Bosch pokazał po raz pierwszy nową technologię akumulatorów do samochodów elektrycznych, która może być gotowa do produkcji seryjnej w ciągu zaledwie pięciu lat.
– „Bosch wykorzystuje know-how i znaczne środki finansowe, aby osiągnąć przełom w elektromobilności. Przyczynia się do tego przejęcie amerykańskiego start-upu, firmy Seeo Inc. (Hayward, Kalifornia). Oprócz własnego rozwoju w zakresie technologii akumulatorów, Bosch dysponuje wiedzą w dziedzinie innowacyjnych ogniw galwanicznych ze stałym elektrolitem dla akumulatorów litowych, jak również wyłącznymi patentami. Ogniwa galwaniczne w stanie stałym mogą być przełomową technologią" – powiedział dr Volkmar Denner, przewodniczący zarządu Robert Bosch GmbH.
Do tej pory celem przemysłu było podwojenie gęstości energii w akumulatorach oraz zmniejszenie o połowę kosztów produkcji do końca tej dekady. Bosch ocenia, że wykorzystując stałe ogniwa będzie można do roku 2020 zwiększyć ponad dwukrotnie gęstość energii i osiągnąć dalsze znaczne obniżenie kosztów. Porównywalny samochód elektryczny, który ma dziś zasięg 150 kilometrów, będzie mógł przejechać ponad 300 kilometrów bez ładowania – i to przy niższej cenie.
Nabycie Seeo Inc. wpisuje się w strategię Bosch dotyczącą elektromobilności. Już teraz Bosch oferuje szeroką gamę komponentów do elektromobilności, od silników i elektroniki mocy do akumulatorów. Jak dotąd Bosch wdrożył 30 projektów związanych z elektromobilnością. Jednocześnie inżynierowie pracują na dalszym doskonaleniem rozwiązań technicznych, aby elektromobilność stała się bardziej praktyczną propozycją dla kierowców. Według prognozy spółki, w roku 2025 około 15 procent wszystkich nowych samochodów wyprodukowanych na świecie będzie miało elektryczny napęd. W Europie więcej niż jedna trzecia wszystkich nowych aut będzie napędzana elektrycznie – większość jako hybryda typu plug-in. Już w 2014 roku Bosch z firmami GS Yuasa i Mitsubishi Corporation utworzyli joint venture pod nazwą Lithium Energy and Power GmbH & Co. KG, którego celem jest rozwój bardziej wydajnych generacji akumulatorów litowo-jonowych. Technologia z firmy Seeo Inc. uzupełnia dotychczasową, rozwijaną dzięki współpracy z japońskimi partnerami Boscha. W rezultacie dojdzie do połączenia przełomowych technologii pochodzących ze start-upu z know-how na temat systemów i technologii Boscha, kompetencji GS Yuasa w dziedzinie ogniw galwanicznych oraz szerokiej bazy przemysłowej Mitsubishi Corporation.
Od lat producenci samochodów i dostawcy przemysłu motoryzacyjnego starają się stworzyć bardziej wydajne akumulatory. Ogniwa są tutaj ważnym elementem, bowiem akumulator samochodu elektrycznego składa się z wielu połączonych ze sobą ogniw w pojedynczych celach. Ogniwa są zatem istotnym elementem tworzenia wartości. Wydajność tego magazynu energii może być poprawiona różnymi metodami. Na przykład w dziedzinie chemii ogniw główną rolę odgrywa materiał, z którego wykonane są elektrody (katoda i anoda). W obecnych akumulatorach litowo-jonowych jednym z powodów ograniczonej gęstości energii jest fakt, że anoda składa się w dużym stopniu z grafitu. Korzystanie z technologii ogniw w stanie stałym pozwoli Boschowi produkować anodę z czystego litu, co znacznie zwiększa zdolność magazynowania, a więc pojemność akumulatora. Ponadto, nowe ogniwa będą pozbawione płynnego elektrolitu, co oznacza, że staną się niepalne.
Komentarze