Nowa technologia akumulatorów Bosch dla pojazdów elektrycznych

7 października 2015, 10:45

Bosch pokazał po raz pierwszy nową technologię akumulatorów do samochodów elektrycznych, która może być gotowa do produkcji seryjnej w ciągu zaledwie pięciu lat.

– „Bosch wykorzystuje know-how i znaczne środki finansowe, aby osiągnąć przełom w elektromobilności. Przyczynia się do tego przejęcie amerykańskiego start-upu, firmy Seeo Inc. (Hayward, Kalifornia). Oprócz własnego rozwoju w zakresie technologii akumulatorów, Bosch dysponuje wiedzą w dziedzinie innowacyjnych ogniw galwanicznych ze stałym elektrolitem dla akumulatorów litowych, jak również wyłącznymi patentami. Ogniwa galwaniczne w stanie stałym mogą być przełomową technologią" – powiedział dr Volkmar Denner, przewodniczący zarządu Robert Bosch GmbH.

Do tej pory celem przemysłu było podwojenie gęstości energii w akumulatorach oraz zmniejszenie o połowę kosztów produkcji do końca tej dekady. Bosch ocenia, że wykorzystując stałe ogniwa będzie można do roku 2020 zwiększyć ponad dwukrotnie gęstość energii i osiągnąć dalsze znaczne obniżenie kosztów. Porównywalny samochód elektryczny, który ma dziś zasięg 150 kilometrów, będzie mógł przejechać ponad 300 kilometrów bez ładowania – i to przy niższej cenie.

Nabycie Seeo Inc. wpisuje się w strategię Bosch dotyczącą elektromobilności. Już teraz Bosch oferuje szeroką gamę komponentów do elektromobilności, od silników i elektroniki mocy do akumulatorów. Jak dotąd Bosch wdrożył 30 projektów związanych z elektromobilnością. Jednocześnie inżynierowie pracują na dalszym doskonaleniem rozwiązań technicznych, aby elektromobilność stała się bardziej praktyczną propozycją dla kierowców. Według prognozy spółki, w roku 2025 około 15 procent wszystkich nowych samochodów wyprodukowanych na świecie będzie miało elektryczny napęd. W Europie więcej niż jedna trzecia wszystkich nowych aut będzie napędzana elektrycznie – większość jako hybryda typu plug-in. Już w 2014 roku Bosch z firmami GS Yuasa i Mitsubishi Corporation utworzyli joint venture pod nazwą Lithium Energy and Power GmbH & Co. KG, którego celem jest rozwój bardziej wydajnych generacji akumulatorów litowo-jonowych. Technologia z firmy Seeo Inc. uzupełnia dotychczasową, rozwijaną dzięki współpracy z japońskimi partnerami Boscha. W rezultacie dojdzie do połączenia przełomowych technologii pochodzących ze start-upu z know-how na temat systemów i technologii Boscha, kompetencji GS Yuasa w dziedzinie ogniw galwanicznych oraz szerokiej bazy przemysłowej Mitsubishi Corporation.

Od lat producenci samochodów i dostawcy przemysłu motoryzacyjnego starają się stworzyć bardziej wydajne akumulatory. Ogniwa są tutaj ważnym elementem, bowiem akumulator samochodu elektrycznego składa się z wielu połączonych ze sobą ogniw w pojedynczych celach. Ogniwa są zatem istotnym elementem tworzenia wartości. Wydajność tego magazynu energii może być poprawiona różnymi metodami. Na przykład w dziedzinie chemii ogniw główną rolę odgrywa materiał, z którego wykonane są elektrody (katoda i anoda). W obecnych akumulatorach litowo-jonowych jednym z powodów ograniczonej gęstości energii jest fakt, że anoda składa się w dużym stopniu z grafitu. Korzystanie z technologii ogniw w stanie stałym pozwoli Boschowi produkować anodę z czystego litu, co znacznie zwiększa zdolność magazynowania, a więc pojemność akumulatora. Ponadto, nowe ogniwa będą pozbawione płynnego elektrolitu, co oznacza, że staną się niepalne.

Dowiedz się więcej

Przyszłość akumulatorów  według Boscha
Przyszłość akumulatorów według Boscha

Wymagania stawiane akumulatorom wysokiego napięcia do pojazdów elektrycznych i hybrydowych stale rosną. Dzisiejsze akumulatory litowo-jonowe muszą być tak konstruowane, aby na przykład ich żywotność wynosiła 15 lat, a samochód był w stanie przejechać przynajmniej 150 000 km. Po takim czasie akumulator musi nadal posiadać 80 procent wyjściowej pojemności i mocy. – „Skonstruowanie samochodowego akumulatora wysokiego […]

Siedem wynalazków Boscha, które zmieniły współczesną motoryzację
Siedem wynalazków Boscha, które zmieniły współczesną motoryzację

Wkład Boscha w rozwój motoryzacji jest niekwestionowany. Od ponad stu lat inżynierowie niemieckiej firmy nieustannie wynajdują i ulepszają rozwiązania motoryzacyjne, które przekładają się na rozwój w tym segmencie. Przedstawiamy siedem wynalazków Boscha, które zmieniły obraz współczesnej motoryzacji.   Wysokonapięciowy zapłon elektromagnetyczny ze świecą zapłonową. W 1901 roku Robert Bosch zlecił swojemu pracownikowi Gottlobowi Honoldowi skonstruowanie […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!