Wkład Boscha w rozwój motoryzacji jest niekwestionowany. Od ponad stu lat inżynierowie niemieckiej firmy nieustannie wynajdują i ulepszają rozwiązania motoryzacyjne, które przekładają się na rozwój w tym segmencie. Przedstawiamy siedem wynalazków Boscha, które zmieniły obraz współczesnej motoryzacji.
Wysokonapięciowy zapłon elektromagnetyczny ze świecą zapłonową.
W 1901 roku Robert Bosch zlecił swojemu pracownikowi Gottlobowi Honoldowi skonstruowanie zapłonu elektromagnetycznego bez podatnego na awarie zespołu drążków. Po kilku miesiącach pracy w roku 1902 Honold zaprezentował wysokonapięciowy zapłon elektromagnetyczny, zwany także zapłonem z wyładowaniem iskrowym. Wytworzenie wysokiego napięcia umożliwiały dwa uzwojenia na tworniku. Napięcie było przekazywane do świecy zapłonowej za pomocą przewodu. Pomiędzy elektrodami świecy przeskakiwała iskra wysokiego napięcia. Ten historyczny wynalazek znacząco wpłynął na rozwój motoryzacji: żaden silnik benzynowy nie może się obejść bez układu zapłonowego. Przez dziesięciolecia Bosch doskonalił swój wynalazek, a dziś dział branżowy Gasoline Systems oferuje szereg innowacyjnych produktów zapłonowych producentom samochodów na całym świecie.
Układ wtrysku paliwa do silników Diesla dla samochodów użytkowych
Około roku 1920 eksperci zaczęli wychwalać silnik Diesla jako napęd przyszłości. Bosch potrafił rozpoznać znak czasu: silniki Diesla nie potrzebowały zapłonu elektrycznego – a był to najważniejszy produkt firmy w tamtych czasach. Mogło to zagrozić egzystencji przedsiębiorstwa. Dlatego w 1922 roku Bosch przystąpił do prac nad pompą wtryskową do silników Diesla. Pierwszy samochód ciężarowy z silnikiem Diesla pojawił się na niemieckim rynku w 1924 roku. Na nim konstruktorzy Bosch mogli przetestować swoje pompy w warunkach codziennej eksploatacji. W dniu 30 listopada 1927 roku Bosch rozpoczął produkcję seryjną pomp wtryskowych i wtryskiwaczy do samochodów użytkowych. Dziś trudno sobie wyobrazić samochody użytkowe z silnikiem Diesla bez nowoczesnego wtrysku paliwa. Blisko 100% samochodów ciężarowych na całym świecie to pojazdy z silnikami Diesla. Wśród nowo rejestrowanych samochodów osobowych w Europie udział technologii Diesla wynosi około 50%. Dzięki wysoce efektywnym układom wtryskowym Common Rail Bosch należy dziś do wiodących na świecie producentów technologii wtrysku paliwa.
Hydrauliczny podnośnik pługa
Na początku lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku rolnictwo w Europie wciąż było zdominowane przez prace wykonywane ręcznie. Mechanizacja polegała na zastąpieniu zwierząt pociągowych traktorami. Prace konstruktorów firmy Bosch koncentrowały się na ustaleniu, do jakich prac można by wykorzystać technikę, aby ułatwić ludziom pracę? Jednym z pierwszych ułatwień był podnośnik pługa, który umożliwiał wykonanie mozolnej dotąd czynności, jaką było podnoszenie i opuszczanie pługa, za pomocą silnika zamontowanego na traktorze. W 1953:inżynierowie Boscha wpadli na pomysł: do silnika został podłączony system hydrauliczny składający się z pompy, zbiornika oleju, sterownika, cylindra i przewodów ciśnieniowych, który znacznie ułatwił wykonanie trudnej dotychczas pracy. Teraz wystarczyło tylko lekko pociągnąć dźwignię urządzenia sterującego. Pompa korzystająca z mocy silnika przenosiła ją na cylinder, który za pomocą przewodów ciśnieniowych określał pozycję pługu. Jako medium przenoszące moc w przewodach ciśnieniowych posłużył olej silnikowy. Zaprojektowanie podnośnika pługa było momentem narodzin działu Hydrauliki mobilnej w firmie Bosch – w roku 2001 został on włączony w obszar kompetencji spółki Rexroth wyspecjalizowanej w technice przemysłowej. Dziś spółka Bosch Rexroth jest jednym z wiodących na świecie producentów napędów i sterowań i wprawia w ruch maszyny oraz urządzenia każdego formatu.
Elektroniczny układ wtrysku benzyny Jetronic
W 1959 roku Bosch rozpoczął prace nad elektronicznie sterowanym układem wtrysku benzyny. System o nazwie Jetronic stał się w 1967 roku pierwszym na świecie wielkoseryjnym układem wtryskowym tego rodzaju. Dziś trudno wyobrazić sobie nowoczesne samochody bez wydajnych układów wtryskowych. Układ bezpośredniego wtrysku benzyny firmy Bosch wciąż cieszy się ogromnym powodzeniem.
Układ ABS
Historia sukcesu ABS rozpoczęła się w 1978 roku od uruchomienia produkcji pierwszego elektronicznego układu przeciwblokującego dla samochodów osobowych, nad którym konstruktorzy Bosch pracowali przez dziewięć lat. Innowacyjna koncepcja techniczna stała się punktem wyjścia dla wszystkich nowoczesnych układów regulacji dynamiki jazdy. Układ ABS obniża ciśnienie hamowania w przypadku zablokowania kół, a następnie automatycznie je podnosi – proces ten powtarzany jest z częstotliwością do 40 razy na sekundę. Pozwala to skrócić drogę hamowania także na śliskiej jezdni i utrzymać sterowność pojazdu. Dziś w krajach Unii Europejskiej wszystkie nowo produkowane samochody są wyposażone w ABS. W przypadku motocykli Unia Europejska wprowadziła obowiązek stosowania ABS, który od 2016 roku obejmie wszystkie nowe homologacje. Od roku 1978 firma Bosch wyprodukowała ponad 190 milionów układów ABS.
Czujniki mikromechaniczne (MEMS) w produkcji masowej
W latach osiemdziesiątych zeszłego wieku Bosch prowadził badania mające na celu opracowanie mniejszych, bardziej niezawodnych i energooszczędnych czujników – ich dane były wykorzystywane w coraz bardziej zaawansowanych technologicznie samochodach. Rozpoczynając produkcję wielkoseryjną czujników MEMS w 1995 roku. Bosch stworzył podwaliny tej innowacyjnej technologii. Aktualna oferta obejmuje czujniki przyspieszenia, momentu obrotowego, przepływu masy, ciśnienia oraz czujniki otoczenia i mikrofony. Wyprodukowanie pierwszego miliarda czujników MEMS zajęło spółce 13 lat. Obecnie Bosch produkuje miliard czujników w czasie krótszym niż rok. Dziś z taśm produkcyjnych schodzą ponad cztery miliony czujników dziennie. Średnica tych mających wiele zastosowań czujników wynosi średnio od jednego do czterech milimetrów. Bosch jest światowym liderem w produkcji czujników MEMS.
Elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy ESP
W 1995 Z pomocą przychodzi inteligentnych czujników układ ESP aż 25 razy na sekundę sprawdza, czy samochód porusza się zgodnie z kierunkiem określonym przez kierowcę. Jeżeli z analizy danych wynika możliwość zaistnienia sytuacji niebezpiecznej, a pojazdowi grozi poślizg, do akcji wkracza układ ESP. Redukcja momentu obrotowego silnika i wyhamowanie poszczególnych kół pomagają kierowcy ustabilizować pojazd i nie dopuścić do poślizgu, który grozi wypadkiem. Od czasu wprowadzenia na rynek, układ ESP pomógł zapobiec 190.000 wypadków i uratował życie ponad 6.000 ludzi w Europie. Obecnie w Europie ponad 80% wszystkich nowych samochodów jest wyposażonych w ten system bezpieczeństwa, natomiast na świecie około 60%. Bosch jest wiodącym na świecie producentem układów ESP i w tym roku obchodzi jubileusz: od rozpoczęcia produkcji seryjnej przed 20 laty przedsiębiorstwo wyprodukowało już prawie 150 milionów układów ESP.
W połowie października firma Bosch otworzy nowy campus badawczy w Renningen pod Stuttgartem. Spółka zainwestowała w budowę ośrodka ponad 300 milionów euro i utworzyła tam 1.700 miejsc pracy. Dział badań i rozwoju Bosch pracuje nie tylko nad innowacyjnymi produktami, lecz także nas ciągłym usprawnianiem metod produkcji.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 16 października 2015, 21:28 0 0
8 wynalazek Boscha to zainfekowanie sterowników silnika diesla szkodliwym oprogramowaniem w celu zlikwidowania konkurencji a tym samym wprowadzenie silników nie ekologicznych o które współcześnie wszyscy zabiegamy .
Odpowiedz