Jednym z czujników w układzie zasilania silnika jest przepływomierz służący do pomiaru powietrza w kolektorze dolotowym. W starszych jednostkach napędowych stosowało się przepływomierze objętościowe zwane też popularnie klapowymi, ponieważ kąt odchylenia klapy pod wpływem strumienia powietrza jest miarą wydatku objętościowego. Obecnie w najnowszych konstrukcjach, zarówno w silnikach benzynowych jak również Diesla, zostały wyparte przez przepływomierze masowe.
Przepływomierze masowe dzielimy na dwa typy, z elementem grzejnym jako gorący drut (przepływomierze HLM), lub gorąca warstwa (platynowa warstwa oporowa w przepływomierzach HFM). Oba przepływomierze działają na tej samej zasadzie. Strumień powietrza przepływający przez nagrzany element pomiarowy unosi ze sobą ciepło. Prąd płynący przez element grzejny utrzymuje stałą temperaturę przetwornika. Wartość prądu nagrzewania jest funkcją masowego wydatku powietrza, a układ przetwarzania sygnału wytwarza napięcie, odpowiadające na charakterystyce czujnika określonej wartości wydatku masowego.
Trwałość przepływomierza masowego jest obliczona na 120 tys. km, jednak nieregularne wymiany i stosowanie niskiej jakości filtrów powietrza powoduje, że ulegają one zużyciu nawet po 60 tys. km przebiegu.
Obecnie na rynku pojawiło się wiele zamienników przepływomierzy masowych do najbardziej popularnych samochodów na naszym rynku. Można je spotkać w postaci wkładki lub kompletne z obudowami. Inżynierowie z firmy Bosch przebadali 5 różnych zamienników występujących na rynku i porównali je z oryginałami. Już na pierwszy rzut oka część z badanych zamienników wskazywała na niską jakość wykonania. Materiały i tworzywa sztuczne ulegały deformacji lub pęknięciom pod wpływem zmian temperatur, jakie mają miejsce podczas codziennej eksploatacji o różnych porach roku.
Jednak w porównaniu był kładziony nacisk na dokładność charakterystyk, czyli wartość sygnału do rzeczywistego przepływu. Badania wykazały, że odchylenia charakterystyk od oryginału sięgały nawet do 40%.
Skutkiem tego jest:
– obniżenie mocy silnika nawet do 50%
– większe zużycie paliwa średnio o 15%
– nie spełnianie norm czystości spalin
– podwyższenie emisji cząsteczek stałych w przyp. Diesla
– uszkodzenie katalizatora
Ponadto specjaliści z firmy Bosch zalecają wymianę kompletnego przepływomierza z obudową. Podczas eksploatacji wnętrze obudowy oraz sitka od strony filtra powietrza ulegają zabrudzeniu oparami pochodzącymi z odpowietrzenia skrzyni tłokowo-korbowej silnika, co powoduje zwiększenie oporów przepływu powietrza do silnika.
Fot 1 . Przepływomierz masowy powietrza typu HFM5 firmy Bosch.
Fot 2. Widok przekroju elementu pomiarowego. Pierwszy od lewej układ scalony wysokiej integracji Bosch, zamiennik – drugi od lewej.
Wykresy mocy silników z przepływomierzem Bosch i zamiennikiem. W silniku benzynowym obserwujemy mniejsze straty mocy, ponieważ następuje korekcja dawki wtryskiwanego paliwa przez sygnał z sondy lambda.
Silnik benzynowy
Silnik Diesla
Stosowanie zamienników powoduje wzrost zużycia paliwa średnio o 15%. Poniżej proste wyliczenie przy przebiegu 20 tys. km rocznie dla silnika benzynowego i Diesla.
|
Bosch |
Zamiennik |
||||
---|---|---|---|---|---|---|
Typ |
Przebieg |
Spalanie |
Cena |
Koszt paliwa |
Koszt paliwa |
Różnica po roku |
Diesel 1,9l |
20.000 km |
6,5 l/100 km |
3,85 |
5005 zł/r |
5755 zł/r |
750 |
Benzyna |
20.000 km |
8,5 l/100 km |
4,45 |
7565 zł/r |
8699 zł/r |
1134 |
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 19 stycznia 2010, 0:00 0 0
Panowie "specjaliści z firmy Bosch" krytykują cudze produkty, zamiast zająć się jakością własnych!
Mam Fiata Marea 1.9 JTD. Pierwszy przepływomierz (oryginalny) musiałem wymienić przy przebiegu ok. 60 tys km.
Drugi (tez oryginalny Bosch) padł mi po przejechaniu 7 tys km.
Na trzecim (tez oryginalny Bosch) przejeździłem trochę ponad 30 tys km i też już muszę go wymienić!
Samochód cały czas jest serwisowany w ASO, filtry są wymieniane regularnie po przebiegach przewidzianych przez producenta, eksploatacja w normalnych warunkach.
Więc panowie z Boscha, zamiast zwalczać konkurencję, lepiej zainteresujcie się jakością własnych produktów!
Odpowiedz
Anonim, 29 czerwca 2011, 21:18 0 0
No wiec Panowie z Boscha - przeplywomierze 2 producentow (badalem zarowno wpiete do auta jak i poza nim, jeden azjatycki drugi europejski) nie roznia sie przebiegami ( nie mowie tutaj o kilometrach) z Waszymi - no chyba, ze mam zly oscyloskop, zle nastawienie do jedynie dobrych "oryginalow".... itd itp..
Problem z innymi producentami jest taki - uzyte materialy sa napewno nizszej jakosci - skutkuje to koniecznoscia czestszej wymiany - to wszystko.
Biorac pod uwage, ze wasze "oryginaly" sypia sie po kilkunastu tys. kilometrow, wole kupic produkt innej firmy kilkukrotnie tanszy - przynajmniej nie czuje sie oszukany, a przy odrobinie szczescia taki przeplywomierz wytrzyma wiecej niz Bosch - wtedy nie ma juz zadnego porownania.
Nie ma zadnego uzasadnienia na tak drogi produkt, oprocz checi zarobku - mysl techniczna kosztuje - to fakt - ale ceny Bosch'a sa poprostu wygorowane.
Dlatego kupuje markowe zamienniki - nie mam zadnego problemu z silnikiem swojego BMW.
Odpowiedz
Anonim, 29 sierpnia 2011, 18:42 0 0
A ja mam problem z przepływomierzem i pytałem kilku elektryków samochodowych o tańsze azjatyckie zamienniki - odradzają!!! Każdy mówi, że lepiej jest kupić używany niż podróbkę, bo z własnego doświadczenia widzą jak silnik pracuje na zamienniku i ile pojeździ. Nie kupujcie zamienników!!!
Odpowiedz
Anonim, 24 marca 2012, 23:34 0 0
Też mam w swojej alfie do wymiany przepływke i nie kupuje oryginalnej BOSCHA za 400zł która nie wiadomo ile posłuży . Będę wybierał zamiennik ale tylko renomowanych firm takich jak QAP albo Magnet Marelli
Odpowiedz
Anonim, 29 marca 2012, 10:47 0 0
Brawo! Kup od razu dwie! Pierwsza nie będzie działać od początku a druga za miesiąc. Tylko przy okazji od razu wypuścisz jakieś 15 koników ze swojej stajni. Mam Alfę i przetestowałam chyba wszystkie opcje. Alfa jest jak kobieta - wybredna. Chcesz mieć spokój, kup nową oryginalną:)
Odpowiedz
Anonim, 23 maja 2013, 19:59 0 0
Zamienniki są dobre, ale na krótko!
Odpowiedz
Anonim, 9 sierpnia 2014, 0:48 0 0
zdecydowanie można zrobić konwersje map-maf i problem rozwiązany raz na zawsze i aso niech się udławi swoimi przeplywkami za 700zł co 60 tyś km złodziejstwo,to jak pobieranie haraczu za to że samochód ma fabryczną moc.Najlepiej niech napiszą program do autodestrukcji po 100tyś km.i wszyscy polecą po nowe do salonu
Odpowiedz
Anonim, 26 września 2015, 11:17 0 0
Witam w mojej audi z silnikiem 1.9 TDI 130 KM AWX powodem spadków mocy okazał się nie przepływomierz, nie czujnik n75 tylko czujnik ciśnienia doładowania powietrza który znajduje się przy podszybiu po prawej stronie na rurze kolektora dolotowego.
Odpowiedz