody nagrzewnicy, przewody dolotowe powietrza czy też zbior­niczki wyrównawcze płynu chłodzącego.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Twin123, 24 kwietnia 2017, 12:25 0 0

Układ chłodniczy mamy w klimatyzacji. Układ chłodzenia silnika i innych podzespołów odbywa się poprzez układ chłodzący.

Odpowiedz

nie znający się, 26 kwietnia 2017, 14:08 2 0

Artykuł sponsoruje firma Inter Cars hahaha :D

Odpowiedz