Technologiczny debiut: Samonastawne dwutarczowe sprzęgło LuK

27 sierpnia 2008, 0:00

W związku z tendencją zwiększania momentu obrotowego w silnikach, producenci samochodów jak i dostawcy stale zmuszeni są do wprowadzania coraz bardziej efektywniejszych sposobów przenoszenia mocy przez sprzęgła przy zachowaniu równie niskiej siły działania sprzęgła. Konwencjonalne sprzęgło jednotarczowe do pracy na sucho niejednokrotnie okazywało się niewystarczające zwłaszcza, gdy zwiększające się prędkości obrotowe silników ustawiły ograniczenie wymiarowe dla sprzęgieł z powodu niewystarczającej wytrzymałości tarcz.

Zadanie stanowi wyzwanie: Zaprojektować sprzęgło umożliwiające przenoszenie wyższych momentów obrotowych przy zachowaniu takich samych wymiarów sprzęgła.

 

Odpowiedzią LuK’a na to zadanie jest nowe innowacyjne samonastawne sprzęgło dwutarczowe. Główne zasady techniczne są bardzo proste: Przez zwiększenie ilości płytek ciernych we wnętrzu obudowy wielopłytkowego sprzęgła, możliwe jest przenoszenie wysokich momentów obrotowych przy znacznym zredukowaniu siły wciśnięcia pedału sprzęgła. W porównaniu do sprzęgieł jednotarczowych, siły działające w sprzęgle dwutarczowym zostały zredukowane o 40% przy takim samym poziomie momentu obrotowego. Dodatkowo, sprzęgło dwutarczowe ma lepszą pojemności cieplną, co umożliwiło zredukowanie średnicy sprzęgła. Jest tylko jedna niekorzyść tego rozwiązania. W zależności od zastosowania, wymagana jest nieznacznie większa przestrzeń instalacyjna w kierunku osiowym – w końcu gdzieś trzeba zainstalować drugą tarczę sprzęgła.

Wszystkie sprzęgła dwutarczowe Luk wyposażone są w sprawdzoną technologię SAC. Technologia ta zapewnia kierowcy jedną zasadniczą korzyść: Siła wciśnięcia pedału sprzęgła pozostaje stała przez cały okres użytkowania układu.

Wysoko wydajne sprzęgła dwutarczowe są przygotowane do produkcji masowej. Kierowca zmieniający bieg w nowym BMW M5 włącza sprzęgło z sztywnymi tarczami i wewnętrznie wentylowaną płytę dociskową pomagającą redukować obciążenia cieplne sprzęgła. Dane techniczne nie są mniej spektakularne od tych zazwyczaj podawanych w dziedzinie wyścigów samochodowych. Dla przykładu, BMW osiągnęło moc 373kW / 507hp i maksymalny moment obrotowy 520 Nm – co umożliwia przekroczenie prędkości obrotowej silnika 8000 obr/min.

Przy takim postępie firma LuK wyprodukowała sprzęgła dwutarczowe zintegrowane z tłumikiem drgań skrętnych.

Przy zastosowaniu sprzęgła dwutarczowego, LuK stale wprowadza nowe rozwiązania odnośnie ręcznych skrzyń biegów do pracy przy szerokim zakresie obciążenia momentem obrotowym dochodzącym nawet do 500 Nm, oferując przy tym komfortowe doznania podczas jazdy samochodem.

 

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!