Narva przedstawia zalety świateł do jazdy dziennej

11 kwietnia 2013, 10:21

Zarówno w Polsce, jak i w większości krajów europejskich istnieje obowiązek jazdy z włączonymi światłami przez całą dobę, niezależnie od widoczności. Ustawodawcy w poszczególnych krajach wprowadzali takie przepisy, ponieważ zbadano, że nawet w słoneczny dzień oświetlony pojazd znacznie łatwiej dostrzec niż ten nieoświetlony.

DRL Narva

Kierowcy łatwiej oceniają prędkość innych samochodów, jeśli są one oświetlone. Początkowo sprawa była oczywista – trzeba było włączać światła mijania (nie mogły to być światła pozycyjne). Producenci oświetlenia zaczęli poszukiwać innych rozwiązań i tak powstały światła do jazdy dziennej zwane w skrócie DRL.

Okazało się, że pojazd wyposażony w takie światła jest tak samo widoczny, jak ten używający świateł mijania przy dużo mniejszym zużyciu energii. Światła mijania skonstruowane są w ten sposób, aby ich strumień świetlny jak najlepiej oświetlał drogę przed pojazdem nie oślepiając jednocześnie jadących z przeciwka. Natomiast strumień świateł DRL skierowany jest w oczy innych kierowców, i przy dużo mniejszym natężeniu zapewnia taką samą widoczność innych pojazdów. Dlatego z upływem czasu coraz więcej nowych pojazdów wyposażanych było w ten typ oświetlenia, a według przepisów Unii Europejskiej od 2011r. powinien je posiadać każdy nowy pojazd opuszczający fabrykę.

Wielu użytkowników starszych pojazdów także chciało skorzystać z tej możliwości, dlatego na rynku zaczęły się pojawiać różne zestawy świateł DRL do samodzielnego montażu. Wielokrotnie były to tanie produkty nie spełniające podstawowych wymogów. Bywały też amatorskie próby przerabiania na DRL np. reflektorów halogenowych. Z powodów, o których wspomniano wcześniej – chodzi o  kierunek strumienia świetlnego – przeróbki takie dawały światła nie spełniające żadnych wymogów. Poruszając się po polskich drogach można zauważyć efekty takich działań w postaci samochodów oświetlonych światłami o jasności przysłowiowej świeczki. Stwarza to zagrożenie dla bezpieczeństwa, zwłaszcza, gdy taki pojazd jest w neutralnym kolorze nadwozia i znajduje się w kolumnie innych prawidłowo oświetlonych.

Czołowi producenci oświetlenia samochodowego opracowali i zaczęli produkować zestawy DRL do samodzielnego montażu. Także Narva ma w ofercie taki produkt, występujący pod numerem katalogowym 18012. Zestaw zawiera dwie lampy oraz moduł sterujący. Każda z lamp wyposażona jest w cztery diody emitujące strumień świetlny 400cd. Lampy posiadają aluminiową obudowę, a ich klosz wykonano z tworzywa odpornego na uderzenia kamieni. Cała obudowa jest wodo- i pyłoszczelna. Trwałość zastosowanych diod wynosi ok. 10 tys. godzin, co w praktyce oznacza przebieg ok. 500 tys. km.  Produkt posiada homologację ECE R87 i jest zgodny z regulacją europejską REACH i RoHS.

Mimo, że zestawy takie określane są mianem „do samodzielnego montażu”, warto jednak zlecić wykonanie tej operacji warsztatowi zajmującemu się elektrotechniką. Niefachowy montaż może przynieść negatywne skutki w postaci wadliwie działających świateł lub co gorsza uszkodzenia instalacji samochodu. Prawidłowo podłączone światła DRL powinny zapalać się po uruchomieniu silnika. Ważne jest też umiejscowienie lamp w miejscu zgodnym z przepisami.

Zainstalowanie oświetlenia DRL to nie tylko kwestia mody. Daje ono wymierne korzyści ekonomiczne. Przy dużo mniejszym poborze energii pozwala zaoszczędzić ok. 0,2 l /100km paliwa. Wiąże się to też z odpowiednio mniejszą emisją dwutlenku węgla. Nie bez znaczenia jest wydłużenie czasu użytkowania żarówek w światłach mijania. Istotne jest to zwłaszcza w przypadku lamp ksenonowych, w których wymiana źródła światła może kosztować nawet kilkaset złotych.

Świateł do jazdy dziennej można używać tylko w dzień i przy normalnej widoczności. W przypadku mgły (nawet niewielkiej), opadów deszczu, czy śniegu należy włączyć światła mijania. Używanie świateł dziennych w warunkach ograniczonej widoczności jest niedozwolone. Jeśli dodatkowo jest to produkt niskiej jakości, nie posiadający homologacji, to powstaje w ten sposób realne zagrożenia dla bezpieczeństwa. Ważne jest zatem, aby montować produkty renomowanych firm oraz używać ich zgodnie z przeznaczeniem.

Dowiedz się więcej

Światła do jazdy dziennej Narva
Światła do jazdy dziennej Narva

Kierowcy chętnie decydują się na światła do jazdy dziennej, które zwiększają widoczność pojazdu i przyczyniają się do zmniejszenia zużycia paliwa. Narva wprowadza na rynek homologowane zestawy DRL do samodzielnego montażu. Szybki rozwój technologii LED spowodował spadek cen i zwiększył dostępność świateł DRL (ang. Daytime Running Light). Polskie przepisy dopuszczają całoroczne używanie DRL podczas jazdy w […]

HELLA wspiera rozwój samochodów elektrycznych
HELLA wspiera rozwój samochodów elektrycznych

Inteligentne zarządzanie energią i ekonomiczne używanie zasobów to bardzo istotne cechy samochodów elektrycznych. HELLA oferuje producentom pojazdów elektrycznych szeroki asortyment swoich produktów – od świateł do jazdy dziennej po pompy próżniowe. Produkty HELLA mają uniwersalne zastosowanie i są dostępne dla konstruktorów aut elektrycznych bez angażowania ich w długotrwały proces badań i rozwoju produktu. Zwłaszcza dla […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!