Na polskim rynku części zamiennych kluczem do sukcesu bywa specjalizacja. Taką strategię obrała firma Moto Remo, która buduję pozycję eksperta od turbosprężarek. Na nasze pytania odpowiedział współwłaściciel firmy – Krzysztof Burzyński.
W październiku firma obchodzi jubileusz 20-lecia. Jak zmieniła się przez ten okres i jakie były najważniejsze decyzje, które wpłynęły na jej dzisiejszą organizację i funkcjonowanie?
Krzysztof Burzyński: Moto Remo rozpoczynało swą działalność jako firma zajmująca się sprzedażą i naprawami podzespołów silnikowych do samochodów ciężarowych. Wiodącymi produktami z oferty z czasem stały się turbosprężarki oraz sprężarki powietrza. Z biegiem lat, firma umacniała swoją pozycję na rynku i dziś jako Oficjalny Polski Dystrybutor i Serwis firm Garrett, Borg Warner Turbo Systems oraz Mitsubichi Turbochargers specjalizuje się w dziedzinie turbosprężarek. Drugą specjalnością MotoRemo są sprężarki powietrza, których naprawa wykonywana jest zgodnie z wymogami niezawodności pracy, potwierdzona Certyfikatem Zgodności Pimot na naprawę sprężarek. Ostatni czas to zainteresowanie firmy także sportami motorowymi, czego owocem jest wejście do grona Dystrybutorów produktów Performance firm Garrett oraz Borg Warner Turbo Systems. Przez wszystkie lata priorytetem dla firmy były: źródło pochodzenia i jakość produktów, dające klientowi pewność zakupu produktów najwyższej jakości.
Firma dystrybuuje turbosprężarki marek Garrett, Borg Warner Turbo Systems, Holset i Mitsubishi. Czy można się spodziewać, że w niedługim czasie ta lista się wydłuży?
Firma Moto Remo zajmując się niszowym produktem jakim są turbosprężarki, musi oferować swoim klientom jak najszerszą ich gamę. Na chwilę obecną mamy podpisane umowy z największymi producentami OE na rynku turbosprężarek. Obserwacja rynku OE pozwala nam przewidywać zmiany jakie mogą mieć wpływ na aftermarket w przyszłości. Wskazuje nam to jakie turbosprężarki i serwis będziemy musieli zaoferować naszym klientom i z jakimi firmami musimy współpracować, żeby zaspokoić ich potrzeby.
W ostatnim czasie wprowadziliście do gamy produktów kilka nowości. Które z nich są dla Was szczególnie istotne?
Rzeczywiście mamy ostatnio kilka ważnych nowości. Wśród najistotniejszych, „Garrett Oryginal Reman” – czyli turbosprężarki Garrett VNT po naprawie fabrycznej przeznaczone do aut 7 letnich i starszych. Jest to dobra alternatywa dla nowej turbosprężarki patrząc na stosunek jakości do ceny. Ważną informacja jest, że „Garrett Oryginal Reman” spełnia specyfikację produkcji OE i nie naraża klienta na koszty, które ponosi w związku garażową naprawą turbosprężarek ze zmienną geometrią, takie jak zwiększone zużycie paliwa czy uciążliwa głośna praca turbosprężarki.
Nowością są także turbosprężarki „Borgwarner VTG calibrated core inside” – czyli turbosprężarki Borgwarner VTG (ze zmienna geometrią) po naprawie zawierające nowy rdzeń turbosprężarki i skalibrowany system zmiennej geometrii. Oferta tej linii turbosprężarek skierowana jest głównie dla aut starszych. Jest to nowa koncepcja naprawy, umożliwiająca odbudowanie turbosprężarki VTG z zachowaniem specyfikacji OE. Zanim firma Borgwarner zdecydowała się na wprowadzenie tego produktu, dokładnie zbadano jak różne próby napraw bez użycia stanowiska badawczego zmiennej geometrii wpłyną na wskaźnik minimalnego przepływu spalin. Okazało się, że naprawy turbosprężarek bez stanowiska badającego przepływ spalin są na tyle nieskuteczne, iż wskaźnik minimalnego przepływu spalin odbiegał od wartości pierwotnej od 40 do 70%. Tej jakości naprawy nie byłyby akceptowalne ani przez producenta, ani przez jego dystrybutorów, a przede wszystkim przez ich ostatecznych klientów. Więcej informacji na ten temat wkrótce będziemy umieszczać na naszej stronie www.motoremo.pl.
Kolejną nowością są tanie oryginalne rdzenie do turbosprężarek bez zmiennej geometrii. Oferta obejuje zarówno prodykty firmy Garrett by Honeywell ( GT15, T2, T3, T4) jak również Borgwarner Turbo Systems (K03, K14, K16, K27). Jest to gama około 150 rodzajów rdzeni wyważonych dynamicznie przez producenta, które są gotowe do szybkiego montażu w obudowach, co daje możliwość naprawy turbosprężarki nawet na etapie warsztatu samochodowego (nie wymaga zaplecza technicznego koniecznego dla serwisu turbosprężarek np. wyważarki).
Moto Remo specjalizuje się w naprawach sprężarek, turbosprężarek, pomp. Jak przebiega proces takiej naprawy?
Naprawa podzespołów będących w ofercie Moto Remo, bezpośrednio odbywa się w siedzibie firmy w Iławie, gdzie znajduje się warsztat naprawczy. Klient może dostarczyć wymontowaną część od razu do punktu naprawczego (osobiście bądź kurierem)lub do jednego z oddziałów na terenie Polski (Chorzów, Poznań, Warszawa, Kraków). Realizacja typowych zleceń w siedzibie może odbywać się na różne sposoby. Po pierwsze na zasadzie wymiany podzespołu z niesprawnego na drugi już naprawiony i trwa to zaledwie kilka minut. Druga możliwość to naprawa dostarczonego podzespołu w 4-5 godzin od przyjęcia zlecenia. Realizacja nietypowych zleceń ustalana jest indywidualnie z klientem. W przypadku napraw za pośrednictwem oddziałów, bądź wysyłkowo, czas realizacji zlecenia wydłuża się o czas dostawy.
Jakie pokrycie zapotrzebowania parku samochodów na turbosprężarki zapewnia obecnie Wasza oferta?
Oprócz tych danych o rynku samochodów, które możemy po prostu kupić, sami również posiadamy…czytaj dalej
Jakie pokrycie zapotrzebowania parku samochodów na turbosprężarki zapewnia obecnie Wasza oferta?
Oprócz tych danych o rynku samochodów, które możemy po prostu kupić, sami również posiadamy system zbierania i analizowania informacji oraz zapytań. Na podstawie wyników tych analiz, oraz struktury wiekowej parku, decydujemy, które numery turbosprężarek powinniśmy mieć w naszych magazynach. Często są to turbosprężarki do bardzo rzadkich samochodów, których magazynowanie wiąże się z ryzykiem pozostania z towarem „ na święta” (śmiech). No, ale jest to częścią naszego biznesu.
Ważnym elementem Waszej oferty są turbosprężarki do tuningu. Jak duże jest zainteresowanie tego typu produktami w Polsce? Czy ich naprawa/regeneracje jest bardziej skomplikowana niż naprawa standardowej turbosprężarki?
Turbosprężarki do tuningu mają coraz większą popularność w naszym kraju. Widać że wzrasta z roku na rok liczba użytkowników aut, które służą do driftu lub wyścigów na ¼ mili. A my możemy im tę zabawę zapewnić, dzięki szerokiej gamie turbosprężarek i akcesoriów przeznaczonych do podnoszenia parametrów w silnikach. Jeśli mówimy o naprawie/regeneracji turbosprężarki do tuningu jest to trudniejsze i w niektórych przypadkach niemożliwe ze względu na konstrukcję i budowę tych turbosprężarek. W takim przypadku proponujemy turbosprężarkę fabrycznie nową.
Informujecie klientów, że poza realizacją standardowych zleceń podejmujecie się także realizacji zadań nietypowych, wymagających indywidualnych rozwiązań. Jakie to mogą być zadania?
Standardowe zlecenie to sprzedaż pudełka z nową popularną turbosprężarką, wraz z informacją jak uniknąć następnych awarii. Czyli szybka i skuteczna pomoc klientowi, który miał problemy ze swoim autem. Jednakże najciekawsze są niestandardowe zlecenia. To one wymagają głębokiej wiedzy, doświadczenia i kontaktów, które posiadamy. Firma Moto Remo wielokrotnie podjęła się zadań, przy których inni rozkładali ręce. W tym momencie należy wspomnieć, że dysponujemy fachową kadrą serwisową. Sprzedaż pudełka jest prosta, ale postawienie „ na nogi” w 48 godzin turbosprężarki do 42-litrowego silnika, do której pojedyncze części są rozsiane po Europie, to już wyzwanie.
Wielokrotnie również serwisujemy bardzo nietypowe sprężarki powietrza, których naprawa wymaga od nas sporej wiedzy, jak również specjalistycznych certyfikatów. Naszą fachowość doceniło wiele firm. Braliśmy i bierzemy czynny udział przy konstruowaniu nowych specjalistycznych urządzeń i maszyn, przy których są turbodoładowane silniki. Często w takich przypadkach, wykorzystuje się nietypowe rozwiązania i konstrukcje turbosprężarek, za które odpowiada nasza firma. Lubimy podejmować najcięższe zlecenia, jest to dla nas wyzwanie, a wtedy czujemy satysfakcję i naszą pozycję na rynku.
Jaka jest trwałość turbosprężarek obecnie stosowanych w nowych samochodach. Czy istnieje relacja pomiędzy trwałością tej części a mocą czy pojemnością silnika? Na przykłąd turbo w 1.4 TSI 122 KM wytrzyma dłużej niż w wersji 180 KM czy też w 1.2 TSI o podobnej mocy?
Każdy producent części na pierwszy montaż musi przestrzegać norm jakości wytyczonych nie tylko przez jego samego, ale również przez producentów samochodów. Średnia żywotność turbosprężarek jest z reguły bardzo podobna – ok. 200 tys.km. Jak wiemy stopień skomplikowania nowoczesnych silników i ich podzespołów wzrasta z każdym rokiem. Najnowsze generacje turbosprężarek oprócz wspomnianej wcześniej zmiennej geometrii, zawierają dziś zawory elektroniczne, sensory prędkości i do tego kręcą się na łożyskach kulkowych z prędkościami dochodzącymi do 250 000 obr/min. Na dodatek są 2 lub nawet 3 przy jednym silniku sterowane dodatkowymi zaworami podłączonymi do komputera. Jest co popsuć! Dzisiejsze silniki przewidziane są na 150-200 tys. kilometrów, więc teoretycznie przy prawidłowym serwisowaniu samochodu (regularnych wymianach oleju, filtrów) i umiejętnej jeździe, żywotność turbosprężarki jest wciąż dłuższa niż silnika. Ale to tylko teoria, i gdyby tak było w rzeczywistości Moto Remo nie miałoby co robić (śmiech).
W związku z coraz bardziej restrykcyjnymi europejskimi normami proekologicznymi turbosprężarki stają się standardem nie tylko w dieslach, ale też w wielu nowych silnikach benzynowych. Czy na rynku wtórnym w Polsce widoczny jest już wzrost zainteresowania tymi produktami czy na prawdziwy „bum” będziemy musieli jeszcze poczekać?
Oczywiście wiemy o tym, że nastają czasy „downsizingu”. Stare jednostki benzynowe zastępuje się mniejszymi silnikami, które wspomagane turbosprężarkami uzyskują większą moc przy niższej pojemności i emisji spalin. Z reguły są to młode auta, jeszcze na gwarancji. Patrząc na realia rynku wtórnego, gdzie średni wiek samochodu osobowego w Polsce to 12-13 lat, na prawdziwy „bum” musimy jeszcze trochę poczekać.
Czy Moto Remo planuje rozszerzenie swojej działalności na inne kraje. Niedawno wyrażaliście takie nadzieje w komunikacie po targach AutoMechanika w Dubaju.
Udział w targach motoryzacyjnych jak Automechanika w Dubaju czy Frankfurcie, pozwala nam nawiązywać kontakty głównie z kontrahentami z Europy. Z uwagi na obowiązujące nas umowy z dostawcami turbosprężarek Garrett czy Borg Warner Turbo Systems, terytorium, na którym sprzedajemy turbosprężarki do samochodów seryjnych jest głównie Polska. Dlatego na tego typu imprezach w kręgu naszych zainteresowań są odbiorcy turbosprężarek do tuningu oraz firmy zainteresowane naprawami sprężarek powietrza. Stąd też poza Europą kierunek na Bliski Wschód.
Komentarze